LCHF-dags: frågor till er som kört det, och nån mer "nybörjare" som vill haka på?:)
Kika gärna in i tråden som ligger under Kosthållning som heter "Den stora feta LCHF-tråden".
Där är vi massor av folk som kör LCHF och söker du lite bakåt finns en massa tips och recept.
Men annars är min rekommendation som jag brukar ge till folk som vill testa LCHF att köpa ett par böcker och läsa på. Dels för att få lite bakgrund hur kolhydraterna fungerar i kroppen och varför vi väljer att minska ner på dem. Dels för att få en receptbank att starta med.
Bästa boken är "Matrevolutionen". Den finns i pocket nu och förklarar på ett lättläst sätt plus att den innehåller några recept. Sen älskar ju jag Katrin Zytomierska som har skrivit en bok om LCHF. Den är rätt vass i tonen men jag triggas av det hon skriver (som dessutom är helt sant) så jag gillar den. Där finns också många bra recept.
Jag började med LCHF för drygt 1,5 år sedan. Jag hade 12kg jag ville bli av med och de försvann på 10-12 veckor. Efter det sen har jag fortsatt med LCHF men tillåtit mig att vara lite mer liberal, och satsar mest bara på att jämvikta.
Jag äter inte efter något speciellt schema. Men jag har lärt mig ett antal nya frukostar, vad som funkar som mellis och recept på snabblagad och enkel vardagsmat. Man blir också expert på att byta ut kolhydrater mot annat och får laborera mycket med nya livsmedel som man kanske inte testat så mycket förr.
Lycka till!!