• Anonym

fortsätta graviditet efter mifegyne!?

Hejsan!

Igår tog jag min första mifegyne tablett 200 mg..Skulle fullfölja aborten imorgon MEN nu har jag ändrat mig.
    Har varit hos läkaren idag som talade om för mig att det oftast inte blir några komplikationer MEN att kroppen kan framkalla ett missfall självt av denna tabletten!. Inga skador blir det på fostret utan det ända som kan ske är att man får ett missfall senare.... Är i vecka 14 nu och mår så dåligt över detta.

Är det NÅGON som har avbrytit en abort pådetta sätt och som vill dela med sig av sina historier?!
    är sååå orolig...

• Svar på tråden fortsätta graviditet efter mifegyne!?
  • Anonym (förvirrad)

Åååååå så underbart att läsa.
    jag är så orolig ju... kan den verkligen inte orsaka fosterskador alltså, det läser man ju om på andra ställen.
    så imorgon vid 11 ungefär så har det ju gått 2 dygn för mig, om jag inte har börjat blöda innan dess då så "ska" det vara safe så alltså...
    förlåt om jag ställer så mycket frågor men jag känner mig så vilsen just nu...   

• Anonym (GLAD)

Bara fråga hur mycket du vill :)! .. Vilken vecka är du i ? . Både min bm och 2 läkare har sagt att det INTE kan orsaka fosterskador. Det ända den kan göra är att framkalla ett missfall OCH det måste de informera om , därför står det att man inte kan ångra sig, börjar man att blöda så gör man . Men Har du inte gjort det inom 2 dygn så ska det inte vara någon fara :)..har du känt något ännu ?, ,mensvärk eller något ? .. En bm jag träffade häromdagen sa att om det nu verkligen hade orsakat fosterskador så hade aldrig läkaren låtit en fullfölja efter att ha tagit mifegynet .. Min lilla växer perfekt och sparkar och rör sig konstant hela tiden och började göra det 2 v efter att jag skulle fullföljt aborten....

• Anonym (förvirrad)

tack snälla!!
    jag är i v 8+6 idag...
    jag känner mig så hemsk som inte kan stå för mitt beslut också...
    nej jag har inte känt nåt mer än vanligt, illamående o visst drar det lite i magen men det har det ju gjort länge så inget annorlunda i alla fall än vad det brukar...
    min sambo ville ju inte ens från början att vi skulle ta bort utan det var jag som drev på, och allt utav praktiska anledningar. 
    men vet de verkligen att medicinen inte ger fosterskador? jag har sökt på nätet och läst det jag har kommit över men där läser man om att barnen kan födas utan någon kroppsdel och allt möjligt hemskt...
    man hade ju inte kunnat leva med sig själv om det blev så...
    men visst låter det logiskt att en läkare aldrig skulle låta en graviditet fortsätta i så fall...

• Anonym (GLAD)

I den veckan du är i nu så är alla kroppsdelar redan på plats så det kan inte tabletten påverka . Läste också om det när jag satt i din sits . Men som min bm sa om det så lär de barnet som föddes utan en kroppsdel redan ha missbildats i sin utveckling innan mamman tog mifegynet men att de måste skriva med det för man vet ju aldrig till 100% . Men du kommer få göra tidigare ul , om ungefär en vecka ifall du väljer att fullfölja och då får du se att fostret Har allt som den ska .  Detta händer ofta tydligen och på min mvc så har alla barn som varit med om detta där fötts friska :).. Tycker du ska känna efter vad du verkligen vill och vill du fullfölja så gör det :)!!!! Det är inte försent och även om du Börjar blöda lite så behöver det inte vara kört ändå men då måste du åka in för kontroll. Har du pratat med en bm eller läkare om att du ångrar dig ? Kramar !!!

• Anonym (förvirrad)

nej jag har inte pratat med nån alls faktiskt... inte ens min samboTungan ute
    men jag kände direkt när jag svalt tabletten att å nej, varför gör jag det här??
    hjärtat sa ju en sak och hjärnan sa en helt annan sak.. nog inte helt ovanligt tror jag...
    jag får ringa gynakuten imorgon bitti då o höra vad de säger, de måste ju ha hört det förut ju...
    hur gjorde du, vem ringde du o vad sa du då? och vad fick du för svar? sa de inte att du inte kunde avbryta?    

• Anonym (GLAD)

Känner man så , då ska man lyssna på sitt hjärta .... Jag ringde Gyn och sa att jag ångrat mig. Så de avkokade min tid för abort, jag skulle ju göra en 2 stegsabort så jag skulle bli inlagd dagen efter för att få cycotec och bli skrapad....sedan kontaktade de min läkare som jag träffat och fått tabletten av. Fick gå till henne dagen efter för att prata och lite sådant... Sen kom jag tillbaka 1 v senare och gjorde ett ul där allt visade sig vara bra med bebis.. Då var jag i vecka 15. Rekommenderar dig verkligen att ringa dit imorgon. Skulle du fullfölja hela aborten hemma själv ?

• Anonym (förvirrad)

ja jag har fått med mig cytotec hem som jag ska ta imorgon på morgonen.
    jag vet inte styrkan på mifegyne som jag fick, kan det vara olika eftersom du skulle göra en 2stegsabort?

• Anonym (GLAD)

Jag har för mig att man bara får i 200 mg,.. Mifegynet är bara förberedande för kroppen , den gör så att gulkroppshormonet minskar sin produktion under 2 dagar för att förbereda kroppen på att graviditeten ska avslutas. Men när man inte fullföljer med de andra tabletterna så börjar kroppen att producera gulkropp igen .. Tycker verkligen att du ska känna efter vad du vill , att fullfölja en abort man inte vill egentligen är fruktnsvärt och något du får leva med för alltid tyvärr.... För mig har det iaf gått super så långt och det är det bästa valet jag någonsin gjort att jag inte fullföljde :).

• Anonym (förvirrad)

jag är jätteglad för din skull. själv är jag vansinnigt förvirrad, inte just för vad jag vill eller inte utan för att man hittar så dålig information.
    får du gå på extra UL? för det står på många ställen att det kan bli missbildningar på armar och ben.
     jag ska prata med min sambo och se vad han säger också förstås.

Svar på tråden fortsätta graviditet efter mifegyne!?