• HelenaH

LCHF-dags: frågor till er som kört det, och nån mer "nybörjare" som vill haka på?:)

Hejsan! Ja eftersom jag tröttnat på att se ut som Barbapapa i kroppen (och min man kan naturligtvis leva på kebab och chips utan att gå upp ett gram!), så tänkte jag nu börja med LCHF! Har insett att man ju får äta maaaassa goda saker, så det borde egentligen inte vara så svårt;) Ni som kört LCHF innan; hur snabbt märkte ni effekt, både i kroppen och på vågen? Åt du/ni efter ett speciellt schema? Hur såg din dagsmeny ut? Om någon mer vill haka på så välkommen, då kanske vi kan peppa varandra:) Kram

• Svar på tråden LCHF-dags: frågor till er som kört det, och nån mer "nybörjare" som vill haka på?:)
  • Gladskit

Kika gärna in i tråden som ligger under Kosthållning som heter "Den stora feta LCHF-tråden".
    Där är vi massor av folk som kör LCHF och söker du lite bakåt finns en massa tips och recept.

Men annars är min rekommendation som jag brukar ge till folk som vill testa LCHF att köpa ett par böcker och läsa på. Dels för att få lite bakgrund hur kolhydraterna fungerar i kroppen och varför vi väljer att minska ner på dem. Dels för att få en receptbank att starta med.

Bästa boken är "Matrevolutionen". Den finns i pocket nu och förklarar på ett lättläst sätt plus att den innehåller några recept. Sen älskar ju jag Katrin Zytomierska som har skrivit en bok om LCHF. Den är rätt vass i tonen men jag triggas av det hon skriver (som dessutom är helt sant) så jag gillar den. Där finns också många bra recept.

Jag började med LCHF för drygt 1,5 år sedan. Jag hade 12kg jag ville bli av med och de försvann på 10-12 veckor. Efter det sen har jag fortsatt med LCHF men tillåtit mig att vara lite mer liberal, och satsar mest bara på att jämvikta.

Jag äter inte efter något speciellt schema. Men jag har lärt mig ett antal nya frukostar, vad som funkar som mellis och recept på snabblagad och enkel vardagsmat. Man blir också expert på att byta ut kolhydrater mot annat och får laborera mycket med nya livsmedel som man kanske inte testat så mycket förr.

Lycka till!!

• NollÅtta

Hej! Hänger också i den andra tråden "stora feta lchf-tråden"

Har bara ätit lchf 1 2 veckor, gått ner 2,5 kg

• HelenaH

Wow va duktiga ni är, och tack för tipsen:) Men undrar lite vad och hur ofta ni äter under en dag t.ex? Hur ser en "typisk" dag ut? Om jag lägger upp en dag som ser ut typ så här: Frukost: kokt ägg m majonäs (eller kaviar? Funkar det? Är ingen frukostmänniska tyvärr) Mellanmål: keso och...vad? Bär? Lunch: köttbullar och blomkålspure (i köttbullarna: färs, lök, ägg och vispgrädde?) Mellanmål: turkiskt yoghurt Kvällsmat: omelett med lök och bacon Va tror ni om det exemplet? Eller är jag helt ute och cyklar? Det som blir svårt för mig är att få i mig mellanmål eftersom jag brister i fantasi och man helst ska undvika frukt (om jag fattat saken rätt?) så tar gärna emot tips:)

• Gladskit

I vanliga fall bakar jag LCHF-bröd 1-2ggr/vecka så att det alltid finns bröd hemma som jag kan äta. Det löser frukostproblemet också eftersom jag inte har tid att stå och laga varm frukost (typ omelett) utan då kan jag göra mig en smörgås med skinka och ost och ta en kopp the till.
    Men idag blev det så här:

Frukost: 1/2 dl smetana blandat med 1,5 dl turkisk yoghurt och ca 10 jordgubbar
    1 kopp the med lite kokosfett och sojamjölk
    1 finncrisp med smör, ost och skinka

Mellis: en liten bit köttfärspaj från igår
    (jag skulle iväg och träna på lunchen så jag var tvungen att få i mig något hyfsat matigt)

Lunch: köttfärsröra (blev över från pajbaket!), en paprika och två skivor grillad halloumi

Mellis: 1,5dl kesella med ca 10 hallon
    1 proteindrink blandat på vatten och lite sojamjölk
    (jag kände att jag fortfarande låg på minus efter träningen, en vanlig dag hade en av dessa varit nog)

Middag: sallad på babyspenat, gurka och tomat
    1 kycklingfilé panerad i ägg och en blandning av riven mozzarella/sesamfrön och parmesan
    1dl keso
    1dl hemmagjord tzatziki

Sen håller jag på att göra egen bounty nu så jag tar nog en sån bit och en kopp the om en stund!

• Natsan

Kul tråd!! Jag har ägnat mig åt strikt LCHF nu i 12 dgr.. Kunde inte hålla mig längre så vägde mig imorse -3kg.. Helt ok men hade förväntat mig lite mer faktiskt. Mest för att jag går 1h innan frukost varje dag och kör 1 Tim fettförbränning.. Känns som om jag Ansträngt mig lite förgäves. Hoppas viktnedgången sätter fart inom den kommande veckan. Har riktiga sötsaksproblem nu (största sötsaksfreaket du kan föreställa dig här) och har nästan gett upp mentalt flera gånger de senaste dagarna. Kanske för att jag är så strikt... Vill inte Göta LCHF godis.. Känns som om det kommer stoppa min viktnedgång och jag vill bara bli av med mina kilon fort så jag kan försöka vänja kroppen vid en annan livsstil. LCHF är inte min grej egentligen :( är säker på att det är hälsosamt och så men jag saknar min gamla livsstil för mycket..

Uj vad långt detta blev.. Hur som helst. Jag äter 1 stekt ägg + 1pkt bacon till frukost , sen får jag bara i mig Max 2 mål till/dag och de brukar bli kött/fisk/kyckling med div. grönsaker och sås.. Har provat baka bröd men det kommer nästan upp igen. Klarar inte konsistensen, tyvärr.. Dricker massiva mängder kolsyrat vatten varje dag också. Utan det vet jag inte vad jag hade gjort.

Jag hade från början 13kg att gå ner.. Inte så mycket kanske men det är mycket på min lilla kropp. Nu har jag 9 kg kvar efter ca 2v.. Började ju självklart för att gå ner i vikt, men även för att jag nu gör allt för att boosta fertiliteten. Vi har försökt bli gravida ett tag nu och hoppas att detta gör susen..

Lycka till med dieten! :)

• NollÅtta

Hann inte skriva så mkt sist, men detta brukar jag äta, lite olika varje dag.

Frukost brukar bestå i något av detta:

Lchf bröd med smör och nåt pålägg
    Turskisk youghurt med lite hallon,kanel och vaniljpulver
    Lchf våfflor med lite vispad grädde (endast på helgen)
    Äggröra , kaffe med grädde
    2 kokta ägg

Lunch brukar bli rester fr gårdagens middag (idag korvstroganoff med grönsaker)

Middag idag blev tacos (utan bröd/skal såklart)

Till mellis brukar jag ta nåt av detta:

Babybel-ost
    Keso
    Makrill i tomatsås
    Lchf-smörgås
    liten bit feta eller brieost
    Avokado
    Ölkorv
    Grok (jättegoda ostsnacks med 0 kollisar, gott att knapra några på kvällen också)
    Kaffe med grädde
    1 finncrisp med smör och ost

• EnsamMammaTillTvå

Hej! Hänger oxå på här. Har kört lchf liberalt i tre v ca och gått ner fyra kg. Men har nu haft lite kalas och sådant (o passat på att baka upp allt socker i hushållet bl a) och tänkte börja köra mer strikt from imorgon el tisdag igen. :)

Har 15 graviditetskilon att tappa o satsar på att vara av med dem innan årets slut. :) Bebis är nu sex v så kan inte träna så hårt el äta superstrikt så det kan ju ta tid..

• HelenaH

Hejsan! Tack så mycket för alla mat-tips:) perfekt! Har inte kommit igång med LCHF än, håller fortfarande på att läsa mig till lite recept och bra-att-veta osv mellan alla blöjbyten och matningar;) Just nu kickstartar jag med ett par veckors Naturdiet, men det är inte så mycket för att gå ner en massa INNAN jag börjar med LCHF, utan för att magsäcken ska minska en liiiten smula iaf:) (ett tips jag fick som låter mkt vettigt med tanke på att jag kan äta som en skogshuggare utan att få magknip;)). En vecka till på Naturdiet blir det nu, sen kör jag igång med LCHF och träningen mer! Träningen kommer bestå av Zumba varvat med promenader och ute-gymet som finns här i byn. Siktar på att träna 4-5 ggr/v, är ju smidigt eftersom jag alltid har tillgång till mina Zumbafilmer, och promenaden är ju bara en skoknytning bort (inget utrymme för undanflykt pga lättja alltså!). Ska väga och mäta mig 1 gång i veckan, ska bli spännande och se resultaten! Hur gör ni? Kram

Svar på tråden LCHF-dags: frågor till er som kört det, och nån mer "nybörjare" som vill haka på?:)