• msmurphy

Jag hatar HEN!!!

EnAnonumius skrev 2012-07-20 23:03:26 följande:
    Dock som sagt du reflektera inte att vi har valt att försvenska stavningen  att skriva "hen" med "e"?  

Det är just stavningen och uttalet av "hen" som gör att det låter mer femininum än neutrum.

Som sagt jämför det med första stavelsen i "henne"---> "hen" i både stavning och uttal.

Tja jag känner ialf några finnar som garvar gott åt oss Svenskar..  

So? Det finns väl hur många ord som helst i det svenska språket som är snarare maskulinum än neutrum?

Dessutom säger man ju henom, vilket påminner mer om honom än henne.
  • msmurphy
    EnAnonumius skrev 2012-07-20 23:59:12 följande:
    Hur lyckas man att skjuta på 5 meters avstånd och missa bulls eye som är 30m i diameter?

?
  • msmurphy
    Anonym (q) skrev 2012-07-21 02:18:01 följande:
    Fast nu har vi ju gjort feminism och queerteori om det stackars ordet ändå.

Vilket är helt onödigt, för det är här för att stanna. Och det är ingen som håller en pistol mot huvudet på folket som använder det, så det kanske överlever helt på egna kvaliteter, som till exempel att det är användbart?

Så hata på bara, fåntrattar.

Plumeria skrev 2012-07-21 02:22:21 följande:
    Man kan inte må bra om man hatar ett ord så mycket... I all välmening, terapi kanske skulle vara gynnande gör dig?

Eller hur. Vad är problemet liksom? Jag tror aldrig att jag har använt mig av ordet, det är skitlätt att låta bli! Språket förändras och förnyas, deal with it.
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-07-30 17:00:39 följande:
    Därför att det vilket vissa förnekar är starkt kopplad till genusrörelsen och när det används skänker det legitimitet åt densamma.
    ELLER så avdramatiserar man det genom flitigt användande, typ som när gayrörelsen började använda flata och bög och så vidare för att ta tillbaka de uttrycken.

För övrigt är du lite väl paranoid. 
  • msmurphy
    Anonym skrev 2012-07-31 06:38:30 följande:
    Vad är det för jävla fikonspråk.? Är du rädd att få spö av några kärringar och bli kastrerad? Eller har någon elak tant ropat "hen" efter dig på gatan??
    Ha ha ha ha ha!!!
  • msmurphy
    Anonym skrev 2012-08-01 23:03:31 följande:
    Jo det har jag.

Dåså! Då kan du ju berätta det en gång till då, eftersom du har källor och annat tillgängligt.

För övrigt ändrar du dig hela tiden. Först var det chaufförer kvinnor inte kunde vara, sen när du insett att det argumentet inte höll så var det minsann timmerbilar bla bla bla.

För att återknyta till vårddislussionen: jag sommarjobbar på ett demensboende. Dementa personer blir ofta våldsamma, utan förvarning dessutom. Jag jobbar ensam med 21 boenden på nätterna. Om det händer något får jag ringa nattpatrullen som då kommer efter kanske tjugo minuter. Då funkar det inte riktigt att säga: näädu asta, jag får inte lyfta ensam så kan du vara så hygglig att vänta tjugo minuter p att ramla? Jag har ingen som helst utbildning, det är bara att reda ut situationer när de dyker upp. Har en känsla av att poliser är mer tränade.

När det gäller poliser borde alla, män som kvinnor, vara i god fysisk form. Så ser tyvärr verkligheten inte ut och jag gissar på att det inte är farligare att vara en späd kvinna än en fet, otränad man.
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-02 17:53:05 följande:
    Jag skiter i stavningen á la Carte syftar på feminister som vill ha 50 procent kvinnor i styrelsen för vattenfall men inte i SSABs gruvor. Kvinnor som ropar på rättigheter för att när det passar dem spela på  traditionella roller för att slippa undan det som är mindre roligt. Att plocka russinen ur kakan helt enkelt.

Men åååh. Okvalificerade mansdoninerande yrken har högre löner än dito kvinnodominerade. Så det är ingen som plockar några russin.

Varför ignorerar du så många frågor? Det skulle vara lättare att föra en diskussion om du inte bara svarade på det som passar dig
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-03 23:51:12 följande:
    Utbilningen gick inte ut på att lära sig undersöka fördelningen inom utbildningsväsendet. Sådant får humanister och andra flummare syssla med. Jag har aldrig sagt att det är 50/50 däremot säger jag att det är skitsnack att påstå att en överväldigande majoritet kommer från överklass och att alla inte har samma möjligheter. Sverige är ett av få länder där alla faktiskt kan gå högskola.
    Överklass och akademiker är inte samma sak vet du va?
    En signifikant majoritet av högskolestuderande kommer från akademikerhem. Kanske inte höginkomsttagarhem, men det har vi ju redan etablerat att det inte är samma sak.

Vad som försiggick i din klass är ungefär lika relevant som att jag säger att jag minsann känner två kvinnliga lastbilschaufförer, men inga manliga.
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-04 12:56:41 följande:
    Om eleven kommer från ett akademikerhem är det rimligt att det handlar om ett hushåll där inkomsten ligger över medel i de flesta fall.

Det viktiga är att alla oavsett bakgrund har samma rättighet att söka till högskolan, det finns ingen lag som diskriminerar kvinnor eller låginkomsttagare och gynnar män som kommer från hem med god inkomst, vill man inte så är det inte samhällets eller det mytiska patriarkatets fel.
    Det är väl inte säkert. Lärare och bibliotekarier och sjuksköterskor tjänar mindre än de flesta snickare, rörmokare och svetsare. 
    Det är ingen som har pratat om att någonting skulle vara någons "fel", som ett annat dagisbarn. För att man problematiserar och har förmåga att se strukturer betyder inte det att man prompt måste utse en syndabock. Ännu en gång hoppar du över saker i ditt resonemang.
    Faber skrev 2012-08-04 21:11:42 följande:
    Det må så vara men det är inget staten skall lägga sig i. Om du resonerar på det viset kan man förlänga resonemanget till allt och då existerar inte den fria viljan längre.

Och cirkeln är sluten. Du tror alltså på den fria viljan, precis som alla du argumenterar emot. Ett samhälle där alla är fria att ta del av allting, och inte ska kunna stoppas av vare sig staten (nu pratar vi givetvis om lagliga saker), tendenser, förväntningar eller samhällsstrukturer.
    Jag, och många med mig, ifrågasätter hur fri den fria viljan faktiskt är på vissa områden. Man funderar på hur man ska kunna bredda alla människors val, inte hur man ska tvinga in folk i några sorts ombytta roller mot deras vilja. Det handlar alltså om att uppmuntra till att vilja mer, inte mindre. Att känna att man är fri att göra så, inte att tvinga någon till någonting.

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!