• maho0822

en fråga om utredning..?

Jag fick i förra veckan besked av min läkare att det inte är aktuellt för utredning för min/ vår del då jag är så ung. Jag är inne på mitt 26:e år, maken är 28 och vi har haft två MF och ett MA bakom oss.
    Hur ska jag göra nu? Trodde man hade rätt till utredning efter tre misslyckade försök?
    mår väldigt psykiskt dåligt och ser ingen glädje i livet längre.

• Svar på tråden en fråga om utredning..?
  • Helene33

Ja du har rätt till utredning efter 3 mf/ma i rad. Och att du skulle vara för ung fattar jag inte. Vart bor ni?

• maho0822

Sundsvall - i medelpad.
    kan man tvinga till sig en utredning tror du?

• Helene33

Du kan ju alltid tjata dig till det och berätta hur du/ni mår. Men har du funderat på att besöka en privat gynläkare?

• maho0822

jo, men då jag inte vet vad man gör på en utredning vågar jag inte tro att en privat har samma resurser.
    Men jag vet ju inte alls....

• LillSkruttet

Herregud, sade han att ni inte kunde få komma på utredning för att du är för ung???? Ok,om du varit 17, men du är ju iallafall 25!! Nejdu, ni har rätt till utredning. Antingen talar du om för honom att han får se till att utredning görs, eller så kontaktar du en privat klinik. Jag går själv på en privat klinik efter att man på KK nekat oss hjälp. Har ju "bara" haft 2 mf och då får man ju inte komma på utredning. Men vi har försökt i 2 år nu och tålamodet och orken tryter. På privata kliniken tog de emot oss utan knorr. Jätteskönt!
    Det är klart att ni ska få hjälp, inget snack om saken!

*Lycka till*

• maho0822

vad gör de på en utredning då?
    kan alla privatkliniker göra det?

• Helene33

Jag har själv aldrig behövt gå på en utredning men min bästa vännina har det och dom hjälpte henne hon fick hormontabl att äta och efter ett halvår va hon gravid. och fick en liten dotter i höstas. Ni har all rätt i världen att få hjälp så tveka inte på att anlita en privat läkare dom har samma förutsättningar som dom på kk.

Lillskruttet: Har man försökt att få barn i 1 1/2 år är man berättigad en utredning på kk.

• LillSkruttet

Helene 33: Man är berättiga en utredning om man försökt 1 år utan något som helst resultat. Mina 2 mf har strulat till det för oss. Det tog ett år innan jag blev gravid och jag testade positivt 3 dagar innan jag skulle till fertilitetskliniken. Trots mf:et fick jag inte komma dit då vi lyckats på egen hand sade de. 3 månader senare blev jag gravid igen, och ett nytt mf. Har varit till KK och konstaterat båda mf:en. Läkaren ville inte ta in oss på utredning förrän efter 3 mf. Det sista mf:et var i början av juni förra året. Sedan har inget hänt. Så nu har det gått 2 år. I höstas tröttnade jag på att vänta och kontaktade en privat klinik som tog emot oss på en gång. Äter nu Pergotime och man har tagit prover. KÄnns sååå skönt att det äntligen är någon som hjälper oss...

• Helene33

ok hoppas att det ordnar sig för er nu jag skall hålla alla mina tummar och tår för er.

• Helene33

Lillskruttet: Berätta gärna hur det går för er
    Lycka till

maho0822: Jag önskar dig lycka till och hoppas att du söker en privat läkare som kan hjälpa er.

• LillSkruttet

Helene33: Jag skriver dagbok på min sida här på FL så där kan du följa min kamp mot en liten knodd om du vill.

*kram*

• pear

maho0822: Det låter ju alldeles befängt att ni inte skulle ha rätt till utredning för att ni är för unga. 3 mf/ma är ju vad man satt gränsen till rent generellt och då ska åldern inte ha någon som helst betydelse. Jag tror inte att du behöver oroa dig för den privata vårdens resurser, kolla bara upp kliniken noggrannt innan. Själv vände vi oss till en privat klinik då jag inte fick någon respons hos KK vid mitt 3:e mf. Jag kände också att jag inte orkade vänta det året som de sa att det skulle dröja innan vi var framme i kön hos landstinget. Nu har vi gjort en utredning privat och den var hur noggrann och genomgående som helst. Plus att man nu har en kontakt och full stöttning därifrån vilket är väldigt skönt.
    Stå på dig!
    Kram och lycka till!

• ankan

En till från Sundsvall här!
    Alltså, hur vrickade är de egentligen på KK i Sundsvall? Klart att du ska ha en utredning, det har jag fått efter 3 mf trots att jag inte är mycket äldre än dig. Vilken läkare pratade du med? Sedan är det konstigt att du ev. ska få progesterontillskott eftersom de nekat mig det! Jag har som jag sa gått igenom en utredning där de tog några blodprover, vilka inte visade några avvikelser. Man sa att det därför måste ha varit otur och eftersom jag kan bli gravid går de inte vidare. Jag ringde då upp min läkare, Jesper Agrell, som inte ville ge mig progesteron (han diskuterade saken med sina kollegor först) men skrev däremot ut Trobyl (blodförtunnande) som det är bevisat ska kunna hjälpa. Jag har dock inte haft problem med proppar och mitt blodprov visade att det inte var ngt fel på koaguleringsförmågan. Men, men...Man kan ju alltid testa. Däremot har jag på känn att det är någon vajsing på hormonerna eftersom jag har så långa cykler. När jag blir gravid igen ska jag ringa och tjata hål i huvvé på karln!!! Jag tycker att du ska göra detsamma!
    Stå på dig och lycka till/Ankan

• Lina1979

maho0822

Jag fick påbörja utredning för 2 år sedan, och jag är 26 nu.
    Jag rekommenderar dej att gå till en privat klinik, dom har oftast BÄTTRE resurser och dom tar problemet på alvar! Jag var till en privat klinik efter att ha fått nobben från en statlig. Stå på dej!

• Eris

Som de flesta andra redan sagt så har du verlkligen rätt till en utred. efter tre mf.
    Tycker din läkare annorlunda så e de bara att stå på sig eller gå till en annan, NI HAR RÄTT TILL EN UTREDN.
    Sen har åldern inget alls med detta att göra, läkarna själva säger ju att kroppen e redo för barn så fort man fått sin mens, vilket brukar ligga på en ålder runt 12-13år för en del tidigare....
    Ni ska få en utredn. gratis av staten, det e de har rätt till, går du till en privat klinik så vet inte jag om de e gratis längre, så prova först med en annan läkare o går inte det så kan ni ju se er om efter en pr.klinik.
    Det är bara att stå på dig, lycka till, kramar....

Svar på tråden en fråga om utredning..?