• PetraMunchen

Framåtvänd bilbarnstol för 4åring, vad välja?

Hej.

Min kille är nu just fyllda 4 år, 115 cm lång och är på väg att toucha 25 kilos gränsen så jag har nog inget val längre än att vända honom. Jag har kämpat in i det sista med en Britax two-way för att få in honom bakåtvänd men nu slår han snart i taket avseende vikten istället...

Vad ska man ha för framåtvänt när man har en bil med lite skålade säten Volvo V70 och BMW 123? Jag letar efter nått säkert och som också stöder huvudet så det inte faller ner när han somnar för det gör han ju nästan jämt om vi åker på kvällskvisten. 

Jag vill ju också ha en stol som håller ett tag eftersom jag har en stor kille och han växer ju bara ur alla stolar hela tiden.  

• Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol för 4åring, vad välja?
  • PetraMunchen
    Frontline skrev 2012-07-26 00:56:59 följande:
    Nu vet jag att hon är för liten för att vändas framåt men vad jag menar är om man har barn som aldrig sover varken på dagen eller i bilen då borde det räcka med en bälteskudde om dom har vuxit ur den vanliga stolen...
    Beror väl på vad man har för barn. Har man små söta tända ljus som sitter still och aldrig somnar funkar säkert det bra. Har man som jag en snart 2 åring som kränger sig ur axelbanden på sin bakåtvända "supersäkra" BeSafe modell och en 4åring som ska hämta saker i halva bilen, öppna fönster eller ge nått till lillsyrran vill man ju att de ska sitta säkert. 
  • chrissandra
    Frontline skrev 2012-07-26 00:56:59 följande:
    Så om man nu har barn som aldrig sover i bilen och då menar jag aldrig då kan man ha en vanlig bälteskudde eller hur..

Beror ju som sagt på hur mycket man åker och hur länge varje gång...

Har en 1½ gammal flicka som totalvägrar sova middag hemma sover aldrig på dagen eller i bilen ska man då ha samma tänk till dom barnen...
    Nu vet jag att hon är för liten för att vändas framåt men vad jag menar är om man har barn som aldrig sover varken på dagen eller i bilen då borde det räcka med en bälteskudde om dom har vuxit ur den vanliga stolen...
    Sova eller inte så skulle jag aldrig bara ha kudde efter man vänt dem framåt, möjligtvis just innan de har vuxit ur bilbarnstolar helt.
  • Frontline
    chrissandra skrev 2012-07-26 01:07:35 följande:
    Sova eller inte så skulle jag aldrig bara ha kudde efter man vänt dem framåt, möjligtvis just innan de har vuxit ur bilbarnstolar helt.
    Men alltså skillnaden på en kudde eller i en bilstol med vanliga bältet är vad?
    Och vadå just innan?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Sisisisi
    DaddyCool skrev 2012-07-26 07:59:54 följande:
    Vi köpte en sparco stol till vår dotter. Superbra skydd till huvudet. Går att justera i höjdled också. Sen sitter hon fast i stolens bälte och stolen sitter i bilens. Så hon har fem punkts bälte. Superbra! Frakten slapp vi betala om man beställer via mekonomen.

www.gpartners.se/sv/artiklar/barnstol-f700-k....

När barnet vuxit ur den bakåtvända stolen är det faktiskt bättre att använda en bältesstol. Varför valde ni en stol med 5-punksbälte istället?
  • Trebarnsmamman

Kan rekommendera Britax Kid, har den till min son.
    Det är en bältesstol med löstagbart ryggstöd om man bara vill ha sittkudden när barnet blivit större.
    Nackstödet är höj och sänkbart och ryggstödet kan regleras en aning så det blir lite viloläge.

• Vinterankan

Vi har britax kid plus. Gick enbart på att köpa den med mjukast stoppning så att det skulle vara skönt att sitta då dottern med sin beniga rumpa klagat på att det gjort ont i rumpan på den hårda britax twoway, men gillar andra saker med den också. Hornen vid rumpan är justerbara så att man kan göra dom bredare när barnet växer och ryggstödet har två lägen så att det kan luta lite mer när man ska på långfärd och dottern kanske vill sova. En fördel när man ska välja bältesstol är ju att barnet är så stort att det kan provsitta ordentligt och helt enkelt säga vilken den tycker är skönast.

• DaddyCool
    Sisisisi skrev 2012-07-26 08:47:20 följande:
    När barnet vuxit ur den bakåtvända stolen är det faktiskt bättre att använda en bältesstol. Varför valde ni en stol med 5-punksbälte istället?

Vi kände att det skulle vara säkrare om man skulle krocka. Då blir hon inte klämd mellan stolen o bältet. Och mycket mindre belastning av bältena över kroppen. Dessutom tycke hon den är skön att sitta i. :)
  • Lisa1976

Vi har en BRIO bältesstol. Enkel men bekväm. Vår kille somnar också ibland och då lutar han huvet åt sidan och sussar gott.

Son 0804 Dotter 1101
Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol för 4åring, vad välja?