• Jenna03

Förskolepersonalen dödar djur!

Min son kom just å sa att fröknarna på förskolan brukar döda getingar o flugor som kommer in. Ändå är det en förskola med miljöinriktning. Tycker ni att sådant beteende är ok? Borde inte förskolepersonalen försöka få ut krypen levande? Ni som är pedagoger: hur gör ni med kryp som kommer in? Har ni flugsmällare på er förskola?

• Svar på tråden Förskolepersonalen dödar djur!
  • Gisney
    MoaElis skrev 2012-07-31 12:25:37 följande:
    Jag har fobi för ormar men inte slåt jag ihjäl dom för det. Om det var någon som kom in skulle jag släppa ut dom, eller be någon annan göra det. Jag har svårt att se att någon med riktig fobi för getingar försöker döda den...

Ursäkta?

Nä det är väl tur att du inte gör det för det vore brottsligt eftersom ormar i Sverige är fridlysta.
  • Pallas

Jag anser det vara direkt olämpligt att ha tex ett getingbo på en förskolegård, pga allergirisken vid stick. Då dödar man drottningen, så kommer getingarna bygga bo på ett annat, förhoppningsvis lämpligare ställe.

Jag förstår inte vad miljöinriktningen har med saken att göra? Betyder den att man inte får råka trampa på en myra, eller vad? Vad står det i deras policy och läroplan? 

• PolyPond
    Khaleesi skrev 2012-07-31 15:22:07 följande:
    Inte ens om det råkade ringla in en orm i duschen, eller om du vaknade av att det ringlade en orm på sängen?

Å andra sidan har man ju lite större chans att med ett hårt slag med en hoprullad tidning  faktiskt få ihjäl en geting, till skillnad från en orm, som förmodligen bara skulle bete sig ännu mer skräckinjagande efter ett slag...
    Då ringer man väl någon som får ta ut den?
    Jag kan inte se att det är okej att döda någon bara för att man är rädd för den. (Det finns väl förvisso en och annan homofob, islamofob eller antisemit som anser att det är helt i sin ordning, men jag håller inte riktigt på den filosofin). Att öppna fönstret för getingen är till och med mindre riskfyllt.

Förutom att man bör ha respekt för alla varelser i vår herres hage, så fyller även dessa djur sin funktion. I och med bidöden så blir getingarna dessutom allt mera viktiga.
  • PolyPond
    ZacksMamma01 skrev 2012-07-31 16:24:02 följande:
    Get a life?
    Genom att ta någon annans?
  • ZacksMamma01

:=) Getingar är inte någon.

Allvarligt..någon är upprörd över att förskolan slår ihjäl getingar?  Lägg energin på något vettigt.

• MoaElis
    Tealhawk skrev 2012-07-31 14:49:29 följande:
    Ja jag vet, men ingen normal människa går och kallar en fluga för djur, utan insekt.
    Om du nu visste det var det väl bra onödigt att påstå att insekter inte är djur.
    Khaleesi skrev 2012-07-31 15:22:07 följande:
    Inte ens om det råkade ringla in en orm i duschen, eller om du vaknade av att det ringlade en orm på sängen?

Å andra sidan har man ju lite större chans att med ett hårt slag med en hoprullad tidning  faktiskt få ihjäl en geting, till skillnad från en orm, som förmodligen bara skulle bete sig ännu mer skräckinjagande efter ett slag...
    Nej, jag skulle självklart inte döda den för det. 

• PolyPond
    ZacksMamma01 skrev 2012-07-31 16:29:43 följande:

:=) Getingar är inte någon.

Allvarligt..någon är upprörd över att förskolan slår ihjäl getingar?  Lägg energin på något vettigt.

Det är klart de är. De har både ett medvetande och förmåga att kommunicera. Jag skulle också bli upprörd om de som tar hand om mitt barn inte visar andra varelser mera respekt än att man kan ha ihjäl dem när man lika gärna hade kunnat släppa ut dem.
  • annpe
    MoaElis skrev 2012-07-31 12:25:37 följande:
    Jag har fobi för ormar men inte slåt jag ihjäl dom för det. Om det var någon som kom in skulle jag släppa ut dom, eller be någon annan göra det. Jag har svårt att se att någon med riktig fobi för getingar försöker döda den...Ursäkta?

Ja, varför döda om man inte behöver?
  • LSalander

Jag blir förvånad av att läsa den här tråden. Jag är uppväxt på landet, på bondgård. Då var det en självklarhet att smälla flugor för att kunna få ha det drägligt inomhus, sommartid. Att börja prata om att släppa ut flugor i ett sådant läge känns som att skotta snö i en snöstorm. Nu bor jag i stan och har inte alls problem med flugor. Så jag antar att har man inte haft problem med att ha flugor inomhus kan man inte förstå hur fet är. Jag hoppas att personalen på våra barns förskola gör processen kort med flugor, mygg och getingar så ått de kan lägga ned den största tiden på barnen och inte på att leda hem vilsekomna insekter.

Svar på tråden Förskolepersonalen dödar djur!