Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-09-23 19:47:07 följande:
    Det kan det mycket väl vara men på din presentation har du ju citerat att feminism hatas därför att kvinnor hatas. Lider man av en sådan svår förföljelsemani att man tror att folk går omkring och hatar en för sitt kön bör man söka hjälp.

Så du menar att det inte finns misogyni, normer och värderingar som gör kvinnor felfördelade alltså?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-23 20:25:57 följande:
    Det där är inget som jag minns från min skoltid och ingen bekant har upplevt det där. Att flickor på något vis skuffas undan av pojkar i utbildningssystemet är fantasier.

Nej, det är det inte.

Undertecknat, exlärare.   
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-23 20:48:30 följande:
    När folk säger laddning är jag övertygad om att de syftar på en stark symbolism. Vill du påstå att badanka är ett lika starkt laddat ord som folkmord och frammanar lika starka reaktioner?

Vilken laddning ett ord har på ett emotionellt plan (som du nu talar om) beror helt på vem man är. En tioåring som inte vet vad folkmord är, men som våldtagits i badkaret bredvid badankan har nog inte samma syn som du på vilket av orden som är emotionellt starkast.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Hur-tänker-du) skrev 2012-09-23 21:01:59 följande:
    Säger han som packar in förolämpningar i polerade skitar. Och visst finns det extremfeminister i tråden. Annars skulle väl inte en kvinna som är aktivt anti-hen bli så nedgjord som hon blivit i den här tråden? Usch och fy, en kvinna som är antifeminist?

Ja, för det har HELT med hennes hen-användande att göra, och INGET med hennes taskiga diskussionsstil, absolut!! Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-23 21:38:39 följande:
    Flickorna skuffas alltså undan av pojkarna. Ändå får flickor generellt högre betyg än pojkar.

Något går inte ihop. 

Helt korrekt. Och hur löser man båda problemen? Ja, inte genom att säga att jämställdhetsarbete är "ubersatanistfeminister som vill döda alla gossebarn och kapa av deras snoppar", för att bara överdriva Fabers uttryck en väldigt liten smula.
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-09-23 22:28:19 följande:
    Mm, flickorna får lära sig att ta ansvar inte bara för sig själva utan också för en del pojkar som inte ens får lära sig att ta ansvar för sig själva.

Vilka tror du får bäst betyg. 

+
    nihka skrev 2012-09-23 22:27:18 följande:
    Fler flickor får högre betyg för att fler pluggar sig till det. Fler flickor än pojkar är bättre på att reda sig på egen hand och göra sin plikt, men de skuffas undan i interaktiva sammanhang där de har möjlighet att utvecklas bortom sina egna individuella ansträngningar. Lärarna har fullt upp med att hantera de utåtagerande pojkarna så de hinner inte ta hand om studieintresserade lydiga flickor. Sedan finns det förstås individer som faller utanför denna könsgenerella uppdelning men för gruppen stämmer den. Undersökningar om detta har jag läst om  i dagspressen så jag trodde det var allmänt känt

Det har också stått om i tidningarna att även om flickorna får högre betyg än pojkarna och fler flickor än pojkar går vidare till högre utbildning, tar pojkarna de mer välbetalda jobben.

Något går inte ihop.      

=

Sant.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-24 09:54:03 följande:
    FMGA, svar på din fråga om statsfeminism kommer, dock ej precis nu.

Men apropå det här med pojkar och flickor i skolan blir jag nästan illamående när jag läser hur ni totalt sågar pojkarna jämsmed fotknölarna. De inte bara tar för mycket lärartid i anspråk, nej tydligen räcker inte heller föräldrars och lärares insatser för att få dem på rätt spår utan här måste även flickorna i klassen hjälpa till. Det är ju rent och skärt skuldbeläggande och ingenting annat ni ägnar er åt. Konstruktivt? Nej, knappast - det är "manshat" så som det ligger i tiden att uttrycka det. Med skillnaden att det för en gångs skull inte är "vita medelålders män" aka gubbar som angrips utan barn.

Någon, jag tror det var FMGA, skrev tidigare i den här tråden att han fått upp ögonen för de här frågorna när han märkte att hans dotters livsutrymme i skolan skuffades undan för att små pojkar helt fräckt tog det. Jag har också en dotter och kommer att göra precis allt jag kan för att hon ska lära sig att ta för sig i livet och inte ta någon skit från någon. Däremot har jag också en son, och jag undanbeder mig väldigt bestämt nidbilden av honom som en som bara är till besvär, en som tar upp resurser som flickor behöver bättre och en som inte bara behöver uppfostras av mig och sin mamma utan även av tjejerna i klassen. 

Det är inte skuldbeläggande - det är fakta, CMM. Det är så det fungerar i många, kanske majoriteten av klassrummen. Det är något som lärarkåren och pedagoger själva uppmärksammat och försöker ändra på, men i vardagskriget där varje lektion kan bli en batalj, och resurserna är snåla, så blir det lätt att läraren offrar flickorna för att bromsa pojkarna. Det finns givetvis exempel på motsatsen också (har själv sett och upplevt det), men det är ovanligare.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-24 09:54:03 följande:
    FMGA, svar på din fråga om statsfeminism kommer, dock ej precis nu.

Men apropå det här med pojkar och flickor i skolan blir jag nästan illamående när jag läser hur ni totalt sågar pojkarna jämsmed fotknölarna. De inte bara tar för mycket lärartid i anspråk, nej tydligen räcker inte heller föräldrars och lärares insatser för att få dem på rätt spår utan här måste även flickorna i klassen hjälpa till. Det är ju rent och skärt skuldbeläggande och ingenting annat ni ägnar er åt. Konstruktivt? Nej, knappast - det är "manshat" så som det ligger i tiden att uttrycka det. Med skillnaden att det för en gångs skull inte är "vita medelålders män" aka gubbar som angrips utan barn.

Någon, jag tror det var FMGA, skrev tidigare i den här tråden att han fått upp ögonen för de här frågorna när han märkte att hans dotters livsutrymme i skolan skuffades undan för att små pojkar helt fräckt tog det. Jag har också en dotter och kommer att göra precis allt jag kan för att hon ska lära sig att ta för sig i livet och inte ta någon skit från någon. Däremot har jag också en son, och jag undanbeder mig väldigt bestämt nidbilden av honom som en som bara är till besvär, en som tar upp resurser som flickor behöver bättre och en som inte bara behöver uppfostras av mig och sin mamma utan även av tjejerna i klassen. 

Det är ju bra om du kan fostra din son väl, men du vet att du fostrar bara DIN son, inte de övriga femton i klassen. It just takes one.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-24 11:16:29 följande:
    Men faktum kvarstår att det uppenbarligen är okej att kritisera och generalisera redan över små pojkar, precis som det är över "gubbar". Hur skulle ni själva känna inför att från barnsben ha skuldbelagts endast på grund av er könstillhörighet? Och är det så konstigt att en del av dessa individer kan komma att växa upp till att bli "knallpulverskyttar"? Att folk får en snedvriden bild av vad feminism är?

Man tjänar absolut ingenting på en sådan utveckling!

Det är där du tar fel. Det är inte småpojkarna (och flickorna, som sagt) som kritiseras, det är att det får FORTGÅ som kritiseras. Personligen ser jag det lika mycket som en del av jämställdhetsdiskussionen som en del av skolväsendefrågan, en annan käpphäst jag har som exlärare. Det är, ytterst, både föräldrarnas fel (tro mig, långtifrån alla föräldrar tar ansvar, eller vill ens höra att deras barn inte är guds renaste lamm) och riksdagens och regeringens fel, som tycker om att "banta" skolan så mycket att de gått bortom både anorexi och bullemi, om man går göra en sådan jämförelse. Det var illa redan när jag jobbade för tio år sedan, och det har bara blivit värre sedan dess. Färre kringpersonal, mer jobb åt lärarna, mindre resurser för dessa, mer och tätare riktningsbyten "von oben" (skolverket, obersturmbandführer Björklund etc), större klasser... Allt det leder till att varje elev får mindre tid och uppmärksamhet. Och då vi har ett regelverk som kräver att läraren ska ha total respekt, men inga befogenheter eller sätt för läraren att FÅ dessa, så hänger lärarens hela auktoritet på klassens goda vilja. Och då ytterst på de stökigaste elevernas goda vilja, i praktiken.

Så nej, ingen här, tror jag, skyller på de små gossebarnen. Det är systemet och föräldrarna som beskylls.  
  • Dorian Ertymexx
    Plutteli skrev 2012-09-24 11:29:21 följande:

Fast hur är det att skuldbelägga pojkarna att peka på ett samhällssystem som TILLÅTER dem att fortsätta ett beteende som snabbt stävjas hos flickorna? (i generella termer här, variationer finns självklart och tyvärr har många tjejer börjat gå åt att tillåtas bete sig som pojkar tidigare fått istället för att pojkar skall sansas som flickor)
    Det som beskylls och smutskastas är ju systemet, inte individerna. Det är här det så ofta skär sig mellan feminister och icke feminister, svårigheterna att hålla isär sak och person.

Problemet är ju att icke-feministerna inte tror på systemet. Om det inte finns ett system, ja, då blir det bara barnen kvar att skylla på (ehm, tydligen är föräldrarna osynliga eller nå't).
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!