• Anwen

IVF till vintern / årsskiftet 2013

Har ej läst hela tråden.. Vi har försökt i 2 år, inga fel hittas, och nu väntar vi på att få komma igång med IVF. När vi pratade med vår gyn i våras lät det som att väntetiderna inte var så långa. Men nu läser jag detta! December?! Bor också i Gävleborg och hamnar troligtvis i Falun... Om du TS i somras hade info om december, och vi inte hört nåt alls än förutom fått lämna ett blodprov, lär inte kunna förvänta oss något förrän nästa år då eller?! :S. Shit! och blä!
    Hur har det gått för dig förresten? Hört nåt mer ang. vårdgarantin?

• Anwen
    Anonym (längtande) skrev 2012-09-09 04:13:49 följande:

Vart går ni på utredning?
    vi kör ju bahandlingen på hemmaplan och åker till falun på äp å insättning..
    vårt sjukhus tar in två par varannan vecka som start. då jag var där för en månad sen ställde jag en miljon frågor om väntan.. då sa han att två par varannan vecka. på listan fanns 30-40 namn..vet inte om det betyder hälften av paren eller aå många par. iom vi är unga är vi inte prio ett heller.
    men förra veckan fick vi våra första papper ang ivf så nu är vi på g...
    Utredning har gjorts i Hudiksvall... Vi är 30/31 år gamla, så kanske prioriteras lite högre än 20+are, men finns säkerligen de som närmar sig 40 som prioriteras högre. Om de sätter igång två par varannan vecka, så betyder det fyra par varje månad, om det då i bästa fall är låt säga 17 par så närmar det sig 5 månaders väntan :S, dock borde våra namn redan finnas med där, så vi är nödvändigtvis inte sist på listan. Men det betyder ju också att vi nog inte kan förvänta oss att få komma igång förrän efter nyår :S. Men vi får se vad som sker. Jag kanske ringer de i slutet på nästa vecka och hör efter hur det ligger till för oss. Tack för infon!
    Vad var det för papper ni fick?
  • Anwen

Nej, jag har inte fått nån pergotime. Alla våra tester/undersökningar har varit tip-top! Vi hade försökt ett år när vi började utredning, och eftersom allt såg så bra ut (och vad hjälper väl det?) ville de att vi skulle försöka ett år till innan vi fick börja med IVF :S. Så ordern var att fortsätta försöka, och höra av oss efter sommaren om vi fortfarande inte lyckats. Ringde i augusti.
    Då är det samma som vi fick, vi lämnade proverna i torsdags.

• Anwen
    Anonym (längtande) skrev 2012-09-10 10:57:39 följande:
    förresten, fick ni remisser om ivf alltså? inte progesteron mm?
    var remisserna i olika färger eller vita :p ? 
    tänkte du på blodproverna? inga hormontester där, bara hepatit etc., precis som ni en liten lapp om att testerna behövde göras inför IVF. Fick ni göra fler tester?
  • Anwen
    Smurry skrev 2012-09-10 09:22:57 följande:
    Hej! Vi var på första ul nu! Jag har 19 ägg! Så skönt! Jag har varit så orolig! Kan dagen börja bättre?
    Härligt!
  • Anwen

barreliten - nu är jag inte så insatt, och har säkert missat nåt i tråden.. men vad är/gör provera? Trodde nässpray var det första man satte in?

I övrigt har jag nu pratat med kliniken, fått svar på en del frågor och så. De trodde vi skulle få kallelse till november/december nån gång. Med lite tur kanske vi kan få köra igång till jul, hoppas! Känns skönt att ha fått prata med en av barnmorskorna också, som var supertrevlig och tog sig tid att svara på mina frågor och funderingar :). Så just nu känns det lite bättre, fr.a. efter att ha brutit ihop på jobbet tidigare i veckan efter att en bebis kommit på (oannonserat) besök :S.

• Anwen
    Anonym (längtande) skrev 2012-09-21 07:33:00 följande:

svara fast frågan inte var till mig, provera startar mensen om man inte har regelbunden tex.
    härligt, jag pratade med dem förra veckan, har även pratat m falun och vi ska snart få komma dit också. känns toppen att man KANSKE har ett frö i magen till jul ju
    pratade du m syster maggan? hon är iaf kanon att prata med.
    Ja, det var henne jag pratade med . Vad sade de i Falun då? Har du hört nåt mer om hur snart det kan vara dags för er? Jag hoppas verkligen vi hinner komma igång så vi får börja spraya innan/till jul, då det är mycket helgdagar och lugnare på jobbet de veckorna, när man inte vet hur man mår/reagerar på hormonomställningarna.
  • Anwen
    PiOmiO skrev 2012-09-21 20:28:23 följande:
    Många "helgdagar" är ju inte heller bra, har hört att klinikerna har lite stängt över jul (!)
    Julafton ligger ju på en måndag i år lika så nyårsafton... vet dock inte hur mkt de har stängt.
    Beror väl iofs på när vi behöver ta blodprov och göra UL, vet inte hur ofta det behöver göras under sprayningen? Isf kanske det kan passas in de öppna dagarna. Om mina cykler följer genomsnittet, så kan jag börja spraya ett par dagar innan jul, och kommer isf inte igång med sprutor förrän efter nyår. Så då kan det kanske gå? Hoppas jag iaf :S. Känns så trist om vi ska behöva skjuta upp allt till januari, isf får man hoppas vi hinner få kallelse till november så vi hinner börja redan då.
  • Anwen
    Anonym (längtande) skrev 2012-09-21 22:40:49 följande:
    Hudiksvall ringde ju aldrig upp och jag måsta få veta ifall jag skulle äta mer pergo eller inte därför vände jag mig dit. Hon var jättetrevlig och sa att dom får vår remiss då det är dags, att dom inte har nån väntetid.. Så ja, egentligen inget nytt.
    Ja jag hoppas det är dags snart så man hinner hetsen innan jul å alla stängda dagar...

Nån som vet hur det fungerar m sprayen här. man ska ju börja med den dag 28? Men OM man skulle få mensen tidigare då, tex dag 27? Vad händer då?

Till mig sade hon att de börjar med sprayen på dag 21, alltså före mensstart.
  • Anwen
    Klinik:
    PiOmiO - Sahlgrenska
    Anwen - Falun

Spray:
    PiOmiO - v. 41-42 (Runt 14oktober)

Sprutstart & Sprutsort:
    PiOmiO - v.45 --> Gonal-F

Äggplock:
    PiOmiO - v.47

Testdag: 
Svar på tråden IVF till vintern / årsskiftet 2013