Inlägg från: ftp |Visa alla inlägg
  • Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2 åring lämnad på flygplats.
  • ftp
    MSörensen skrev 2012-07-26 15:59:01 följande:
    Det värsta är att man inte blir förvånad längre, det finns fan människor till allt!!
    Själv tycker jag inte att händelsen är inte värd en lösnummer säljande artikel i tidningen och verkligen ingen inblandning av myndigheter.

Dom sattes i en svår sits och improviserade, jag antar att dom skulle missa planet om dom väntade in barnvakten, förmodligen så rörde det sig om mycket pengar för deras skull.

• ftp
    Ziraya skrev 2012-07-26 16:09:17 följande:
    Det är sorgligt när pengar är värt mer än ett barn. Man lämnar inte sitt barn ensam, bland främlingar på en flygplats, oavsett hur mycket man har betalat för sin flygresa. Det gör man bara inte. Då är det någonting som inte står rätt till i skallen. Tänk om farmodern hade fått förhinder, eller om fel person hade tagit hand om barnet på flygplatsen? Det känns verkligen inte okej att förlita sig på yttre omständigheter när det gäller ett så litet barn.
    Alla har inte gott om pengar och paret kunde lika bra ha sparat i 1-2 år för att kunna unna sig en resa, inget man offrar bara för att en liten detalj inte klickade i utförandet.
    Sen kan man absolut köra på tänk om snacket men jag försöker vara realitiskt här där jag inte ser skäl till att blanda in myndigheter i det hela, barnvakt var på gång, dom lämnade direkt flickan till främlingar utan personal på ett övervakat ställe. 
  • ftp
    Selaine skrev 2012-07-26 16:13:29 följande:
    Förlåt, men vad är det för kass "journalist"? Hon pratade som en medlidande väninna... och inte som en seriös journalist...
    Det är aftonslasket, det finns inga seriösa journalister där, det mesta handlar om stora rubriker och nu antar jag att redaktionen är bemannad av sommarpraktikanter

• ftp
    Nano07 skrev 2012-07-26 16:19:24 följande:
    Håller med om detta. Spelar ingen roll om vår resa hade kostat 20000kr, hade aldrig i livet lämnat dottern ensam på en flygplats. Något fel måste de vuxna ha för att göra något sådant.

Och sen, om man är vuxen med någolunda intelligens så ser man väl till att allas pass är i ordning, eller?
    Hon lämnades inte ensam, hon lämnades med övervakad personal som skulle se till att inget händer tills övriga familjemedlemmar anlände.

Jo, dom gjorde bort sig med passet helt klart.
    Lätt hänt att under ivrig planering missa nån detalj.

Liten elak och intelligent skrev 2012-07-26 16:21:13 följande:
    Klart det inte var jättebra. Men egentligen.....barn lämnas gråtande och skrikande varje dag på landets förskolor till människor de inte känner än. Det kallas inskolning. Det framgår inte hur långt bort farmor var men rörde det sig om en kort stund så ser jag det inte som en händelse värd att blåsa upp i medierna.
    Instämmer.
  • ftp
    Ziraya skrev 2012-07-26 16:23:14 följande:
    Jag skulle väl inte påstå att det här var en "liten detalj". Om nu resan var så fruktansvärt kostsam och viktig, då hade de väl sett till att barnet hade ett giltigt pass från början? Sedan förstår jag inte riktigt hur pengafrågan ens är relevant. Resan var ju betald, oavsett om de åkte eller inte. Alltså hade det inte gjort någon som helst skillnad för deras ekonomi om de valde att inte åka. Den enda skillnaden hade varit att de stannade hemma i stället för att vara på sin resa. Ekonomin hade varit densamma.
    Ser man till hela planeringen som såna resor brukar bestå av så är en siffra i passet en liten detalj, men klart att dom gjorde bort sig lite därav improvisation på flygplatsen.

Tycker du om att betala för saker du inte får?
     I så fall kan du "köpa" vad som helst  av mig
    Kattdamen skrev 2012-07-26 16:41:19 följande:
    Äh, jag fattar inte varför de inte bara avlivade barnet.
    ??
  • ftp
    Ziraya skrev 2012-07-26 16:50:41 följande:
    Se inlägget som jag skrev precis ovanför det här :). Det är min åsikt. Det är klart att det känns jävligt surt att inte få en semesterresa som man har betalat för, men jag personligen tycker inte att det är en tillräcklig anledning att lämna sitt barn, först på flygplatsen, och sedan hos farmodern i 2 veckor. Det känns oansvarigt och egoistiskt.
    Oj, visste inte att det är oansvarigt att lämna sitt barn hos farföräldrar, tänk vad man lär sig på familjeliv.
    Då kanske jag inte ska nämna att mina knattar spenderade en vars vecka hos mor och far föräldrar.
    Tror även att personal på flygplatser har en bred barnvana samt är under ständig kameraövervakning.
    det är mer än man kan säga om vanliga dagis vi lämnar våra barn på flera gånger i veckan.

Kan du vara lite mer ingående på var det egoistiska låter så jag lär mig nått mer idag?  

Kattdamen skrev 2012-07-26 16:50:49 följande:
    De bryr sig uppenbarligen inte om ungen, då hade de inte gjort som de gjort.
    Ojsan, hur kom du fram till såna slutsatser?

• ftp
    Kattdamen skrev 2012-07-26 16:56:57 följande:
    Att ungen skadas psykiskt är inga problem? Att det kanske förstör en stor del av dennes liv?
    say what????
    Några minuters grått lika med trauma för livet?

• ftp
    Kattdamen skrev 2012-07-26 17:04:19 följande:
    En tvååring är medveten om vad man berättar för denne. Troligtvis hade föräldrarna berättat att de skulle åka bort, allihopa, något annat vore konstigt. Att då på flygplatsen, precis innan de ska åka, lämna barnet till en främmande människa och gå därifrån och inte låta barnet åka med. Det är misshandel.

Men jag antar att era barn har varit som grönsaker och inte fattat något alls.
    I den åldern så är det mesta värdens undergång och extas blandat i ett, antar att föräldrar förklarade så mycket det gick under den begränsade tiden och farmodern kompletterade det sedan.
    Barnet kommer nog ha det hysteriskt där denna är och får samtidigt en kort semester från föräldrar.
    Hur får du in misshandel i att spendera två veckor med sitt nästnärmsta familj?

Lämnade barnet till främmande och vände på klacken, är det inte det man gör när man skolar in barnen på dagis? Drömmer
  • ftp
    Ziraya skrev 2012-07-26 17:09:14 följande:
    Jag vet inte om du försöker missuppfatta vad jag skriver med flit eller om jag bara var otydlig. Självklart är det inte oansvarigt att lämna ett barn hos far-eller morföräldrar. Däremot är det oansvarigt att utan med någon form av fölrvarning ringa och säga "ta hand om mitt barn i 2 veckor medan jag åker på semester, och gör det nu, för nu går planet, hej då". Det är lite skillnad på det och att i samförstånd ha planerat tillsammans med någon att de skall vara barnvakt. Det är det som är egoistiskt. Att totalt lägga över ansvaret på andra och åka i väg. Det är klart att farmodern inte kunde säga nej i den situationen, oavsett om hon hade annat planerat eller inte. Det tycker jag är respektlöst.

Obs. Jag hoppas du förstår att jag överdriver lite i min beskrivning. Det är mest troligt att de ringde och diskuterade med farmodern, men oavsett så kände hon säkert att hon knappast kunde säga nej till ett sådant stort ansvar.
    Ja du överdriver, jag antar att det förekom en diskussion där farmodern kunde säga nej tyvärr, har andra planer.

• ftp
    Lavish skrev 2012-07-26 20:30:27 följande:
    Ja, soc borde rycka ut. En sak om föräldrarna hade stannat, själva ringt farmor, väntat på farmor och lämnat flickan till farmor för att sedan åka utan henne. Kanske inte den mest ideala lösningen men iaf inget för soc eller polisen att lägga sig i. Men det här är ju bara... absurt?
    Det handlar inte om det är okey eller inte utan mer om reaktionen är överdriven eller inte.

Har själv dammsugit nätet efter lite mer utförlig info och det momat skriver stämmer i motsatsen till praoelevens aftonslask rapportering.
    När barnet inte kom genom passkontrollen bestämde sig föräldrarna att lämna henne hos farfar, godmor och barnflicka som var med från barnets födsel var på väg för att hämta henne, polisen underrättades av nån nitisk chef på plats som var osäker på situationen.
    Polisen anlände efter fåtal minuter samtidigt som kvinnor som skulle hämta.

Efter en kontroll av både kvinnorna och farfar(?) som barnet skulle lämnas hos lämnade polisen platsen då allt var i ordning, det hela borde vara slutet på historien men åklagaren råkar vara en kvinna och nu kommer förundersökning inledas om man kan åtala föräldrar för vanvård, misskötsel eller nått åt det hållet, är inte insatt i Polens lagstiftning, om det kan bevisas att föräldrarna utsatte barnet för medveten fara så riskerar dom upp mot fem års fängelse.
    Rollergirl skrev 2012-07-26 20:36:35 följande:
    Om det nu var så enkelt, varför har det blivit en nyhet världen över?

Nej, här har vi föräldrar som istället borde skaffat en ökenråtta. Att det finns människor som ens försvarar det är hårresande.
    Dramatiska rubriker säljer lösnummer och eller lockar tittare.
    Kattdamen skrev 2012-07-26 20:39:29 följande:
    Ni som tycker det är okej, det är något ni själva skulle göra eller har gjort alltså?
    Det handlar inte om det är okey utan om all dramatik runt händelsen och förundersökning med risk till fängelse är berättigat.
    Det är det inte även om vi alla kan hålla med att föräldrarna gjorde bort sig på några punkter. 
  • ftp
    Rollergirl skrev 2012-07-26 21:36:22 följande:
    Jag hoppas verkligen att barnet blir omhändertaget, och hamnar hos folk som tycker att utlandsresor är mindre viktigt än trygghet.
    Du tänkte nog inte färdigt där, försök igen.

Att lämna sitt barn på en av värdens säkraste och mest bevakade omgivningar kallar jag inte direkt för otryggt, speciellt med tanke på att det handlade om minuter. 
Svar på tråden 2 åring lämnad på flygplats.