• Anonym

Jag hatar HEN!!!

Anonym (Henhenhenhen) skrev 2012-07-19 22:50:41 följande:
    Han är en man
    Hon är en kvinna
    Personen man inte vet könet på, eller där könet inte spelar roll är en HEN.

Jättesmidigt ord som BÖR och SKA finnas och användas flitigt där det behövs!

Personer som tex är födda i fel kropp. Till synes en kvinna, men till sinnet en man. Tänk, de hade kanske mått 1000-ggr bättre om de hade blivit bemötta som en HEN istället för att bli påtvingade "flicksaker" under hela livet!

Barnet i magen? Ypperligt tillfälle att kallas Hen när könet inte är avslöjat än.

Jag har en vän som håller på att genomgå en behandling för könsbyte, och skulle någon kalla den personen för hen kan jag lova att det skulle ta hus i helvete från vederbörande! I det exemplet som tas upp så ska naturligtvis personen kallas för han, honom osv. Allt annat är bara trams och förpassar den drabbade personen till nåt slags könslimbo!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 01:36:21 följande:
    När folk börjar sitt anförande med nedvärderande termer om meningsmotståndarna och sen fyller på med martyriserande saker som "Det är inte populärt att vara saklig numera" kan man anta att de inte lär bemöda sig om att vara tekniskt korrekta.

Det är litet grand som de där "Jag är ju inte rasist, och jag säger ju bara vad folk tänker" - typerna som mest bara öppnar käften för att runka sitt ego. Det luktar ganska mycket Åsa-Nietzsche om sånt.
    En författare till en grammatikartikel bör dessutom vara noga med att korrekturläsa. I alla fall om hen vill utstråla trovärdighet kring sin språkkunnighet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 07:59:00 följande:
    Det är inget jag retar upp mig för, men jag kommer aldrig att använda det ordet.
    Men shit! En hen-motståndare som kan acceptera att alla är olika och som inte eldar upp sig över att andra gör annorlunda! Det får du en blomma för {#emotions_dlg.flower} 
  • Anonym
    Mamma till Prins skrev 2012-07-20 08:20:44 följande:
    Håller med ts!
    I vardagen skulle jag aldrig använda ordet "hen" (<- tror det där var första gången jag skrev det oxå). Man ser oftast vem eller om vem man pratar om och då är det respektlöst att ta ifrån den personen sitt kön och göra den till en "hen". Små barn kan vara svårt att avgöra kön på, men Jag frågar hellre "vad heter den här lilla sötnosen" än att fråga "vad heter hen"?!

På ett forum som detta fattar jag definitivt inte varför man skall använda ordet. Om man inte har sitt namn och personnummer som nick är man så gott som anonym. Och vill man ändå vara på den säkra sidan kan man starta en anonym tråd och helt fritt vraka mellan hon eller han. Och har man trots allt svårt att skriva ett könsbestämmande ord så kan man använda sig av "mitt barn, min kompis barn, en person" eller liknande.

1. Handen på hjärtat, hade DU velat bli kallad hen?
    2. Föredrar DU att någon säger hen till/om ditt barn istället för hon/han?!
    1. Nu är hen inget smeknamn eller så, men visst, använd det om mig så mycket du vill så länge du känner att du behöver det!

2. Ja, om de inte vet vilket kön hen har är det jättesmidigt om de vill/kan säga hen tills de får reda på det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 10:06:08 följande:
    Jag har en vän som håller på att genomgå en behandling för könsbyte, och skulle någon kalla den personen för hen kan jag lova att det skulle ta hus i helvete från vederbörande! I det exemplet som tas upp så ska naturligtvis personen kallas för han, honom osv. Allt annat är bara trams och förpassar den drabbade personen till nåt slags könslimbo!
    Grejen med transsexuella är ju att de faktiskt har en mycket bestämd åsikt om vilket kön de tillhör, och att det könet är ett annat än det som deras kropp föddes in i.

Det är ju ingen mening att lägga könsneutra epitet på en person som går genom eld och blod för att erhålla ett visst kön. Det är bara förolämpande, korkat och fel.

"Jag har aldrig känt mig som en kvinna, jag vill få kroppen korrigerad och bli sedd som man."
    "Okej, då kallar vi dig för 'det' hädanefter".
  • Anonym

Jag gillar det inte heller, men jag kan se att det ibland har en viss mening. Däremot blir jag väldigt irriterad när folk använder det på fel sätt, eller där det är onödigt.
     Alltså, i något inlägg till en tråd här var det alldeles tydligt i trådstarten vilket kön det handlade om, ändå envisas någon att skriva "hen" hela tiden.
     Då används det på fel sätt, och då blir det irriterande.

• Anonym
    vampyria2 skrev 2012-07-20 08:51:07 följande:
    Faaan vad jag hatar att känna att jag har behov av att skriva det här, tidigare så var jag också en stor motståndare till ordet hen just för att jag nog inte riktigt hängde med i hur man skulle använda det Drömmer  Är det så som jag har förstått att man använder det om det tex kommer en arbetare som man inte vet könet på så tycker jag faktiskt att det underlättar att använda ordet hen i stället för den m.m

Är det så att man ska använda ordet för att man inte vill att folk ska veta könet på ens barn är det bara onödigt som bara den och elakt mot barnet. Jag har själv en dotter som är transexuell och han kom hem för några veckor sedan och frågade mig om jag hade hört talas om ordet hen, när jag sa ja och frågade vad han tyckte om ordet så svarade han "jag tycker att det är jätte konstigt, man vet väl om man är en pojke eller flicka" haha och nog tusan har han rätt, de som är transexuella vet vilket kön de är även om utsidan ibland visar något helt annat
    Det stämmer för transsexuella ja. Hälsa din son att det finns personer som är intergender och som alltså är varken man eller kvinna Det finns även intersexuella som rent fysiskt har båda könen, även om de oftast har en klar könsidentitet som är kvinna eller man.

Så nej, man är inte antingen eller och vet att man är en pojke eller flicka. Vissa vet lika bestämt att de är varken eller.
  • Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 10:27:28 följande:
    För att ändå försöka svara på påståendet litet mer seriöst - nej, det finns inte bara två kön. Faktum är att vi ALLA sitter någonstans på en flytande skala mellan två (eller egentligen fler än två) extremer.

Vad som skapar kön är inte helt klart, det är många olika faktorer som påverkar. Först och främst har vi kromosomerna som man vanligtvis brukar säga är ansvariga. Problemet är bara att det finns kvinnor som har XY-kromosomer, och dito män som har XX. Eller, i båda fallen, XXY eller XXXXY till och med. Så även om de påverkar så är det inte så enkelt som att kromosomerna bestämmer kön.

Sedan har vi hormonerna, östrogen och testosteron. De påverkar också, men är inte heller det mest avgörande. Hörde nyligen att många av de som idag klassas som de manligaste männen faktiskt har lika höga nivåer av östrogen som testosteron. Så inte heller där är det så lätt att säga vad som är vad. Och då vi alla har olika nivåer av de tu hormonerna så...

Rent kroppsligt är det också förvirrande. Finns män som har bra värden av testosteron (och östrogen), XY-kromosomer och hela kittet - men som har vad som betraktas som tex kvinnliga höfter, eller anlag för att få kvinnliga bröst.

Det är helt enkelt väldigt luddigt, och inte alls så enkelt och uppdelat som att det finns män och kvinnor. Det är mycket mer komplext än så.     
    Tack för att du lyfter fram det! Detta lärde jag mig redan på gymnasiet, vi hade en klok biologilärare som förstod att det var viktigt att poängtera. Så mycket mer intressant än två polariteter dessutom!
  • Anonym
    MommyOf2 skrev 2012-07-20 10:33:12 följande:
    Hen betyder ju för fan höna!! Hatar det också.
    Kock betuder kuk. Antar att du inte använder det heller?
  • Anonym
    Lingonflickan skrev 2012-07-20 10:36:00 följande:
    Stavas med C
    Uttalas likadant.

Men, bara för att du bad om det:

kiss
    dog
    fart
    must
    tax
    barn
    glass
    ask
    log

är alla också exempel på uppenbarligen verkningslösa ord eftersom de betyder något annat på engelska. Jag undrar vad det mer finns för ord med flera betydelser, om vi tar samtliga språk i världen med i beräkningen. Det måste vara svårt att vara sådan som måste tänka på detta.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!