• PetraMunchen

Framåtvänd bilbarnstol för 4åring, vad välja?

Hej.

Min kille är nu just fyllda 4 år, 115 cm lång och är på väg att toucha 25 kilos gränsen så jag har nog inget val längre än att vända honom. Jag har kämpat in i det sista med en Britax two-way för att få in honom bakåtvänd men nu slår han snart i taket avseende vikten istället...

Vad ska man ha för framåtvänt när man har en bil med lite skålade säten Volvo V70 och BMW 123? Jag letar efter nått säkert och som också stöder huvudet så det inte faller ner när han somnar för det gör han ju nästan jämt om vi åker på kvällskvisten. 

Jag vill ju också ha en stol som håller ett tag eftersom jag har en stor kille och han växer ju bara ur alla stolar hela tiden.  

• Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol för 4åring, vad välja?
  • Frontline

Det funkar väl med en vanlig bälteskudde isf...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • PetraMunchen

Ger dessvärre inget huvudstöd. Skulle hellre ha en stol av något slag med tanke på att han ändå bara är 4 och skulle kunna pilla och fixa med bälten och stol lite för mycket om han kommer åt vilket han gör lättare med en kudde.

• Frontline
    PetraMunchen skrev 2012-07-26 00:29:25 följande:
    Ger dessvärre inget huvudstöd. Skulle hellre ha en stol av något slag med tanke på att han ändå bara är 4 och skulle kunna pilla och fixa med bälten och stol lite för mycket om han kommer åt vilket han gör lättare med en kudde.
    Fast vad hjälper ett huvudstöd vid en eventuell krock?

Ska han ligga skönt får du nog lägga han i baksätet men det är nog ett sämre alternativ..

Har själv en bälteskudde till grabben som har växt ur sin stol och visst han sitter bra men kan somna om jag åker väldigt långt typ 2 timmar eller mer men det händer inte för ofta...
  • Frontline
    Frontline skrev 2012-07-26 00:45:15 följande:
    Fast vad hjälper ett huvudstöd vid en eventuell krock?

Ska han ligga skönt får du nog lägga han i baksätet men det är nog ett sämre alternativ..

Har själv en bälteskudde till grabben som har växt ur sin stol och visst han sitter bra men kan somna om jag åker väldigt långt typ 2 timmar eller mer men det händer inte för ofta...
    Vad hjälper huvudstöd vid en krock om han sitter framåtvänt skulle jag skriva....
  • PetraMunchen

Njae, krockmässigt är väl kanske skrutt samma... mer att jag får ju inte på han nån kudde och huvet slänger så otrevligt när jag kör. Trist om han skulle få nackspärr, sen är jag lite orolig att han ska typ glida ur bältet åt sidan när han somnar på en kudde. Men annars får jag väl ta en "mjukkörningskurs"...

• Sisisisi

Självklart ska du ha bältesstol till honom! Vi har britax kidfix och kidplus och är ganska nöjda, men den är ganska trång över axlarna, passar nog bättre till långsmala barn. Men han sover jättebra i den, huvudet ramlar aldrig ner. Har en adventure oxå, enklare stol som jag är väldigt.nöjd med, men han sover inte lika bra i den.

När.det är.dags.för bältesstol till lillebror funderar jag främst på maxicosi.ferofix, har inga horn, viloläge, sidostödet breddas när man höjer nackstödet. Kanske även besafe iziup, har oxå viloläge och rejält huvudskydd men känns lite klumpig.

• Sisisisi

I tråden barn i bil under säkerhet tror jag det ligger en länk till ett krocktest kudde vs bältesstol. Bältesstolen håller ju bältet på plats...

• Frontline
    Sisisisi skrev 2012-07-26 00:50:42 följande:
    Självklart ska du ha bältesstol till honom! Vi har britax kidfix och kidplus och är ganska nöjda, men den är ganska trång över axlarna, passar nog bättre till långsmala barn. Men han sover jättebra i den, huvudet ramlar aldrig ner. Har en adventure oxå, enklare stol som jag är väldigt.nöjd med, men han sover inte lika bra i den.

När.det är.dags.för bältesstol till lillebror funderar jag främst på maxicosi.ferofix, har inga horn, viloläge, sidostödet breddas när man höjer nackstödet. Kanske även besafe iziup, har oxå viloläge och rejält huvudskydd men känns lite klumpig.
    Så om man nu har barn som aldrig sover i bilen och då menar jag aldrig då kan man ha en vanlig bälteskudde eller hur..

Beror ju som sagt på hur mycket man åker och hur länge varje gång...

Har en 1½ gammal flicka som totalvägrar sova middag hemma sover aldrig på dagen eller i bilen ska man då ha samma tänk till dom barnen...
    Nu vet jag att hon är för liten för att vändas framåt men vad jag menar är om man har barn som aldrig sover varken på dagen eller i bilen då borde det räcka med en bälteskudde om dom har vuxit ur den vanliga stolen...
  • Sisisisi
    Frontline skrev 2012-07-26 00:56:59 följande:
    Så om man nu har barn som aldrig sover i bilen och då menar jag aldrig då kan man ha en vanlig bälteskudde eller hur..

Beror ju som sagt på hur mycket man åker och hur länge varje gång...

Har en 1½ gammal flicka som totalvägrar sova middag hemma sover aldrig på dagen eller i bilen ska man då ha samma tänk till dom barnen...

Nu vet jag att hon är för liten för att vändas framåt men vad jag menar är om man har barn som aldrig sover varken på dagen eller i bilen då borde det räcka med en bälteskudde om dom har vuxit ur den vanliga stolen...

En bältesstol ger mer skydd, leder bältet rätt och är säkrare än bara en kudde. Ser ingen anledning till att bara ha kudde.
Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol för 4åring, vad välja?