• msmurphy

Jag hatar HEN!!!

Daddy Cool skrev 2012-08-06 14:07:18 följande:
    "Den" är grammatiskt korrekt och också det som rekommenderas i språkriktighetsboken så jag behöver inte lobba någonting.

Du ser ju på reaktionerna här att "hen" inte är ett neutralt ord. Det uppfattas helt enkelt av en del som att den som använder det även skriver under på diverse genus-blablabla-åsikter. Att säga hen blir en politisk markering.

Det kan vi tycka vad vi vill om, att det är dåligt, fel, folk missuppfattar osv, men eftersom det är så det uppfattas använder jag helt enkelt inte ordet när jag inte samtidigt vill uttrycka någon politisk genusåsikt. Eller tja, jag har kallat några stackare här för hen i och för sig men det finns lite andra orsaker till det Glad
    Är du säker på att det är grammatiskt korrekt att säga den istället för han/hon? Det tror jag inte nämligen. Man kan säga den personen, eller denne i vissa fall. 
    Jamen folk har ju FEL. Det HAR ju ingenting med "genusmaffian" att göra, det är ju det man försöker tala om. Läs exemplet nedan om den indiska boxaren. Det är så ordet ska användas, inte för att vägra avslöja ett kön man faktiskt vet.

Jag använder inte heller hen, det känns fel i munnen. Men det hindrar mig inte från att bli provocerad av folks okunskap. 
  • msmurphy
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-06 14:19:07 följande:
    msmurphy. Det var inlägget ovan som jag reagerade starkt på.

Tycker du helt ärligt att den första meningen är ett bra argument? Det är i stil med att säga "AIDS är nåt dåligt!".
    Det är inte ett riktigt argument.

Resten av ditt inlägg: Är det så att det var i svar till Faber så har jag inga invändningar eftersom Faber diskuterar lite allt möjligt kring könsroller i denna tråd. Helt ok.

Men jag tycker vi gör varandra en stor otjänst om vi sätter "ordet hens vara eller icke vara" emot "vi ska inte behandla barnen olika.
    "Hen"s vara eller icke vara är en något infekterad fråga. ALLA tycker att man ska behandla barn av olika kön som jämlikar.
    Men herre min skapare. Det var ju för i hela hisingen min exakta poäng. Läs Fabers tidigare inlägg och mitt svar på dessa. Jag förstår inte hur du kan missförstå så grovt.
     Jag håller med dig till hundra procent i ditt sista stycke. Jag vill inte heller att det ska vara en genusfråga med detta eminenta ord. Men det är inte jag som gör det till det heller, det är ju alldeles för många som tror att man ska BYTA ut han och hon mot hen, när det i själva verket handlar om att man ska använda det om man av någon anledning inte vet. 
    Daddy Cool skrev 2012-08-06 14:13:39 följande:
    Är det sjuksköterskan eller patienten som ska se till att det finns tillräckliga hjälpmedel? Det borde vara sjuksköterskan/sjukhuset men i takt med att det dras in på mer och mer i vården är det inte lika självklart. Det finns risk för syftningsfel i din mening.

Nigga please. Det där inlägget hade lika gärna kunnat lyda: "Du är DUM"
    Gör dig inte lustig när du, om du inte är extremt efterbliven, uppenbarligen förstår vad som menas.

• msmurphy
    Faber skrev 2012-08-06 15:45:59 följande:
    Du erkänner dig alltså till en hatisk ideologi?
    Haha, du erkänner dig alltså vara av låg intelligens? 
    Vad är hatiskt med det jag skrev? Varför kan du inte svara på raka frågor? Varför kan du inte ta dig till fakta och källor? Varför ignorerar du inlägg på inlägg där du blir motbevisad? 
  • msmurphy
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-23 16:17:23 följande:
    Ja hahaha jag kan garantera dig att våra far-och mormödrar inte kämpade för att vi skulle ha ett ord som är helt fucking jävla onödigt år 2102. Få mig inte att skratta Kyss
    Jag kan garantera dig att deras far-far-farmödrar inte kämpade för att kvinnor skulle få rösträtt, hur nödvändigt är DET liksom? 
    Jag blir så överdrivet sjukt provocerad av den här pseudo-debatten. Det är ett ICKE-PROBLEM, hur svårt är det att fatta? Ge fan i att använda ordet, det är INGEN som tvingar dig. Det är helt frivilligt, det är inte en käft som vill lagstifta om att man ska tvingas använda hen.

Så jävla komiskt att ni som skriker högst verkar vara de enda som vill tvinga folk till någonting. Det handlar om valfrihet. Okej. Det finns många onödiga ord i svenska språket, blir du lika förbannad av alla? 
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-23 14:43:38 följande:
    Folk ljuger ju, de säger att hen är praktiskt om könet är okänt eller om man inte vill att det skall bli känt. Tittar man här på Familjeliv så ser man dock massor av trådar där OP först nämner att det har en son/dotter för att i nästa mening nyttja hen.

Helt klart är att det bara är en ursäkt och att det verkliga motivet är politiskt.
    Men håll käften, Ulf Brunnberg.
    Folk som använder hen istället för han eller hon om detta är känt kan jämföras med folk som inte kan skilja på de och dem. Det spelar ingen roll hur många de är, det blir inte mer korrekt för det.

Vad är egentligen motivet? Du lyckas ju aldrig haspla ur dig det. 
  • msmurphy
    Aaliyah skrev 2012-08-23 20:30:30 följande:
    Jellybeanbaby: att inte komma ihåg vilket år det är verkar vara det minsta av dina problem. Men du försöker i alla fall utifrån dina förutsättningar, det är starkt tycker jag.
    Ärligt talat var det där lite onödigt. Nu framstår du bara som en elitistisk feminist, och du kommer ge foliehattarna vatten på sin kvarn.
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-23 21:32:48 följande:
    Det trodde jag var uppenbart, att stärka den Svenska genusmodellens ställning på den politiska arenan så klart.
    Men goddag yxskaft liksom. Vad innebär DET då? Rent konkret?

Kommentar på min de/dem-liknelse? Kan du erkänna att du hade fel igen? 
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-23 21:39:00 följande:
    Nej varför skulle jag erkänna det? De försöker givetvis stärka sin ställning för att få makthavarnas öra och lättare få igenom olika förslag, förslag som baseras på hur de tycker att saker skall vara utan hänsyn till andra. Kvotering, ändring av lagar när det gäller föräldraförsäkring, nya definitioner på vad som klassas som trakasserier så att de kan använda detta som vapen i sin karriär.
    Okej, förstå en sak. Man använder hen om könet inte är känt eller irrelevant. Det finns gott om människor som misshandlar det svenska språket, och det har ingenting med hen att göra.

Så om jag säger: "Jag ska till läkaren imorgon, för att se om hen kan hjälpa mig med mina problem" istället för "Jag ska till läkaren imorgon, för att se om han eller hon kan hjälpa mig med mina problem", så kommer det leda till ändrade lagar om föräldraförsäkring?
    Och för den delen, OM lagen om föräldraförsäkring ändras så är det fortfarande ingen som kommer tvinga dig eller någon annan att dela rakt av på föräldraledigheten. Föräldrapenning är INTE lika med tvång att vara hemma lika mycket, bara om man vill få maximal ersättning. Hur tror du folk gör i länder där föräldrapenning inte finns? Jo, de stannar hemma GRATIS. Hur kommer det sig att staten får ställa krav på alla bidragstagare utom föräldralediga?  
    Nya definitioner på trakasserier? Vill du utveckla det lite? Framförallt hur det har med ordet hen att göra. 
    Och gör ett tappert försök att svara på alla mina frågor den här gången, istället för att bara ignorera de du inte har svar på, och hitta på nya konspirationsteorier eftersom.  
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-23 21:39:00 följande:
    Nej varför skulle jag erkänna det? De försöker givetvis stärka sin ställning för att få makthavarnas öra och lättare få igenom olika förslag, förslag som baseras på hur de tycker att saker skall vara utan hänsyn till andra. Kvotering, ändring av lagar när det gäller föräldraförsäkring, nya definitioner på vad som klassas som trakasserier så att de kan använda detta som vapen i sin karriär.
    För övrigt: även om det nu vore så att "de" försöker stärka sin ställning, so fucking what? Är det inte så det brukar gå till i en demokrati? Ett fenomen av något slag vinner folkligt stöd, ibland startat på gräsrotsnivå, ibland på elitnivå, och det speglas i politiken. Alla kommer aldrig att gilla allting och det är förståeligt, men du försöker ju hela tiden hävda att det är någon sorts infiltration. Om inte tillräckligt många vill ha det på ett visst sätt kommer det inte slå igenom. Problem solved. Ursäkta svengelskan, jag har svårt att komma ihåg svenska ord när jag blir upprörd.
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-23 22:12:14 följande:
    Problemet är att de grundar sin argumentation på en politisk ideologi maskerad som vetenskap vilken aldrig fått utstå granskning eller debatt. Den bara accepterades rakt av. Lustigt att du nämnde infiltration. I en annan tråd länkade jag till ett dokument där just den termen användes när metoder för att uppnå mer makt föreslogs.
    Men är du dum på riktigt? Jag ber om ursäkt för min bristande netikett men det går ju inte att nå fram till dig! Så kort sagt: vad i helvete yrar du om?
    Inte fått utstå debatt? SKÄMTARU? Kvinnorörelsen har stötts och blötts sedan upplysningen, varenda litet framsteg har man fått kämpa sig till. Tror du det hade gått utan folklig opinion?
    Politisk ideologi maskerad som vetenskap? Är du 19 år och kåt på Darwin månne? De finns massvis med forskning om diverse feministiska issues.
    Du är som ett barn som stampar i marken och skriker AME MODERATERNA VILL JU SÄNKA SKATTERNA BUHUBUHUBUHU, utan att klara av, den rimligtvis enkla uppgiften om nu genusrörelsen är så ute och cyklar, att förklara 1. varför det är fel, 2. varför det är odemokratiskt när det är som vilken politisk rörelse som helst.
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-23 22:55:32 följande:
    Nej den har aldrig utstått debatt när det gäller hur stor roll om vilken den skall ha när det gäller politik och lagstiftning.
    Eh jo. Annars hade väl lagen om föräldraförsäkring, för att ta ett exempel, redan ändrats? Det är få saker som debatteras så mycket som jämställdhet.

Genusrörelsen, som alla andra politiska rörelser, har säkert sina problem och definitivt anhängare som är makthungriga och allt vad du nu sagt. Det förekommer med all säkerhet. Men det är lite som att säga att alla Sverigedemokrater är nazister. Ditt problem är att du inte vill vidga dina vyer. Du vill inte ta fakta eller argument. Du har bestämt dig för att genusrörelsen är ondskefull trots att det till skillnad från de flesta politiska ideologier handlar om valfrihet, de lagstiftningar som eventuellet är en produkt av genusrörelsen handlar om finansiering eller strukturering. Ingen som blir tvingad till någonting, nånsin. 
    Man behöver absolut inte vara feminist - eller för att återgå till topic - använda hen. Grejen är att såna som du är emot det helt i onödan eftersom ingen vill tvinga er eller någon annan till någonting. Man vill ge FLER möjligheter, inte färre. Man kan tycka att det är tramsigt eller onödigt, men du kan ju försöka komma ihåg att ingen kräver av dig att förändra DITT liv, bara att ge alla människor fler möjligheter och större frihet.  
  • msmurphy
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-23 23:39:18 följande:
    Ho-ho-ho Fröken Murphy! Din debatteknik är inte mycket mer att hänga i julgranen.

"Men håll käften, Ulf Brunnberg."/msmurphy

Fast om du bemödar dig med att läsa vad jag skriver så påpekar jag ju det själv också. Suck. Jag blir så trött.

Jag har sida upp och sida ner kommit med sakliga argument och fakta, som ignoreras eller förvrids. Så nu är jag tillräckligt desperat för ta till ytterligheter för att få fram min poäng.
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-23 23:40:50 följande:
    Den Svenska statsfeminismen har aldrig utstått granskning eller debatt, nyligen sa den nya S ledaren att han var feminist men det är han inte.

Han vet dock att det är politiskt självmord att säga något annat. Den Svenska statsfeminismen som körts ned i halsen på folket tack vare genusmaffian som använder samma förtryckarmetoder som de anklagar det så kallade patriarkatet för,  är inte synonym med jämställdhet..

Jag fattar inte. Hur vet du att han inte är feminist?

Du har tjatat väldigt många gånger om förtryckarmetoder, men du kan inte ge några exempel. Du upprepar samma sak gång på gång, utan att kunna backa upp med fakta. Det blir inte mer sant bara för att du säger en sak om och om igen.

Jag upprepar; om nu genuspolitiken inte debatteras eller granskas utan bara tvingas på folk, varför har inte lagen om föräldraförsäkringen ändrats då? Den svenska statsfeminismen har kommit till just genom debatt och granskning- granskning av orättvisor i samhället!!! Den har kommit till genom att jämställdhetsfrågor har debatterats över decennier.

Varför det inte skulle vara synonymt ned jämställdhet fattar jag inte. RIKTIG genuspolitik går ut på att få båda könen att komma ur påtvingade normer.
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-24 13:06:59 följande:
    Tror du verkligen att han på allvar anser att allt är en social konstruktion? Att det är rimligt att sänka fyskraven för vissa yrken därför att man vill uppnå en 50/50 fördelning? Att det finns hemliga manliga nätverk som offrar barn som ROKS anser? Att kvinnor skall erbjudas poster i styrelser bara för att de är kvinnor?

Evin Rubar hotades ju när hon gjorde sitt kritiska reportage av en "medsyster", Tina Rosenberg vrålade under en föreläsning åt en man att han skulle hålla käften därför att han var man. Kvinnor använder pedofili kortet i vårdnadstvister. Kom inte och påstå att kvinnor inte kan använda härskartekniker.

Jahopp, ännu en grej du missuppfattat. Att man som feminist genast tycker att män är ondskefulla och kvinnor alltigenom felfria. Kvinnor kan använda härskartekniker, ja.

Bara för att man är feminist betyder INTE det att man tror att allting är socialt konstruerat. Du kan inte hitta på argument och tillskriva dessa till den andra sidan.

För att lära dig en annan sak. Kvotering handlar inte om att jobbet ska gå till en kvinna bara för att hon är kvinna. Det handlar om att om två kandidater med likvärdiga meriter ställs mot varandra så ska det gå till kvinnan för att främja mångfald. Herre min skapare, vad tror du egentligen?

Att kvinnor kör med pedofilkortet i vårdbadstvister är såklart för jävligt, om det förekommer. Men vet du, jag tror inte att det är så pass vanligt att det är ett samhällsproblem.

Resten har jag inte en aning om vad du surrar om. Men man kan vara emot enskilda frågor och för den skull vara feminist vettu.
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-24 21:24:43 följande:
    De som påstår att alla män våldtar verkar ju inte heller så intresserade av källkritik. Kan du ge mig en länk till det mytiska patriarkatet? Jag har nämligen aldrig sett det med egna ögon men jag har hört att det är stort och lila.

Kan du länka till den person som påstår att alla män våldtar och källhänvisning till att den åsikten skulle vara representativ för den svenska statsfeminismen.
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-27 20:17:44 följande:
    Det är ytterst sällan ett sådant behövs i vardagen, att ni framställer det som något oumbärligt för mänskligheten stärker min övertygelse.

Som sagt finns det ingen som påstår att ordet är oumbärligt. Men vet du, vi är så otroligt lyckligt lottade att vi bor i Sverige, vi har den gigantiska lyxen att kunna engagera oss i saker som inte är absolut livsavgörande.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!