• MaryArden

Jag hatar HEN!!!

Lavish skrev 2012-07-20 21:33:58 följande:
    Ja, då förstår jag att du inte håller med mig. Jag kan förstå att vissa människor inte vill behöva välja att uppfylla antingen han eller hon normen. Men jag oroar mig för att vi alla snart ska förväntas låta bli att göra det. Jag vill vara kvinna och tror att de flesta har en medfödd könsidentitet som är det ena eller det andra.
    Hur skulle du kunna förväntas låta bli att uppfylla din könsroll? Genom att bete dig manligt eller genom att bara koppla intressen och egenskaper till din identitet som inte är könsnormerade?
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 21:45:15 följande:
    Ja genom att tillägna mig åtminstone vissa manliga attribut. Genom att visa min oförmåga att uppfylla vissa kvinnliga roller.
    Så det du egentligen är bekymrad över är att en norm ska bytas ut mot en annan? 
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 22:13:24 följande:
    Ja det kanske man kan säga. Till ett krav på att ständigt bryta normer.
    Men du säger ju att "de som ligger bakom hen" (orkar inte titta på exakt formulering nu) har en agenda. Den agendan skulle ju isåfall inte kunna vara att behålla normerna, utan att ta bort dem.

Att du får gilla att städa och sköta hemmet, och en man får gilla samma sak, utan att någon tolkar in saker om er utifrån förutbestämda normer om huruvida det bara är hunsade kvinnor och tjejiga män som gillar såna kvinnosysslor.

Och utan könsnormeringar skulle det inte fynnas några normer att tvingas bryta. 
  • MaryArden

För övrigt tycker jag det är underhållande att det i den här tråden har framförts åsikter om att feministerna själva bär ansvaret för sin knäppgökekvot, och att vi borde hålla rent i de egna leden...när det i samma tråd är så övertydligt att vissa kommer aldrig att lära sig. 

"Hen är KÖNSUTPLÅNANDE!"
    "Hen är inte tänkt att ersä...." 
    "Jo! Jag läste om en förskola där man SKAR AV alla könsorgan! Ned med hen!"
    "Hen är ju tänkt att användas nä..."
    "SKAR AV, hör du inte vad jag säger??"
    "...r man inte vet köne..."
    "Då kan man använda DEN! Den är ett riktigt ord, ingen har hittat på det som man gjort med hen. Den är dessutom helt könsneutralt!"
    "Men om det inte är ett problem att använda könsneutrala pronomen kan man väl använda ett som inte syftar på döda t..."
    "BATIK!" 

• MaryArden
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-26 14:40:41 följande:
    Alla hans inlägg gentemot mig är passivt aggressiva eller rent ut aggressiva där han jämför mig med nån med svåra psykoser eller hur det nu var. Hans sätt att diskutera på ligger på en talibans nivå.

Jag förstår inte varför man inte får tycka illa om ordet "hen".
    För mig kommer det ordet alltid hamna innanför citationstecken för för mig är det inget riktigt ord och jag kommer aldrig använda det.
    Du får tycka illa om hen, men när du skriver om dina åsikter på ett forum får du vara beredd på att andra inte håller med.  

Jag tycker Dorian debatterar sakligt. Om jag trycker på "visa alla" på dig får vi däremot fram följande: 
    "pajasen till författare"
    " verkar vara en riktigt slemmig typ"
    "grattis till att ha stört ditt barn"
    "Jag gillar normal forskning, inte den här nya onormala"
    "era förbannade väderkvarnar"
    " Du är en taliban"
    "Ditt dumma inlägg"
    "hur pöbelaktigt du beter dig"
    "Hans sätt att diskutera på ligger på en talibans nivå."

Det här var bara från den sista sidan. 

• MaryArden
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-26 15:16:29 följande:
    Nej det är för att när du "visar alla" av mig får du fram mina inlägg som röt sig över jättemånga sidor...

Och om du vill ta en titt på Dorians märkliga sätt att diskutera, så titta in i "HEN"-tråden med omröstning.
    Tryck "visa alla" på dig, så få du fram flera sidor. Exemplena jag tog var endast från den sista sidan. 

Oavsett om det är utdrag från allt eller endast en femtedel av det du har skrivit så är det ändå saker du har skrivit. Du tar inte ställning till det, utan skriver om något helt irrelevant som dessutom är en missuppfattning från din sida, och fortsätter hoppa på Dorian. 

Jag tycker fortfarande att du själv är ett bra exempel på vilken nivå man inte ska lägga diskussionen. 
  • MaryArden
    PumpkinQueen skrev 2012-07-27 13:12:05 följande:
    Min poäng var att en och samma företeelse kan användas av olika grupper i olika syften. Bara för att nazisterna använt hakkorset som symbol innebär det inte att det är något fel på själva hakkorset, eller att buddisterna gör fel som behåller denna symbol. På samma sätt är det med hen. Ja, det finns så klart enstaka fanatiska galningar som använder ordet. De flesta som använder det är dock inte fanatiska galningar och styrs inte heller av sådana.

Du har alltså en imaginär grupp som säger sig vilja utrota en annan imaginär grupp? Varför skickar du inte bara ut dem till en imaginär öde ö och låter dem göra upp med imaginära kärnvapen en gång för alla?
    Den imaginära gruppen skulle kunna planera det imaginära kriget på den imaginära ön utifrån det imaginära styrdokumentet som den imaginära centrala källan utfärdat. 

Och vi som trodde att de var foliehattar, och så visar det sig att det funnits en imaginär sammansvärjning hela tiden! (vi är bara inte tillräckligt feministiska för att inkluderas i den) 
  • MaryArden
    Faber skrev 2012-07-27 16:02:53 följande:
    Jag är ju paranoid som anser att ordet har någon som helst politisk laddning, det har genuspiloterna på Familjeliv kommit fram till.
    Jaha, är det det du har försökt formulera?

Till nästa gång du ger dig på att säga att något har "någon som helst politisk laddning" ska du använda andra ord.  För du vet, du har formulerat dig lite som att du tänker att det skulle vara lite mer politisk laddning än "någon som helst".
  • MaryArden
    Daddy Cool skrev 2012-07-27 18:21:10 följande:
    Det där med kultureliten som nån var inne på tas även upp av professorn:

"Det är möjligt att ”hen” så småningom blir så inarbetat att det förlorar sin ideologiska laddning, och en del menar att vi redan är på god väg dit. Tidigare har jag fått intrycket att de som använder ”hen” är tämligen få och att de användningarna knappast är stilistiskt neutrala. Det har alltså verkat osannolikt att uttrycket skulle få ordentligt fotfäste utanför den genusmedvetna kultureliten."
    Han är professor i svenska och lärare i grammatik, inte expert på världen i stort. Jag har läst stilistiskt neutrala användningar av hen, även om han inte råkat göra det. 

• MaryArden
    Faber skrev 2012-07-27 18:25:46 följande:
    Det har stark laddning i vissa kretsar och svagare i andra precis som andra ord. Klart är dock att kultureliten lobbar för att ordet skall få genomslag, inte för att det är ett livsnödvändigt ord utan därför att de på alla områden vill öka allmänhetens acceptans för sin sjuka ideologi.
    Paranoid, du? 
  • MaryArden
    Faber skrev 2012-08-02 23:05:45 följande:
    De har möjlighet redan idag att arbeta var de vill förutsatt att de klarar det, alltså på precis samma villkor som män.
    På min universitetsutbildning kom en majoritet ifrån akademikerhem, det var få barn till gruvarbetare och timmerbilsförare. Vem som helst kan söka till universitetet, och det kostar inget att gå. Barn i arbetarfamiljer har också möjlighet att läsa vidare, förutsatt att de klarar de, alltså på samma villkor som oss som har högutbildade föräldrar. 

Ändå så var det så ovanligt med barn från arbetarfamiljer. Tror du det beror på att de inte vill, eller kanske att de är lite dummare och latare än barn till högutbildade föräldrar? 
  • MaryArden
    Pallas skrev 2012-08-02 18:47:18 följande:
    Läste du ingressen? Vad får dig att tro att genuspedagogerna pysslar med bestickkönsbestämning till vardags? I ingressen finns en tydlig jag-form, vilket betyder att det inte var de namngivna genuspedagogernas idé att könsbestämma besticken - de svarade bara på frågan som ställdes. En fråga som var till för att synliggöra, inte för att alla bestick i Sverige ska könsbestämmas.

Men jag har förstått att du inte begriper skillnaden, eftersom du tillhör de kvinnohatande fanatikerna. 
    Faber, jag påminner dig om den här, så att du inte glömmer bort att svara. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!