• Plutteli

Jag hatar HEN!!!

Anonym skrev 2012-09-22 23:02:22 följande:
    Håller med dig TS.
    Är så jävla trött på HEN ordet.

Synd man inte kan blockera vissa ord i datan så jag skulle garanterat blockera ordet HEN. Gu va skönt det skulle vara å slippa se det. Haha. Glad

Och inget illa menat till er som använder detta ordet, jag är bara förbannat less.
    Jag tror vi hade fått rätt svårt att förstå varandra över lag om alla kunde blocka ord de tycker är irriterande...
  • Plutteli
    Jellybeanbaby: Påminner om dina egna ord till MIG, detta var det första du skrev till mig i denna tråd utan att jag en enda gång hade skrivit något till dig: "Ursäkta, men ud är ju körd i botten. Ska man räkna manhaftiga flickor som pojkar? Och feminina pojkar som flickor??? Du har visst inte tagit din medicin.

hermafrodit = någon som FÖDS med bägge KÖN."

Lev som du lär eller håll käft när någon annan påpekar dina brister!
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-23 18:05:34 följande:
    Det hade jag faktiskt glömt, men var det inte så att du skrev nåt fullkomligt bortkollrat, om pojkar och flickor and  whatnot. Just det! Du ville separera begreppen på barnnivå. Ja hahah så kan man tycka.
    Jag skrev detta: Räknar man alla som föds som hemafroditer med blandade kön samt alla som föds med allehanda roliga variationer av könskromosomer (Tex ser ut som helt som en kvinna men har XY kormosomer) så är det ca 10% av befolkningen som INTE är rakt av man/kvinna. Sug på den!

Och det var alltså skäl nog att bli kallad för helt körd i botten och frågad om jag tagit min medicin? Du fortsatte dessutom på samma sätt. Som sagt, suck it up, som du behandlar andra blir du själv behandlad och vad FMGA skrivet till dig rakt ut eller insuinerande är inte ens i närheten av vad du själv spyr ur dig när du anser folk ha fel! (Bortkollrat förresten är ju bara ett annat sätt att kalla mig idiot, personangrepp, hur var det nu med det?)
  • Plutteli
    Lotten93 skrev 2012-09-23 18:04:40 följande:
    Jag hatar också HEN! 
    Men jag gillar konceptet av hen väldigt mycket. Det är bara det att folk använder det fel. Om man använder det på ett bra sätt som till exempel i en retorisk fråga där det skulle kunna vara vilket av könen som helst, då  kan jag acceptera det. Men när det används om alla människor på denna jord, att alla är HENAR, DÅ blir jag psykstörd i huvudet. Hatar det så jävla mycket. Men gillar konceptet. 
    Fast det är nog bara en promille av alla henanvändare som använder det hela tiden om alla. Jag har än så länge inte träffat en enda men enligt henmotståndarna verkar det krylla om dem, och då umgås jag ändå nästan uteslutande med folk som nyttjar hen i sitt vardagsspråk..
  • Plutteli
    nihka skrev 2012-09-23 19:12:54 följande:
    Du har nog missförstått. Det är ingen tävling om vem som värvar flest till sin sida, men om du känner dig lyckligare av att tillhöra en majoritet så gör du det. 

Men hur var det nu? Skulle du sluta skriva i den här tråden eller inte för att du har sagt både och i samma inlägg.

Och någon hen-maffia finns inte här. Inte ens en liten minikonspiration. Bara människor som var och en för sig väljer att använda pronomenet hen.  

Med tanke på att gelebönebebisen lyckats få ihop hela 19 sidor inlägg i denna debatt sen hon första gången sa att hon lämnade tråden så kan nog bara framtiden utvisa vad det verkligen blir av det hela :)

Sen är det lite lustigt att det alltid blir en "maffia" så fort flera personer är för något som andra är emot... Genusmaffia, mammamaffia, henmaffia osv...
  • Plutteli
    CMM skrev 2012-09-24 11:16:29 följande:
    Men faktum kvarstår att det uppenbarligen är okej att kritisera och generalisera redan över små pojkar, precis som det är över "gubbar". Hur skulle ni själva känna inför att från barnsben ha skuldbelagts endast på grund av er könstillhörighet? Och är det så konstigt att en del av dessa individer kan komma att växa upp till att bli "knallpulverskyttar"? Att folk får en snedvriden bild av vad feminism är?

Man tjänar absolut ingenting på en sådan utveckling!

Fast hur är det att skuldbelägga pojkarna att peka på ett samhällssystem som TILLÅTER dem att fortsätta ett beteende som snabbt stävjas hos flickorna? (i generella termer här, variationer finns självklart och tyvärr har många tjejer börjat gå åt att tillåtas bete sig som pojkar tidigare fått istället för att pojkar skall sansas som flickor)
    Det som beskylls och smutskastas är ju systemet, inte individerna. Det är här det så ofta skär sig mellan feminister och icke feminister, svårigheterna att hålla isär sak och person.
  • Plutteli
    CMM skrev 2012-09-25 11:38:30 följande:
    Jag menar att det finns en rådande syn som antyder att kvinnor är förtryckta och viljelösa offer under patriarkatet och därför måste hjälpas och lyftas fram och vad det nu brukar heta, och denna delar jag inte. Kritik av den typen avfärdas slentrianmässigt som bakåtsträvande och kvinnofientlig. Man får med andra ord inte ens ifrågasätta denna världsbild utan den ses snarast som ett axiom.

Och här håller jag helt med dig. Vilke gör mig rätt äcklad och jag hamnar ofta i debatt med andra feminister om just det.
  • Plutteli
    Element skrev 2012-09-25 14:54:03 följande:
    Var läser du in det? Jag skrev ju OM man bedömer att Kalle är mer kompetent så bör han anställas och att om Kalle väljs så är det logiskt att anta att han i just det här fallet bedömdes som mer kompetent eftersom det inte finns något att vinna på att anställa den man ser som mindre kompetent för tjänsten.
    Problemet är att män bedöms som mer kompetenta enbart för att de är män. Har nyligen gjorts en studie på Yale om just det, ett gäng forskare fick bedöma ansökningar till en fiktiv forskartjäns och sen bedöma vilken de helst skulle anställa och vara mentor åt. Ansökningarna var IDENTISKA, det enda som skilde var att en hade mansnamn, en ett kvinnonamn. Mannen bedömdes vara mer kompetent, mer anställningsvänlig och de skulle hellre vara mentor åt honom. De uppskattade hans lön till 30.000 dollar om år. Kvinnan sågs alltså som mindre kompetent enbart pga sitt kön och de uppskattade att hon borde få en ingångslön på 27.000 dollar om år. Som sagt, IDENTISKA ansökningar men på ena stod namnet John på den andra nanmet Jennifer och de hade bara papperen att gå på inget annat. Uppenbarligen bedöms inte kvinnor och mäns insatser på samma sätt.
    (Hade tänkt länka till undersökningen men min arbetsdator får tuppjuck så om ingen hinner före får jag göra det senare)
  • Plutteli
    Element skrev 2012-09-25 15:04:00 följande:
    Det sker sådana bedömningar åt andra hållet också, hur vet du att det handlar om ett generellt mönster?

Har du belägg för det? Det har gjort många andra undersökningar också som samtliga visar att män bedöms som mer kompetenta tom om de söker arbete utanför sitt kompetensområde.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!