CMM skrev 2012-09-24 11:16:29 följande:
Men faktum kvarstår att det uppenbarligen är okej att kritisera och generalisera redan över små pojkar, precis som det är över "gubbar". Hur skulle ni själva känna inför att från barnsben ha skuldbelagts endast på grund av er könstillhörighet? Och är det så konstigt att en del av dessa individer kan komma att växa upp till att bli "knallpulverskyttar"? Att folk får en snedvriden bild av vad feminism är?
Man tjänar absolut ingenting på en sådan utveckling!
Det är där du tar fel. Det är inte småpojkarna (och flickorna, som sagt) som kritiseras, det är att det får FORTGÅ som kritiseras. Personligen ser jag det lika mycket som en del av jämställdhetsdiskussionen som en del av skolväsendefrågan, en annan käpphäst jag har som exlärare. Det är, ytterst, både föräldrarnas fel (tro mig, långtifrån alla föräldrar tar ansvar, eller vill ens höra att deras barn inte är guds renaste lamm) och riksdagens och regeringens fel, som tycker om att "banta" skolan så mycket att de gått bortom både anorexi och bullemi, om man går göra en sådan jämförelse. Det var illa redan när jag jobbade för tio år sedan, och det har bara blivit värre sedan dess. Färre kringpersonal, mer jobb åt lärarna, mindre resurser för dessa, mer och tätare riktningsbyten "von oben" (skolverket, obersturmbandführer Björklund etc), större klasser... Allt det leder till att varje elev får mindre tid och uppmärksamhet. Och då vi har ett regelverk som kräver att läraren ska ha total respekt, men inga befogenheter eller sätt för läraren att FÅ dessa, så hänger lärarens hela auktoritet på klassens goda vilja. Och då ytterst på de stökigaste elevernas goda vilja, i praktiken.
Så nej, ingen här, tror jag, skyller på de små gossebarnen. Det är systemet och föräldrarna som beskylls.