• Zaroo22

Katten attackerade mig när sonen skrek!

Jag känner igen det du beskriver. Vår ena katt gör likadant när lillan skriker, dock inte riktigt i lika hög grad som det du beskriver utan biter och klöser mest lite lätt (men till och med det känns) i vaderna eller hälarna. Det är inte varje gång men det har hänt ett par gånger. I början blev jag med rädd men sedan slog det mig som du säger att katten tror att det är jag som gör illa lillan. Katten har aldrig gjort något mot vår dotter. 

Jag tycker det är fel att se det som att katten är aggressiv och ska avlivas, absolut inte! Katten trivs helt enkelt inte i situationen och försöker hantera den på något sätt. Vår andra katt har varit mycket ljudkänslig tidigare och jag var orolig innan lillan skulle komma men hon har vant sig riktigt bra och kan nu ligga mitt i smeten utan att bry sig när lillan kastar leksaker. Den andra katten (som attackerar mig) funderar även vi på att omplacera, inte för att vi är oroliga att hon ska attackera lillan utan för att hon uppenbarligen inte trivs i denna miljön. Hon behöver en lugnare miljö och det kan vi inte erbjuda tyvärr.... 

Kanske vänjer er katt sig (vår ena har som sagt gjort det), kanske inte, och då tror jag på en omplacering till ett lugnare hem!

Lycka till! 

Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!