Harry Potter?
Första filmen kan ju en 7-åring säkert se, medans den sista absolut inte är något för barn, så det är ju lite speciellt hur serien utvecklas. Min son var 9 tror jag när han började läsa och plöjde sedan ganska raskt igenom hela serien och såg alla filmer, de sista på bio när de kom. Själv hade jag inte läst böckerna och hade bara sett de första två filmerna då, så jag trodde det var barnfilmer. (Han såg filmerna med andra vuxna, alltså inte ensam, men jag såg dom inte). Sedan pratade han så mycket om Harry Potter och ville att jag skulle förstå så då läste jag också alla böckerna....och blev förskräckt över att jag låtit min lilla unge läsa och se sådana hemskheter! Jag älskade böckerna, och filmerna, och det har han också gjort, oerhört mycket! Men att det var så hemska saker det handlade om, att det var så mörkt, det visste jag inte. Då hade han fått vänta lite med att se dom. Nu har han iallafall inte varit rädd utan bara tyckt att det var spännande, så det var ju tur. Idag är han 11 och har läst serien två gånger på svenska och har börjat läsa den på engelska, vet inte vilken bok han hunnit till, men motivationen är ju god och jag är förvånad över hur otroligt mycket han har lärt sig genom att läsa denna fantastiska serie! De första böckerna kan ju funka som högläsning, men inte till en 4-åring, då kan man läsa mio min mio istället tycker jag, och sedan ta Harry Potter vid 7-års åldern eller så.