• LillGris

Harry Potter?

Jag älskar Harry Potter-böckerna (ohälsosamt mycket..), och diskuterade dem med en vän. Hon tyckte att man kan läsa dem som godnattsaga till en fyraåring, jag anser att de är alldeles för hemska (efter fången från azkaban är de ju fan kolsvarta) för att läsas som godnattsaga öht, men alla gör ju som de vill. Jag ser verkligen fram emot att introducera dessa böcker till min son, det är dock inte aktuellt än på flera år för han är bara sju månader, haha. Men vet inte hur jg ska tänka, de är ju skitbra och fantastiska men samtidigt hemska och mörka till tusen. Vill ju inte skrämma upp ungen men samtidigt inte hönsa runt och tro att man kan dölja att folk dör osv.
    Så - vad tycker ni? Vilken ålder är lämplig att börja läsa Harry Potter?
    (kom bara att tänka på det nu, är som sagt inte aktuellt än på lääänge!)

• Svar på tråden Harry Potter?
  • Philippa

Runt 10-11 års åldern.....

• LillGris

Så pass? Ja då får man vänta ett tag.. Haha. Jag tänte typ åtta men det kanske är för ungt, fast de första böckerna är ju inte så farliga..

• J90

Mina bonusbarn har fått se de två första filmerna. Dom är 6 och 7 år. Men resten får dom allt vänta med ett par år, fast de tjatar ihjäl oss här hemma! :) Dessutom är de

Andra inte dubbade, av en anledning tror jag! :)

• jag är den jag är
    J90 skrev 2012-08-01 22:01:06 följande:
    Mina bonusbarn har fått se de två första filmerna. Dom är 6 och 7 år. Men resten får dom allt vänta med ett par år, fast de tjatar ihjäl oss här hemma! :) Dessutom är de
    Andra inte dubbade, av en anledning tror jag! :)

De första 5 filmerna är dubbade. De sista 3 (sjunde boken delades ju upp i två filmer) är tyvärr inte dubbade. Varför vet jag faktiskt inte.

Jag läste böckerna för mina döttrar när de var 7 och 9 år. Nu är min äldsta 11 år och har börjat läsa dem själv.
    Båda mina barn har sett filmerna hur många gånger som helst.

Själv har jag läst böckerna fler gånger än jag kan räkna. Och sett filmerna.

Jag är en verklig Harry Potter-fantast       
  • litengunnarolle

Jag själv fick böckerna lästa för mig när jag var runt sju år gammal, och det gick jättebra. Min systers son som är 5,5 år fick nyligen se första filmen i vuxet sällskap (mitt Skrattande). Han tyckte det var läskigt på vissa ställen, men det gick bra så länge han fick hålla handen. Han är dock inte så lättskrämd för sin ålder och det var därför han fick kolla, man måste nog gå efter hur barnet är. Dagen efter kunde han inte prata om något annat än att han fått se på Harry Potter och han blev överlycklig när han fick mina gamla Harry-lakan Glad

• Trissvinnaren

Första filmen kan ju en 7-åring säkert se, medans den sista absolut inte är något för barn, så det är ju lite speciellt hur serien utvecklas. Min son var 9 tror jag när han började läsa och plöjde sedan ganska raskt igenom hela serien och såg alla filmer, de sista på bio när de kom. Själv hade jag inte läst böckerna och hade bara sett de första två filmerna då, så jag trodde det var barnfilmer. (Han såg filmerna med andra vuxna, alltså inte ensam, men jag såg dom inte). Sedan pratade han så mycket om Harry Potter och ville att jag skulle förstå så då läste jag också alla böckerna....och blev förskräckt över att jag låtit min lilla unge läsa och se sådana hemskheter! Jag älskade böckerna, och filmerna, och det har han också gjort, oerhört mycket! Men att det var så hemska saker det handlade om, att det var så mörkt, det visste jag inte. Då hade han fått vänta lite med att se dom. Nu har han iallafall inte varit rädd utan bara tyckt att det var spännande, så det var ju tur. Idag är han 11 och har läst serien två gånger på svenska och har börjat läsa den på engelska, vet inte vilken bok han hunnit till, men motivationen är ju god och jag är förvånad över hur otroligt mycket han har lärt sig genom att läsa denna fantastiska serie! De första böckerna kan ju funka som högläsning, men inte till en 4-åring, då kan man läsa mio min mio istället tycker jag, och sedan ta Harry Potter vid 7-års åldern eller så.

Svar på tråden Harry Potter?