• Desiderans

IVF till vintern / årsskiftet 2013

Hej!
    Hoppar in om det är ok?
    Har försökt bli gravid i två år, genomgått en utredning som mynnade ut i en "diagnos" oförklarligt barnlösa. Inga fel hittades alltså. Remiss har skickats till en klinik för IVF och vi fick remissvar den 23 juli. Och nu väääääääntar vi på kallelsen.
    Hur länge fick ni vänta på kallelse? När fick ni sedan köra igång behandlingen?

Trevlig helg på er!

• Desiderans
    Anonym (längtande) skrev 2012-09-21 22:41:56 följande:
    Välkommen!
    klart du skall hänga med!
    Då är vi i samma sits du och jag.. vi har snart försökt i tre år...
    Väntar på en tid för start nu bara, det bestämdes 18e maj att vi skall stå i IVF kö och det är snart vår tur.
    Vilket landsting hör du till? 
    Tack Glad.
    Jag bor i Skåne. Enligt vårdgarantin skall det ta tre månader efter remissbekräftelse, men det står på deras hemsida att det tar ca 4 månader nu pga långa köer...och det är till första besöket. Så jag förväntar mig inget före jul Rynkar på näsan. Vill precis som er andra att det ska hända något! 
  • Desiderans

Klinik
    :
    PiOmiO - Sahlgrenska
    Anwen - Falun
    Barreliten - Umeå 
    Längtande - Falun 
    Desiderans- RMC Malmö

Spray:
    PiOmiO - v. 41-42 (Runt 14oktober)
    Barreliten - 25/9

Sprutstart & Sprutsort:
    PiOmiO - v.45 --> Gonal-F
    Barreliten - 17/10 --> Gonal-F

Äggplock:
    PiOmiO - v.47
    Barreliten - V.44

Testdag:
  • Desiderans

Nu har vi ÄNTLIGEN fått kallelsen! Den 29 oktober ska vi ha det första samtalet med läkaren och sjuksköterskan. Ett steg närmre!

Något som förbryllar mig dock är att mensen är sen... Några dagar bara. Och det har hänt förr. Men OJ vad hoppet stiger direkt, naiv som man är.... 

• Desiderans
    Anonym skrev 2012-10-27 15:42:26 följande:
    Hoppar gärna in i denna tråden! Väntar på första mötet på RMC i Malmö som är den 1 Nov!!! Äntligen på G :) Men räknar med att inte komma igång förrän i slutet på Januari.... Väntetiden är just nu 4 hela månader innan man ens får komma på första mötet.... tänkt då hur många pågeående par de redan har inne i systemet....Men vi får se framåt.....
    Jag ska dit på måndag Förvånad. Har väntat redan i evigheter känns det som...
    Maybe skrev 2012-10-27 17:28:32 följande:
    Jag går på RMC malmö och har precis misslyckats med vårt första försök.
    Jag hatar att vänta och har redan väntat såååå länge och hoppas verkligen att vi slipper vänta tills nästa år innan vi gör nästa försök.
    Jag har hört att RMC malmö har långt juluppehåll  Rynkar på näsan 
    Beklagar Rynkar på näsan Vad har du för bild av RMC annars?'
    Maybe skrev 2012-10-27 17:29:05 följande:

Om du vill kan du joina tråden för RMC malmö Glad
    Oj finns det sådan tråd!? Glad

• Desiderans
    Anonym skrev 2012-10-30 07:40:23 följande:
    Desiderans: Hur gick det i måndags? Vad fick du veta och hur soch när ska ni börja med IVF?
    Hej!

Det gick jättebra. Fick träffa en mycket bra, tydlig, pedagogisk läkare och minst lika bra sjuksköterska. Först går man igenom remissen, sedan fick jag göra ett VUL ( var så paff att mannen fick vara kvar i samma rum... då var man en upplevelse rikare)
    Sedan utifrån vad hon såg på VUL, remissen och samtal med oss bestämde läkaren att vi skulle göra det långa protokollet.
    Sedan fick vi träffa sjuksköterskan och där räknade vi på mina menscykler och kom fram till att jag skulle påbörja behandlingen vid nästa mens v48. Beräknat äggplock i v3 i januari.
    Sedan gick sköterskan igenom hur man tar sprutorna och hela proceduren från spraystart till äggplock. Det är otroooligt mycket information och planerande. Vi var båda mycket trötta efter besöket men nöjda! 
  • Desiderans
    Anonym (längtande) skrev 2012-10-30 18:07:59 följande:

Vad roligt att höra!
    vi ska dit på tisdag...gäller att inte glömma kalendern då
    hoppas också på att få en prel. startvecka...falun har ju julstängt men kanske inte spelar roll? brukar bli långa protokollet där också. ungefär hur länge håller man på från start till äp då?
    Vet inte alls, vi pratade aldrig om julstängt....
    Om jag har för mig rätt så är det sju veckor från start till äggplock...så blir det iaf för mig. 
  • Desiderans
    Anonym skrev 2012-10-30 19:15:57 följande:
    Åhhh va kul att höra  # 173! :)
     Vi ska dit på torsdag!!! Ser fram emot det jättemycket! Kanonkul och tack för att du skrev! :) Då kommer vi säkeret att följas åt! :) Kram
    Så lite så Glad.
    Det gör vi säkert, kul! 
  • Desiderans
    Anonym skrev 2012-10-31 15:53:48 följande:
    Imorgon sitter min man och jag på tåget på väg ner till RMC äntligen börjar vi vår resa till ett efterlängtat barn :)

ps jag har en MYCKET oregelbunden mens ca 40-60 dagar mellan mensen.... Vad tror ni jag kommer få korta eller låååånga?
    Ingen aning, jag ska köra långa protokollet men har hyfsat regelbunden mens. Och jag ska börja spraya på första mensdagen.
  • Desiderans
    Sofia1981 skrev 2012-11-04 03:31:37 följande:
    Hej alla förra veckan var jag och min sambo på vårat första Ivf möte, känns otroligt skönt att de händer nått :) ska börja spraya på min första mens dag i jan, och premilärt äggplock v 7! Känns otroligt spännande:) hoppas de går bra för er andra, är det nån med pco som det har tatt sig på första försöket?
    Spännande! Då ligger vi ganska nära varandra...typ en månad emellan. Men jag fick en period på 7 veckor mellan spraystart och äggplock... så det är nog lite olika upplägg. Har dock inte pco. 
  • Desiderans

Äntligen kan jag få vara med och uppdatera i listan Glad

Klinik:
    Anwen - Falun
    Barreliten - Umeå 
    Längtande - Falun (korta metoden)
    Desiderans- RMC Malmö

Spray:
    Barreliten - 25/9
    Anwen - 20/12
    Desidirans 21/12

Sprutstart & Sprutsort:
    Barreliten - 17/10 --> Menopur
    Längtande - 23/11 Golan-F
    Anwen - 16/1 Gonal-F
    Desiderans 3/1 Gonal - F

Äggplock:
    Barreliten - V.44
    Längtande - V.49 4/12
    Anwen - v.5? Desiderans v3
    d

ET
    Längtande - 5/12

Testdag:
    Barreliten -  21/11
    Längtande - 23/12

• Desiderans
    Anwen skrev 2012-12-06 19:45:42 följande:
    Tänk så olika protokollen kan se ut fastän vi börjar spraya nästan samtidigt! Vilken dag i cykeln börjar du spraya på? Vilken spray?
    Jadu, det är märkligt. Hm, ja vad hette den nu...? Kommer inte ihåg just nu bara för det. Vilken har du`?
  • Desiderans
    Anwen skrev 2012-12-13 19:14:39 följande:
    Jag har Synarela, två sprayningar morgon och kväll fram till sprutstart i mitten på januari, sen en sprayning morgon och kväll.
    Synarela, så hette den ja! Jag har tre sprayningar. Morgon, middag, kväll... sen sprutstart i januari.
  • Desiderans
    Anwen skrev 2012-12-21 23:43:38 följande:
    Måste fråga, bränner den i halsen på dig också? Eller är det kanske jag som andas in lite för hårt? Måste få bukt med detta...
    Nej, det tycker jag inte... Men efter en stund kan man känna smaken av den när det liksom rinner ner i halsen (äckligt). Så då blir det spott å fräs. Gillar verkligen inte nässpray jag heller, använder det aldrig vid förkylningar. Men jag tycker faktiskt inte att det är så farligt som jag befarade Glad

Har du märkt av några andra biverkningar?
  • Desiderans

Imorgon är det dags för VUL. Nervöst och spännande.
    Gjorde ett blodprov i måndags och överenskommelsen var att RMC skulle höra av sig igår om det visade något konstigt och att jag isåfall skulle ändra på dosen på sprutan. Men det gjorde de inte så det verkar som allt har gått vägen så långt. Nu hoppas vi bara på att VULet visar att stimuleringen är färdig, isåfall får vi ett datum för äggplock... huj huj huj Kyss

• Desiderans
    isadora81 skrev 2013-01-09 20:45:15 följande:

Oj så spännande!!! Lycka till!
    Tack!
    Tyvärr inga roliga besked... hade en enda äggblåsa på 10mm... den vänstra äggstocken var helt inaktiv Gråter. Så ikväll blir det höjning av Gonal-f från 137,5 till 175. Sen ett nytt VUL på måndag.
    Märkligt att man inte kunde se nån "varning" i blodprovet....? 

Nån som varit med om liknande? Hur har fortsättningen sett ut för er? Blir lite nojjig nu att det inte ska gå vägen.... 
  • Desiderans
    isadora81 skrev 2013-01-10 16:12:20 följande:

Usch vad tråkigt! Hoppas det löser sig när du ökar dosen. Att det alltid ska vara nåt...!
    Oj, här har jag inte uppdaterat på ett tag. Det gick riktigt bra! Sitter här nu några veckor och många turer senare med ett litet pyre i magen! Är i v5 och hoppas innerligt att det går bra hela vägen och att det blir bebis i oktober Skrattande
  • Desiderans
    Anwen skrev 2013-02-02 09:40:54 följande:
    Desiderans - hur såg ditt protokoll ut? Du började ju spraya dagen efter mig, men ligger nu lååångt före! och då har allt ändå gått helt enligt plan för oss. Vilken klinik gick du på?
    Jag började med mina sprutor den 3 januari. Äggplock den 16 januari och ET den 18 januari.  Den 29 januari gjorde jag blodprov( gravtest) på hemorten och den 30 jan fick jag beskedet via telefon Glad

Jag behandlas på RMC i Malmö. Du då? Är det din första IVF?
  • Desiderans
    Anwen skrev 2013-02-03 17:17:59 följande:
    Ja, det är min första. Började med sprutor 16/1, ÄP 30/1 och ET idag. Har testdag 16/2 med ett grav.test som vi fick med hem. Går i Falun. Det verkar som att de där vill att man sprayar i minst 3 veckor, men tydligen räckte det med 2 veckor hos er. Undrar varför det är så olika...
    Ja, vad jag har förstått så är det dels olika beroende på vilken klinik man tilllhör, men också på individens förutsättningar.
    Så då är du ruvare nu då? Stort lycka till!! Glad 
Svar på tråden IVF till vintern / årsskiftet 2013