• Majlisen

Katten attackerade mig när sonen skrek!

Hade en siames som vi tyvärr fick göra oss av med då hon blev konstig och så (omplacering till nära vänner).

Har en pers/turkisk angora kvar som gärna har koll på mig och kommer rusande så fort dottern skriker ibland när jag nattar blir jag halvtokig, när dottern inte vill sova och bökar och katten klöser på dörren och skriker så att dottern i sin tur blir mer röjig när hon hör katten. Om dottern skriker om dagen så kommer hon också springades stirrandes på mig, hoppar upp till oss och nosar på min nu tiomånaders. Sen hoppar hon bort och står och stirrar tills dottern slutat skrika. Vilket hon ofta gör när jag visar vår katt som dottern älskar. Dock har de ett distansförhållande till varann. Katten vill inte bli klappad av dottern, och sen litar jag inte på att dottern helt skulle klappa fint. Några gånger har dottern fått känna, men med mig och de få tillfällena som katten faktiskt vill bli klappad. Men jag vet med mig att katten skulle kunna bita till om dottern blir för påträngande och lyckas ta tag i katten (för att säga till, inte direkt hårt, jag har själv blivit biten av vår katt, det ger inga märken, men känns). Hittills har inget hänt, men när dottern börjar gå så lär ju hon få en och annan tillsägelse om jag inte lyckas hejda dottern.

Tror att det är vanligt att katter börjar skydda barn, särskilt honkatter. Dock så vet jag att vår kargt aldrig skulle skada dottern genom att attackera, då de har sitt band. Hon skulle nog inte skada mig heller, hoppas jag, men där finns ju alltid en större risk att något liknande skulle hända i och med att hon gärna har koll på dottern och vill checka att allt är bra varje gång det skriks. Hoppas att ni hittar den bästa lösningen för er och er katt. Ni har inga föräldrar som vill bli med katt?

Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!