• Anonym

Jag hatar HEN!!!

Hen är här för att stanna, det är bara att hacka i sig

• Anonym
    Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:
    Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!
    Kan bara hålla med ej till 150%!!!!

Det är nåt av det mest korkade jag någonsinn har hört!!!! 
  • Anonym
    CMM skrev 2012-07-19 22:07:00 följande:
    Jag förstår hur det är tänkt att användas och kan möjligen sympatisera med tanken. Ändock är ordet "hen" för mig än så länge kraftigt kontaminerat av genusflum och radikalfeminism, vilket gör att det bär mig emot att ta ordet till mig.

Håller med till 100%... och tycker även det är ett dumt ord som man kan klara sig utan.
  • Anonym

Tycker också det är ett otroligt praktiskt ord, t.ex. på detta forumet.

Jag skulle aldrig sitta och prata med någon, dock, och säga att "hen gör si eller så"...

Men här på ett forum, om jag t.ex. vill fråga om sömnproblem, blöjavvänjning eller liknande, och det inte är relevant vad mitt barn har för kön, så tycker jag det är ett suveränt ord att använda.

Likaså kan jag tänka mig att använda det, om jag ska relatera till ett barn utan att "inse" vilket kön det är...

• Anonym

Hur ställer du dig till de könsneutrala pronomen du och jag? Förvirrande och provocerande?

• Anonym

"Hen" är bra för det är kortare och enklare än att skriva "han eller hon" i de fall då könet är obestämt.

Man kan förstås skriva "den", men det är tekniskt sett mindre korrekt eftersom personen ju knappast är ett neutrum.

En  del verkar ha fått det om bakfoten och tror att "hen" uppfunnits för att ersätta "han" eller "hon" i situationer då könet faktiskt är känt. Så är inte fallet.

Så jo, han är en han han han han han han! Men "personen som kastar plast i pappersåtervinningen" är en hen tills dess du vet om det är en han eller hon.

Det är inte värre än så.

• Anonym
    Anonym (Henhenhenhen) skrev 2012-07-19 22:52:56 följande:
    Föresten: 

Jag är kanske fördomsfull, men kan det vara så att det mestadels är lågutbildade som har svårt för "hen"?
    Det är intrycket jag har fått iallafall, men det kan ju vara helt galet fel av mig.. 
    Reaktionära personer. Folk som tycker det är jobbigt att lära sig något nytt, som föredrar att allt förblir som det alltid varit, och är stolta över att motsätta sig förändring.

Dit hör lågutbildade, gamla gubbar, bittra surkärringar och liknande.

I fallet med "hen" också antifeminister som tror det är en attack mot deras sårade manliga identitet. Tragiska typer.
  • Anonym
    seandra82 skrev 2012-07-19 22:20:04 följande:
    det heter han eller hon  honom eller henne o så har det alltid hetat
    Eh, NEJ det har det inte
  • Anonym
    Lisa med barn skrev 2012-07-19 23:05:40 följande:
    Dessutom vill knappast denna person knappast bli kallad HEN utan för det kön som han eller hon kommer att tillhöra efter könsbyte. Att kalla denna person HEN är kränkande.
    1. Könet är konstant, kroppen anpassas efter det. En kvinna född i manskropp är fortfarande en kvinna, enligt hennes egen upplevelse. Eller menar du att det juridiska könet är det som avgör och inte den transsexuella personens upplevelse? I så fall kunde man ju lika gärna strunta i det hela eftersom personen redan har ett juridiskt kön baserat på sin fysik.

2. Det heter könskorrigering, inte könsbyte. 
  • Anonym
    Opcode skrev 2012-07-19 23:12:54 följande:
    Det är väl snarare tragiskt att det finns folk som inte accepterar att samtliga vill använda ordet eller ta det i sitt språkbruk, att lära sig blir man ju tvungen oavsett vilket eftersom uppenbarligen ett antal tar till sig det helhjärtat. 

Men med tanke på dina fördomar så är det uppenbart att du inte tillhör dom slipade i samhället så detta inlägg gör förmodligen dig inte klokare. 
    Eftersom jag antar att du menar "Det är väl snarare tragiskt att det finns folk som inte accepterar att samtliga inte vill använda ordet eller ta det i sitt språkbruk" svarar jag:

Vem har du stött på som försöker tvinga människor att använda ord de inte trivs med? Samtliga personer som jag har hört argumentera för användandet av hen har argumenterat för varför de själva vill använda det. Inte varför andra måste använda det. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!