Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

nihka skrev 2012-09-30 14:48:24 följande:
    Hahahaha. Alltså "knulla höna ja e en dam" och "knulla höna ja e en grabb". OK . 

*ROFL*
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2012-09-30 15:11:47 följande:
    Ja, givetvis är det också en förändring och det var därför jag skrev "på sikt". Hen är ett nyare ord som hör till en av våra sk slutna ordklasser och vi är lite till mans mer skeptiska till tillskott där. Har inte funnits några sedan 1600-talet då vi bytte ut I mot vi, så det tar ett tag innan ordet inte lyser nytt och liksom stjäl fokus.

Jag syftade inte på att just DU skulle vara emot generella förändringar utan tänkte på hur individer på en arbetsplats så som den du beskrev kunde tänkas reagera - lite blandat utgick jag ifrån. Det var du som antog att jag antog något kopplat till dig så om vi hamnar där du inte vill hamna så beror det inte på att jag drar oss ditOskyldigFlört

Var det inte mot "ni"?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (NO-Hen!) skrev 2012-10-01 08:35:16 följande:
    *Stor suck*Men de är precis vad jag menar att om man nu vill bli kallad för de för atrt man inte vet vad man hör hemma, så är det en sak. men att kalla små barn för hen, de är bara fel enligt mej och det behöver jag inte läsa något om det står jag fast vid.

Fast VARFÖR är det fel? Det funkar finfint i stora delar av världen. I hela Finland, till exempel.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (NO-Hen!) skrev 2012-10-01 08:43:59 följande:

För min del är det endå inget jag väljer att kalla mitt barn, vare sig det är i magen eller fött.
    Jag anser att det låter fult att säga hen om ett barn man har framför sig, som att kalla barnet för Den i mina öron. Jag jämför inte detta med varken finska eller hungerska och har inget intresse i att forska vidare om detta. man får helt enkelt bara ta att folk har olika åsikter.

Jag har inga problem med att du inte använder hen. Det är din ensak. Men låt oss som använder hen få göra det. Live and let live, det är allt vi kräver.
  • Dorian Ertymexx
    Leya skrev 2012-10-01 12:01:14 följande:
    lägg ner din attityd, det är ju så här man INTE för en dialog oavsett åsikt. jag heter Leya tackskaruha. DU kan va ett element. (och jo, jag vet vad du menar).

Fast hon svarade ju bara på din fråga om "vem".
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (NO-Hen!) skrev 2012-10-01 09:36:38 följande:

Exakt och låt mig som inte gillar de, ogilla de.

Ja? Skrev jag inte det?
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2012-10-01 14:44:32 följande:
    Och tycker du inte att föräldrar har rätten att avgöra om könet på deras barn är relevant eller ej?

Jag förstår inte som sagt. Är det användandet av ordet "hen" som är problematiskt? För att ordet är "feministiskt"? Eller är det könsneutraliteten som är problemet? Och då användandet av ALLA könsneutrala ord som "barnet" eller bebisen eller "h*n" eller "hen" eller "sötnosen" o.s.v.?
    Skål
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-10-01 15:28:38 följande:
    Men då är det ju språkvetenskap och språkvetare som du ogillar, inte ordet hen. 

Skål
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-10-01 16:09:19 följande:
    De som argumenterar för hen tenderar att vara språkvetare, inte genusvetare.

De som argumenterar emot brukar vara dåligt pålästa när det gäller språk och grammatik.

SkålSkål
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-01 16:20:03 följande:
    Jag tror snarare att folk som argumenterar för "hen" ofta tror sig vara språkvetare.

Ehm, du menar som när folk tror sig vara läkare? Eller tror sig vara ingenjörer? Seriöst, man är språkvetare eller inte.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!