• Anonym

Jag hatar HEN!!!

Opcode skrev 2012-07-20 00:46:51 följande:
    Skiter sig inte det argumentet med "hen" i detta fall att du sannolikt vet vem disponenten är om du pratar med honom eller henne? 
    Kan du reda upp den non sequiteur du skrev där? Jag fattar inget.
    Opcode skrev 2012-07-20 00:47:54 följande:
    OCH ATT ANVÄNDA DENNE FUNGERAR PRECIS LIKA BRA.
    JAJEMÄN, SÅ GÖR DET DÅ. MEN HÅLL KÄFTEN OM NÅN ANNAN VÄLJER ATT ANVÄNDA "HEN".

Herre gud, slåss du lika hårt för att hindra folk att säga "cykel" istället för "velociped"? Det är ju himla onödigt att uppfinna nya ord när det redan finns etablerade som fungerar, ju.
  • Anonym
    Opcode skrev 2012-07-20 01:21:24 följande:
    www.logia.se/sprak

En bra och lärorik artikel som kanske iallafall får någon av er att tänka ett varv till.
    När folk börjar sitt anförande med nedvärderande termer om meningsmotståndarna och sen fyller på med martyriserande saker som "Det är inte populärt att vara saklig numera" kan man anta att de inte lär bemöda sig om att vara tekniskt korrekta.

Det är litet grand som de där "Jag är ju inte rasist, och jag säger ju bara vad folk tänker" - typerna som mest bara öppnar käften för att runka sitt ego. Det luktar ganska mycket Åsa-Nietzsche om sånt.
  • Anonym

www.logia.se/sprak

> "Det vore alltså i sig inte ett språkligt fel att kalla en sjuksköterska för "den". De flesta skulle dock föredra "hon".
    >"Han" är däremot alltid fel."

Hon den där sjuksköterskan med skägget och kuken där borta, hon ser väldigt bister ut när jag pratar om henne. Undrar varför?

• Anonym
    Anonym (Henhenhenhen) skrev 2012-07-19 22:52:56 följande:
    Föresten:  Jag är kanske fördomsfull, men kan det vara så att det mestadels är lågutbildade som har svårt för "hen"? Det är intrycket jag har fått iallafall, men det kan ju vara helt galet fel av mig.. 

Jo så verkar det ju...
  • Anonym

Det är inget jag retar upp mig för, men jag kommer aldrig att använda det ordet.

• Anonym

Håller med TS.
    Jag är gravid och kommer inte ta reda på könet, men kommer inte kalla bebis för HEN.

Usch och fy.

Just nu kallas bebis för plommonet, bullen eller lillen och så får det vara!
    Inget HEN här inte!      

• Anonym
    Sarakechi skrev 2012-07-20 03:12:03 följande:
    Sånt jävla feministtjafs..
    Jodå, för det är absolut ett angrepp på ditt kön. Polisen skall slå dig med batong tills du slutar säga "han" och "hon". Gudrun Schyman är förmodligen inblandad.

Backa upp i tråden och läs litet.
    MBB skrev 2012-07-20 07:26:40 följande:
    Jag är feminist och jobbar också oerhört aktivt med genusfrågor på mitt jobb men jag kan för mitt liv inte förstå varför man ska använda ordet "hen", om nu det nu inte är så att man känner sig som en "hen" själv. Dessutom jobbar jag i ett invandrartätt område och där skulle barnen bli totalförvirrade om vi började säga "hen" helt plötsligt.

Sen ska jag erkänna att jag tycker att det låter sååå töntigt när det används i vardagligt tal. Kontexten är viktig tycker jag, för det är inte bara ett alternativ till "hon/han" utan för mig handlar det om att lyfta genusfrågor och göra den debatten lite mer nyanserad. 
    Vad svamlar du om? Du är feminist och tycker inte om "hen" men för dig handlar det om att lyfta genusfrågor och göra debatten litet nyanserad?

Vet du, det enda det där lät som var "Jag är ju inte rasist, men..." - fast baklänges.
  • Anonym
    Mamma till Prins skrev 2012-07-20 08:20:44 följande:
    Håller med ts!
    I vardagen skulle jag aldrig använda ordet "hen" (<- tror det där var första gången jag skrev det oxå). Man ser oftast vem eller om vem man pratar om och då är det respektlöst att ta ifrån den personen sitt kön och göra den till en "hen".
    Då sjunger vi sången igen. Från sida 14:

HEN ANVÄNDS OM EN PERSON VARS KÖN ÄR OBESTÄMT.

DET ERSÄTTER INTE "HAN" ELLER "HON" OM MAN VET KÖNET.

GILLAR MAN INTE "HEN" ÄR DET INGEN SOM TVINGAR EN ATT SÄGA DET, DET GÅR BRA ATT FORTSÄTTA SÄGA "HANELLERHON" SÅ MYCKET MAN VILL.
  • Anonym
    vampyria2 skrev 2012-07-20 08:51:07 följande:
    Faaan vad jag hatar att känna att jag har behov av att skriva det här, tidigare så var jag också en stor motståndare till ordet hen just för att jag nog inte riktigt hängde med i hur man skulle använda det Drömmer  Är det så som jag har förstått att man använder det om det tex kommer en arbetare som man inte vet könet på så tycker jag faktiskt att det underlättar att använda ordet hen i stället för den m.m

Är det så att man ska använda ordet för att man inte vill att folk ska veta könet på ens barn är det bara onödigt som bara den och elakt mot barnet. Jag har själv en dotter som är transexuell och han kom hem för några veckor sedan och frågade mig om jag hade hört talas om ordet hen, när jag sa ja och frågade vad han tyckte om ordet så svarade han "jag tycker att det är jätte konstigt, man vet väl om man är en pojke eller flicka" haha och nog tusan har han rätt, de som är transexuella vet vilket kön de är även om utsidan ibland visar något helt annat
    Klok post.
  • Anonym
    Opcode skrev 2012-07-20 01:21:24 följande:
    www.logia.se/sprak

En bra och lärorik artikel som kanske iallafall får någon av er att tänka ett varv till.
    Grammatiskt intressant, men jag ser inte vad den gör för skillnad i realiteten (vem säger hon om en sjuksköterska, oavsett om det är en kvinna eller man?). Författaren skjuter utanför målet i mina ögon och sysslar mer med navelskåderi och petitesser än att bidra till debatten som helhet.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!