• EnGladPingvin

Katten attackerade mig när sonen skrek!

Min första tanke att att katten inte mår bra. Kanske är den stressad av den nya familjemedlemmen och skriket blev för mycket. Att katter kan få beskyddarinstinkt kan säkert stämma, men att så aggressivt attackera sin matte som hon känner väl tyder på att något är fel. Jag älskar våra katter och de är familjemedlemmar, men jag tror inte jag hade vågat ha en sådan katt i hushållet med en så liten bebis hemma.

Jag hade först kollat upp med veterinär, men om det inte visade sig vara något fysiskt fel (katter kan ju reagera konstigt vid smärta t.ex.) hade jag nog avvägt omplacering. I alla fall för en tid när barnet är litet. Avlivning hade aldrig varit ett alternativt så länge katten inte hade en dödlig sjukdom. Katten kanske blir stressad av barnet, men skulle må hur bra som helst i ett hem utan små barn.

• EnGladPingvin

Jag har själv ingen erfarenhet av det men hört att feliway ska fungera lugnande på stressade katter. Det är lugnande dofthormoner. Kanske kan vara värt att testa?

• EnGladPingvin
    Krafs skrev 2012-07-29 08:59:24 följande:
    I TS fall tycker jag katten verkar opålitlig. Den har redan gjort ett utfall, vad är det som säger att den inte kommer göra det igen - omplacerad eller ej.

Katten reagerade uppenbarligen på barnets skrik och ts kommer säkerligen att vara uppmärksam på hur katten reagerar i fortsättningen. Det finns flera sätt att hantera situationen som inte innebär att avliva en älskad familjemedlem. Skulle katten omplaceras till ett hem utan små barn finns ingen anledning att tro att katten kommer attackera någon där. Tar man bort det som triggade attacken är inte risken större än med någon annan katt.
  • EnGladPingvin
    V79 skrev 2012-07-29 10:00:09 följande:
    Jag är djurvän och har alla möjliga sorters djur, men om jag skulle bli tvungen av nån anledning göra mig av med mina djur så skulle jag aldrig utsätta två av mina katter för en omplacering utan välja att avliva dom. Alla mår inte bra av att flytta, endel klarar inte alls av stressen med att flytta varför då omplacera? Jag anser att som djurägare ansvarar man att se till sitt djurs bästa oavsett och även om det innebär att avliva djuret. Kan även tillägga att mina barn går faktiskt före djuren, sen kommer djuren och sist jag och sambon.

Fast många katter klarar omplacering utan problem. Så varför utgå från att det inte kommer gå bra? Var jag tvungen att göra mig av med någon av våra katter skulle jag ge omplacering ett försök. Aldrig att jag skulle avliva dem utan att ge dem en chans. Både mina föräldrar och min bror har omplaceringar. Tog bara några dagar så var det som att de alltid bott där. Vi har två katter som är uppvuxna tillsammans så för vår del skulle det nog handla om att omplacera dem tillsammans även om det skulle krossa mitt hjärta. Precis som du säger är det mitt ansvar att se till deras bästa.
  • EnGladPingvin
    V79 skrev 2012-07-29 11:49:06 följande:
    Jag har också haft omplaceringar, en gick inte alls dem stackars katten klarade inte av att flytta och de andra två gick bra. Jag är så pass van att jag kan avgöra vad som är bäst för mina djur.

Ok, då missförstod jag dig. Jag uppfattade det som att du var emot omplacering generellt, att du oavsett katt inte skulle omplacera för att det finns en risk att de inte skulle klara det.
Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!