Inlägg från: LurvensFrö |Visa alla inlägg
  • LurvensFrö

Marsbebis 2013

älskarlivet81 skrev 2012-09-13 09:49:25 följande:
    Jag vägrar gå ända bak i bussen för att folk lagt väskor på sätet, så då sätter jag mig på de platser där det ligger väskor. Bävar bara för den dag det inte finns plats på bussen, för jag måste verkligen sitta..

Minns att jag blev förvånad över hur många som bara struntade i att där var en gravid kvinna när jag var gravid med sonen. Visst nu syns det inte så det förstår jag men med sonen när jag var höggravid så var det mest utländska som visade respekt och var så goa och gav mig plats. Blri förvånad hur många folk inte ens bryr sig i sverige. :(

Ja jag sätter ju mig ibland ändå men jag är så trött att jag orkar liksom inte utan vill bara sätta mig. Men kanske borde fråga "är det upptagen här eller?" Så säger dem ju nej och tar bort väska för jag vill inte behöva vicka in röven för att dem ska ta bort den.
    Cantaton skrev 2012-09-13 09:49:10 följande:
    På begravningar är det oftast bara en sång då och då. Så 3-5 minuter här och där under gudstjänsten. Men jag har inte reflekterat över hur det blir i jul när jag kanske ger hela konserten... Hmm. Kanske läge att tänka på det! En pall/barstol lär ju inte hjälpa nämnvärt, eller?

Jag letar också lediga säten! Som tur är åker jag ytterst sällan i rusningstrafik, så det finns ofta gott om plats. Till sjukgymnasten åkte jag "mot" trafiken, så jag hade många säten för mig själv  

Okej då är det inte så länge kanske. Trots att jag knappt pallar stå ens en minut.

Vad skönt att du lätt hittar säte iaf. :)
  • LurvensFrö
    älskarlivet81 skrev 2012-09-13 09:54:29 följande:
    Fast är det fullt på bussen kommer jag förklara och be om en plats, jag fixar inte att stå. Min graviditet börjar synas, framför allt för de som vet hur jag såg ut innan, men även mina nya elever kommer med antydningar som gör att de misstänker något..

Ja speciellt om där sitter unga friska på handikapp platserna. :) Där borde man ju inte skämmas att säga till. :) Man kan ju säga som du att man är gravid med mycket foglossning eller något? Eller så får man gå omkring med en krycka! ;)
  • LurvensFrö
    älskarlivet81 skrev 2012-09-13 09:57:16 följande:
    Ja. jag säger "kan jag sitta här" och då tar de bort sin väska.

Ja det låter ju lite trevligare att säga? :)
  • LurvensFrö
    Cantaton skrev 2012-09-13 09:52:43 följande:
    Jag har mått bättre nu i vecka 15, men sedan i vecka 12 har det värkt och huggit mer i magen. Men hellre det än illamåendet. Jag har lite lätt illamående just nu också, men inte alls som innan.

Det svåra är ju att graviditeten inte riktigt syns än, så det blir pinsamt att be om någon annans sittplats. Senare i graviditeten blir det ju lättare. Då förstår folk.

Ja förhoppningsvis förstår dem ju mer längre fram.

Okej, mitt slutade helt i v 11 och kom visst tillbaka nu i v 14 men hoppas det bara är idag. Men ska ha besök ikväll så hoppas det blir bättre tills dess. :(
  • LurvensFrö
    MammaTillEnStjärna skrev 2012-09-13 10:27:43 följande:
    Angående barnvagn så kommer vi att köpa en syskonvagn Babytravel Dublin www.babyland.se/babytravel_dublin_syskonvagn

Dottern kommer att vara 2år och 9mån när bebis kommer så det blir toppen Har även två enkelvagnar + paraplysulky hemma så jag kan alltid välja en vagn som passar för dagen

Jag har valt Babytravel Dublin bara för att den har "Stockholmsmåttet". Den får plats i tåg, tunnelbana och bussar. Inte för att jag åker kommunalt, men ibland händer det. Sen vill jag inte ha en allt för stor vagn...       

Jag tycker det är så svårt att välja vilken vi ska köpa. Funderar på en sån vagn eller en Britax B-duel just för att man kan göra den till singelvagn. Fan vad svårt det ska vara och jag ska testa en del innan! :)
  • LurvensFrö
    Friida11 skrev 2012-09-13 10:36:06 följande:
    Tack så mkt alla :) Helt otroligt att redan veta att det är en liten pöjk i min mage! Längtar så efter honom! 

Jag gjorde moderkaksprov för att jag fick 1 på 123 på KUB test vilket räknas som hög risk.. Tyckte det var riktigt obehagligt att falla i den kategorin eftersom både jag och min sambo bara är 24år och har en frisk dotter sen innan men det visade ju som sagt ingenting tack å lov :)  
    Men gud vilken lättnad och fy vilken känsla att gå igenom.
  • LurvensFrö
    Bumblan skrev 2012-09-13 10:38:20 följande:

Hej,

Ger mig till känna efter att ha följt er ända sen starten... Vågar egentligen inte skriva i trådar för jag får hela tiden för mig att det kommer göra att det händer något med bebisen. Skitfånigt, men man är ju rädd att ta ut något i förskott helt enkelt. Hade ett MA i februari (skulle annars fått bebis nu i början av september) och det är väl det som spökar i huvudet. Allt såg bra ut på KUB den 27/8, så jag hoppas att denna bebis vill stanna kvar.

Nu kände jag att jag ville skriva lite då jag sett att flera är oroliga osv. Det finns en jättebra sida som heter niomånader.se, där beskriver de det många känner:

"Vecka 13
    Du: Mot slutet av tredje månaden har livmodern trängt upp ur bäckenet och in i bukhålan. En erfaren barnmorska kan kanske känna den precis ovanför blygdbenet, men det är inte ovanligt att det dröjer ännu ett tag innan den känns tydligt. Illamåendet, kräkningarna och tröttheten avtar normalt runt vecka 13 men du kan fortfarande känna mer eller mindre för vissa födoämnen. En del omföderskor kan känna av fostrets rörelser, men det är väldigt ovanligt.
    Fostret: Alla organ har nu bildats och nu återstår finjusteringar. Fostret kan fortfarande inte överleva utanför livmodern då organen inte är mogna. Mognaden sker under resten av graviditeten. Nu ska ditt barn växa till sig för att klara livet utanför livmodern. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen, kan även snurra runt. Fostret är ca 9 cm långt och väger ca 20-35 gram.

Bra att komma ihåg
    I början av den här perioden hamnar du i något som jag kallar ”läskiga fasen”.
    Antagligen har ditt illamående försvunnit helt, du mår plötsligt nästan som vanligt och tom svullnaden som du upplevde runt din mage/livmoder kan ha försvunnit spårlöst. Det är lite läskigt va?
    Ska man då bli orolig? Nä, egentligen inte – men det blir man ju ändå. Eller hur?
    Det är så där det ska vara. Kroppen har nu anpassat sig efter dina nya hormonnivåer som graviditeten har orsaket och under ett par veckor, tills magen och de riktiga rörelserna kommer, kommer allt att ske på insidan.
    Varje sekund sker något otroligt och häpnadsväckande inne i din livmoder – du kan bara inte se det. Men vänta...för lite senare i denna period kommer du att se att det är någon som bor därinne!"

Att magen inte dyker upp förrän bortåt vecka 14-24 är fullt normalt, så att den inte har dykt upp tidigare behöver man inte oroa sig för. Men jag vet hur de är, går också och längtar efter en mysig gravidmage. Än så länge är det mest fläsk...   

Skriver in mig i presentationstråden så småningom så ni får veta lite mer om mig.

Välkommen hit! Och vilket härligt inlägg att läsa. :)
  • LurvensFrö
    Cantaton skrev 2012-09-13 10:41:54 följande:
    Mmm, så var det för mig igår på stan också. Sjukgymnasten misstänkte lågt blodtryck eftersom allt såg bra ut på inskrivningen hos BM och att blodtrycket ofta sjunker. Dvs, att det kanske är lågt nu. Jag har ju aldrig haft problem med högt blodtryck innan heller. Däremot har jag haft svimningstendenser när jag lämnat blod och haft en stressig situation omkring mig (som när pappa låg döende. Då höll jag på att svimma inne på intensiven. Klart rätt ställe, haha!)

Hoppas, hoppas! Själv ska jag bara ta hand om en lägenhetsvärderare från banken efter lunch. Vi tror att lägenheten är värd mycket mer än vi köpte den för och hoppas kunna baka in det som återstår av topplånet i bottenlånet. Sambon har ju dessutom mer än dubblerat lönen sedan vi tog lånet då han var student vid tillfället och idag är kommunanställd. 

Låter skönt att baka in det! :) Har vi med gjort. :)
  • LurvensFrö
    älskarlivet81 skrev 2012-09-13 10:41:55 följande:
    Vår dotter kommer också vara 2 år och 9 månader när bebis kommer men vi har bestämt oss för att försöka utan syskonvagn! Sover hon fortfarande middag när bebis kommer tänker vi nog om däremot!

Sonen kommer ju vara 2,5 år så det är därför jag t'änker att det kanske är dumt med syskonvagn som dem sitter bredvid varandra. Funderar på Britaxen då jag kan göra om den till singel vagn och ha ståplatta. Så kan man variera mer. :)
  • LurvensFrö
    Cantaton skrev 2012-09-13 10:47:57 följande:
    Tack för input. Jag googlade en del och kom också fram till det där om bakhjulen. Men så tänkte jag att hans fru alltid åker kommunalt, och har hon då klarat det ska väl jag klara av det. Vi har ju båda körkort och tillgång till bil. Och jag är inte den som är ute och shoppar i butiker heller direkt  

Jättebra för- och nackdelar. Vet inte vad vi skulle få köpa den för. Frågade inte vidare. Vi har liksom inte ens funderat på vagn än och vid tillfället för frågan stod vi alla tre genomsvettiga efter ett pass, haha. Så vi tar kanske upp frågan igen på måndag. Ska fråga om liggdel också då. Bra att bolla med någon som har erfarenhet av vagnar då vi ju inte har det alls!

I min kallelse till UL står det ingenting om någonting sådant. OM något skulle jag nog också tro att kissblåsan bör vara tömd för att inte skymma.

Välkommen och hoppas att allt går vägen denna gång  

haha med sonen kissade jag innan. Annars kan jag inte ligga och njuta av synen av min lilla skrutt! :)

Svar på tråden Marsbebis 2013