Inlägg från: Rockabillydoll |Visa alla inlägg
  • Rockabillydoll

Gravid maskinförare

Någon här som vet hur länge man får jobba som maskinförare inom gruvindustrin när man är gravid?

Har berättat för min arb ledare att jag är gravid och hon skulle kolla upp min fråga.. Men jag åker utomlands och så är det semesterperioder hit och dit så lär väl inte få svar på länge. Hade varit skönt att få reda på det så fort som möjligt! Min arb ledare sa att det var något med vibrationer som inte var bra? Försöker googla för fullt men min dator bråkar!

Tacksam för svar om någon vet Glad    

Keep Rockin'
  • Svar på tråden Gravid maskinförare
  • Rockabillydoll

Tack för era svar! :)

Tillsammans med en läkare och en från jobbet så gjordes en risk utredning eller risk bedömning som de kanske heter. Mitt jobb var olämpligt så jobbet var tvungna att kolla om jag kunde omplaceras. Vilket inte gick, eftersom alla maskiner innebär en viss risk. Så skulle ansöka nåt (graviditetspenning? minns inte vad de hette, är nog havandeskapspenning som du ovan skrev ) men tyvärr så slutade graviditeten i MA.. Var i v.15 men fostret dött i v.10 .. Och efter analys så hittade dom inget fel på fostret heller, så man undrar ju....

Riskerna med jobbet var: vibrationer som kan leda till missfall, bullernivån som kan leda till att barnet får hörselskador, nattskift är olämpligt. Och sen skulle jag inte ha fått vara i verkstaden och hålla på med oljor osv,.

Jag hann jobba ganska länge innan det blev nå utredning på jobbet..

Har kvar alla papper ifall nån undrar nåt annat.

• Rockabillydoll

Hej :) Snickare brukar väl också ha höga ljud omkring sig? Det med att lyfta vet jag ingenting om, men just ljudnivån, om du måste ha typ kåpor på dig så är det inte bra för barnet kan få hörselskador och det finns ju tyvärr inga kåpor för magen.. Det är väl de enda jag vet :)

• Rockabillydoll
    pelargonia skrev 2013-01-24 18:32:24 följande:
    Det var tråkigt att se att du fått MA.  Klart att tankarna kommer upp om det har ngt med jobbet at göra. Jag har själv lite funderingar på det här med maskiner och buller. Kör traktor och grävare och så. Inte hela dagarna men det blir lite varje dag. På ojämnt underlag. Min chef har varit bra(kvinna) bättre än skyddsombuden (män) på att ta reda på saker. Jag har själv varit aktiv när det gäller att ta reda på information. på Avs hemsida står ju mkt men egentligen ingen riktig info. Men arbete i gruva ska ju vara helt förbjudet. Det står tydligt och borde inte vara så svårt att avgöra för chefen :(

Du nämnde ngt om oljor? Var där restriktioner på det med? 

Okej. Ang oljor så var det bara läkaren på "riskanalysen" som sa att det är olämpligt att jag håller till i  verkstaden och fyller på oljor osv. Han tyckte till och med att mina arbetsledare skulle ordna så någon annan fyllde på oljor osv, och att jag helt skulle undvika att vara i verkstaden. Såklart så funkar det ju inte så,.. Men mer än så sa han inte. Hydraulolja är  farligt, det ska man helt undvika att få på huden, men tror egentligen inte att det är mer farligt när man är gravid än annars. Man har ju kläder och handskar på sig när man håller på med det.. Men såklart blir man ju orolig :D

Jag hade riskanalys genom mitt jobbs företagshälsa, så mitt jobbs läkare (lät de konstigt haha). Du borde boka in ett sånt! Vibrationer och buller är ju inte bra + oljor osv.

Vars kör du? Jag kör ovan jord så det är lite annat än under jord, där måste man bli förflyttad direkt. Men ovan jord gäller samma som utanför grindarna, antar jag :)

• Rockabillydoll

Pelargonia - hur har det gått för dig? Jag är gravid nu igen och är livrädd att det ska bli MA eller missfall igen..

• Rockabillydoll

Ååååh vad spännande!!! :D

Jag går snart in i v.16 så tiden har gått ganska fort.. Min personalansvarige på jobbet har varit så himla bra och hjälpt till med allt. Var på riskutredning igen med företagsläkaren och han sjukskrev mig 1 månad, så jag skulle få tid på mig att söka graviditetspenning. Man kan söka det om man har ett jobb som är för riskfyllt att jobba med, och som de flesta 60 dagar innan bf. I min situation så har jag inte mycket till val än att söka det, får inte jobba. Läkaren blev nästan arg för att jag jobbat i ca 10v även fast jag vetat att jag varit gravid, enligt han måste man omedelbart sluta jobba när man vet att man är gravid. Läkaren den här gången var mycket bättre än läkaren som jag hade sist.

Läkaren sa också att från v.25 kunde fostret få hörselskador, så det var inte aktuellt just nu för mig men hade ju blivit ett senare bekymmer om man fortsatt jobba.

Jag sökte ganska mycket på nätet, och arbetsmiljöverket osv innan riskutredningen men läkaren var så himla bra så det löste sig väldigt smidigt, skönt!

Stort lycka till nu, hoppas du får din bebis nu snart!! Jobbigt att gå övertid ;)

Svar på tråden Gravid maskinförare