• Plutteli

Jag hatar HEN!!!

Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 18:34:41 följande:
    Plutteli, du är ett troll. Om du läst det ur en bok så får du åtminstone meddela vad boken heter och vem som skrivit den! Det kan väl inte vara så svårt!? Nej du, ditt 10% kan du ta och stoppa upp där solen inte skiner.
    F.ö: Dina ständiga personliga påhopp börjar bli tröttsamma och du lägger dig på en intelligensnivå värdig en amöba, allt finns inte alltid nödvändigtvis i färdiga siffror men tänker man själv kan man få ut dem ändå (tex lite enkel matematik, antal barn med turners syndrom + antal födda hermafroditer osv. så får man fram ungefär hur många som föds totalt med fel på könskromosomerna)
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 18:43:34 följande:
    Eh what?

1. Jag tycker inte dina alternativ såg särskilt konstiga ut
    2. Är hon och han onödiga ord? Hahaha! Men inte "hen"?
    3. Du behöver inte skryta till mig att du läst 1000 böcker. Jag vill bara ha titel och författare på den boken där det påstås att 10% av befolkningen inte är en "hon" eller en "han". Innan du kan förklara detta för mig så går vi på 0,33% och inga jävla 10% för det där 0,33% finns det iaf källa till.

PS jag går ur den här tråden nu. JA jag hatar ordet "heeeeeen" - jävla ord. Men det är inte jag som startat tråden och jag hade aldrig för avsikt att "kapa" den. Så. Hejdå.
    1. Nä precis, alltså behövs inte han eller hon!
    2. Han och Hon är precis lika onödiga som Hen. Precis som Hen är det "hittepåord". Alltså är orden precis lika fel egentligen, bara det att just du hunnit vänja dig vid två av dem.
    3. Det var inget skryt, bara ett konstaterande och en förklaring till varför jag inte bara kunde rapa upp vilken bok och vilken författare det gällde. Nu kom jag ju på det så du har inget att gnälla över. Läs boken, du kan nog lära dig nått.

0.33% är hermafroditer/intersexuella, du räknar alltså bort ALLA som "bara" har fel på könskromosomer! Enkel matematik faktiskt att det är fler än 0.33% eftersom ett enda av kromosomfelen har nästan så många (män med kvinnlig könskromosomuppsättning, ca 0.20% av alla pojkar föds med det felet, antagligen fler eftersom många inte diagnostiseras eftersom det inte ger några märkbara defekter) .
  • Plutteli
    Anonym (eva) skrev 2012-07-22 19:06:45 följande:
    Vad menar ni med "subjektifieras" och att vi inte vill vara subjekt...? Menar ni pronomen?
    Nu hakade jag på Bönan, men vad hon egentligen mena vet jag inte.

"Den" och "Det" kan vara subjekt precis som "Hon" och "Han", "Adam" eller "Eva" beroende på situation. Dessutom är det bättre att vara ett subjekt än ett objekt tvärt emot vad Bönan säger. Subjekten GÖR något, objekten är föremål för handling.

Tex i följande mening: "Boris sparkar på bollen" så är BORIS ett SUBJEKT, dvs den som utför en handling medan BOLLEN är ett OBJEKT, alltså "den" som utsätts för handlingen. Alltså är det bättre att subjektifieras än att objektifieras. Tror Bönan blandat ihop det lite ;) (Grammatiklektionen här var mest riktat till Bönan eftersom jag misstänker att hon läser här ändå ;) )
  • Plutteli
    Anonym (Höna) skrev 2012-07-22 19:59:32 följande:
    Hen är ett engelskt ord och betyder "höna" punkt.
    Fart betyder prutt på engelska så det så!
    Barn betyder Lada på engelska, punkt!
    Fanny betyder fitta på engelska, basta!
    Kola betyder svans på Spanska, inget annat!

Eller så inser du liksom jag att vi bor i Sverige och pratar svenska. Att ord på svenska kan betyda annat på andra språk eller ha flera betydelser i svenskan (som tex fil) kan väll inte komma som en nyhet för dig?
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 14:35:30 följande:
    Trycker man upp barnböcker där man avkönar barnet i sagan så har man gått för jävla långt.

Förvirra inte barnen!!!

BARN VET redan vad de har för kön så fort de blir självmedvetna, sen ska man tydligen banka i deras huvuden att de inte vet vad de har för kön.
    Sen har många ord maskulinum och feminum utan att vi tänker på det idag pga den systematiska utrotningen av dialekter och gammalsvenska. "Docka" är exempel femininum ska vi kalla den för Docke snart?

Genusnavelskådare har inte RÄTT att kapa diskussionen! För dem är "hen" inget annat än ett könsexperiment.
    Nej, det vet de inte alls. De vet vad de har för kön för att varenda jävel runt om dem generellt bankar in det i huvudet på dem.

Citerar min dotter som fyller fyra år om mindre än en månad: "Mamma vet du, jag är en pojke, det är du också, och V med" (V är lillasyster).-"Jaha, vad är en pojke då, vet du det?" - "Jaaa, en pojke, det är ju det du är om du är en flicka!"

SÅ bra koll har barn på sina kön ifall man ger fan i att påpeka det i allt de gör. Vi säger sällan saker med betoning på deras kön, på förskolan fokuserar de inte heller på deras kön. Hon tar inte skada av det på något vis. Hon vet massor om pojkar resp. flickor, hon har bara inte satt det i relation till sig själv eller folk runt om henne eftersom det för henne inte är viktigt.
  • Plutteli

Exempel på när jag använder hen med mina barn:

Mina barn älskar "Boken om någon". Det är en ganska gammal bok så denna oidentifierade någon kallas för "han" genom hela boken trots att man inte vet vem "någon" är. I boken får barnet följa spåren efter denna mystiska någon för att se var hen tagit vägen. Jag säger uteslutande hen om någon fram till sista sidan. På sista sidan får man nämligen veta vem någon är och det framkommer att någon är en katt som heter Nisse, så då säger jag självklart han! Mina barn har inte reagerat det allra minsta på det, för dem är det självklart att någon man inte vet vem det är inte är varken en han eller hon fören man vet!

• Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 20:45:48 följande:
    grattis till att ha stört ditt barn, allt i könsrollsforskningens namn.
    Stört hur?
    Du skulle se henne, hon är en riktig "flick flicka" i utseendet, älskar armband, går alltid klädd i klänning, helst rosa med rejäl kjol så att hon ska kunna snurra och kjolen flaxa runt henne ;) Intressemässigt växlar hon mellan att bygga lego, leka med bilar, pyssla med barbiedockor och att bara kuta runt och klättra högt som lågt.. Rollekar har börjat få en stor roll för henne. Tycker hon är som barn är mest helt enkelt. En underbar, glad, busig och fantastisk unge!
    Bara för att hon blandar ihop kön till höger och vänster är hon på intet sätt störd, störd är nämligen ett väldigt kraftigt ord och nått heeelt annat än att behandla sin omgivning efter de INDIVIDER de är och inte efter förutfattade meningar pga deras kön!

Jag tror du borde komma hit på visit, du skulle kunna lära dig mycket av min dotter.
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 21:02:06 följande:
    Jag vill ha det som det alltid varit, frågor på det? Jag gillar normal forskning, inte den här nya onormala där alla ska avkönas så att queer-rörelsen kan växa sig starkare pga folks identitetsosäkerhet. Frågor på det?
    "Alltid har varit"?
    Du menar när män skulle ha tights med stoppning vid kuken, tunikor som framhävde stjärten och låren, pudrade peruker, högklackade skor och smink? Medan tjejerna skulle ha kollosala klänningar, korsetter som skapade en hylla av brösten, blek hy, stora peruker och en av de vanligare dödsorsakerna var urinsten pga att de inte fick gå på toa när de behövde och därför drack för lite?
  • Plutteli
    ljung och viol skrev 2012-07-23 21:36:50 följande:
    samma här
    Hur har det alltid varit?

Är det här utseendet på din drömman tex:
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!