• MaryArden

Jag hatar HEN!!!

vampyria2 skrev 2012-07-20 08:51:07 följande:
    Faaan vad jag hatar att känna att jag har behov av att skriva det här, tidigare så var jag också en stor motståndare till ordet hen just för att jag nog inte riktigt hängde med i hur man skulle använda det Drömmer  Är det så som jag har förstått att man använder det om det tex kommer en arbetare som man inte vet könet på så tycker jag faktiskt att det underlättar att använda ordet hen i stället för den m.m

Är det så att man ska använda ordet för att man inte vill att folk ska veta könet på ens barn är det bara onödigt som bara den och elakt mot barnet. Jag har själv en dotter som är transexuell och han kom hem för några veckor sedan och frågade mig om jag hade hört talas om ordet hen, när jag sa ja och frågade vad han tyckte om ordet så svarade han "jag tycker att det är jätte konstigt, man vet väl om man är en pojke eller flicka" haha och nog tusan har han rätt, de som är transexuella vet vilket kön de är även om utsidan ibland visar något helt annat
    Klart man vet sitt kön, men jag skulle inte säga "hen" om mig lika lite som jag skulle säga "hon" om mig själv :)
  • MaryArden
    puss skrev 2012-07-20 10:55:22 följande:

*dör*
    För att du är sån där botoxad pk-feminist som smyger in till män mitt i natten och försnippar dem? Erkänn!
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 11:43:28 följande:
    Måste hålla med även om jag inte är lika upprörd som du. Syftet är visst att i någon mån neutralisera skillnader mellan könen. Och det uppskattar jag inte. Dessutom finns det risker behäftade med att inte kalla saker vid deras rätta namn. Sovjets ledare kallade sina underlydande för "kamrat" och kallades detsamma tillbaka, men inte fan var de kamrater. Att hen med tuttar och hen med snopp kallas för samma sak betyder inte att hen med tuttar kommer bli behandlad på samma sätt som hen med snopp.
    Jag håller med om att det finns risker med att inte kalla saker vid deras rätta namn, men det är därför jag tycker att hen är ett bra tillskott till språket. Då kan man säga hen istället för hon/han när man inte vet könet, och inte riskera att kalla något vid ett felaktift namn.

• MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 11:51:23 följande:
    Har svårt att bortse från ordets bakgrund. För visst var den ingen mellanstadieelev som behövde korta sista ordet för att få med det på sidan som kom på det? Utan visst kommer det från någon institution för genusforskning, antagligen från det högre seminariet där queerteori diskuterades?
    Håller du fast vid din ursprungliga kritik om att kalla saker vid dess rätta namn, eller kokar det ned till att det handlar om ursprung/agenda? Jag försöker mig inte på att vara dryg, frågar för att veta hur du resonerar kring det.

Angående bakgrund har jag hört flera historier om hur det uppstod, alla självklart den enda rätta. Jag har sett att det användes under 70-talet, så det enda jag kan säga säkert är att det inte uppfunnits senare än så. Mest troligt är att det är flera sammanverkande faktorer. Ironiskt nog tror jag att hen slagit igenom nu för att det finns ett sådant feministhat. Jag kommer ihåg hur det diskuterades för 10 år sedan, och alla som jag hörde prata om det då var positiva. Det slog inte igenom då. Nu finns det grupper av människor som varnar för den stora stygga genus-vargen, och plötsligt finns det motståndare till ordet och det kan bli en debatt. 
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 12:08:32 följande:
    Jo jag tror att det är "uppfunnet" under sent 60 tal eller så, men säkerligen av "genusmedvetna". Men det har ju fått spridning till allmänheten nyligen. När jag började universitetet för 7 år sen hade jag en väninna som gick genusvetenskap och hon kom upprörd därifrån och redogjorde för mig om hen som jag aldrig hade hört talas om förr, eller på någon av de kurserna jag gick. Nu var det väl kanske inte alldeles nytt då, men jag är iaf ganska säker på att ordet spreds från genusvetenskapen in i akademiska och intellektuella kretsar och nu har nått allmänheten.
    Så ordet har funnits inom "genusmedvetna" kretsar sedan åtminstone 60-talet, men först nu blivit så allmänt känt att det kan användas av dn utan närmare förklaring. Du drar ändå slutsatsen att de är de genusmedetna som fört ut det på ett sådant sätt att du är emot användandet för att inte främja en agenda?

Jag tror det är mer troligt att det tidigare har diskuterats främst inom avgränsade grupper - de som är intresserade av genusvetenskap och de som är intresserade av språk, men det har under iallafall 50 år inte nått allmänheten. Nu har vi både internet och feministhat, och plötsligt blir det en stor debatt kring det. Hade en diskussionstråd om hen blivit så här stor om inte folk reagerade så aggressivt mot det? Absolut inte. Hade det funnits några som förespråkade och några som argumenterade lugnt emot, som du, hade det blivit en nördig och oläst tråd. Nu finns det felinformerade nutcases som sprider debatten till större grupper, och ironiskt nog är det troligare de som sprider användningen av ordet.  
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 12:13:33 följande:
    Ja och min tanke är att de tankegångarna som ligger bakom hen visst på sikt syftar till att ersätta allt han och hon med hen.  Även om det inte är den användningen som oftast förekommer idag.
    Jag syftade på att du skrev att det är farligt att kalla saker vid andra namn än sitt rätta. Jag bemötte det med att den risken är större utan användandet av hen, då t.ex. kvinnliga läkare regelbundet blir kallade för han. 

("Jag har varit hos läkaren"
    "Vad sa han?")

Om du tycker att det är farligt, borde du då inte vara för användandet av hen? 
  • MaryArden
    CMM skrev 2012-07-20 12:40:09 följande:
    Grejen är ju att det inte funkar på en del "förutsättningar och begränsningar", eftersom dessa är en produkt av det biologiska och inte det sociala.
    Nu håller jag iofs med dig om att det även finns biologiska skillnader, men vad har det Solglimtars inlägg att göra? Även om man anser att det finns biologiska skillnader så finns det ju även sociala, och det är dessa Solglimtars inlägg handlade om.
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 13:48:11 följande:
    Någon konspiration pratar jag verkligen inte om. Utan helt enkelt om idéer och tankegångar som föds, slår rot och för med sig förändring. På gott och på ont.

Jag tror helt enkelt att fram till ganska nyligen var det självklart att man behövde göra skillnad på han och hon eftersom det helt enkelt var två olika kategorier med olika särdrag. Att hitta på ett gemensamt ord istället vore lika funktionellt som att ha samma ord för potatis och gökur. (Okej inte riktigt men..) Således ligger det i linje med ett idékomplex som handlar om att sudda ut könsidentiteter.

Hen, och han eller hon, är helt enkelt inte samma sak. Han eller hon indikerar att det är en kvinna eller en man som gör något, vilken som. Hen indikerar att det är en könslös individ som gör något.
    Men hur ofta gör du något med tuttarna?
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 13:51:09 följande:
    Hur menar du?
    Jag menar att när man gör något och aktiviteten beskrivs är det aktiviteten som är viktig, och en själv som person är bara viktig i förhållande till den här aktiviteten. 

Exempelvis om jag är kirurg. Om jag opererar någon är det operationen som är viktig, jag är endast viktig utifrån de delar av mig som på något sätt kan påverka operationen. Att jag är utbildad läkare är relevant, att jag är allergisk mot bedövningsmedlet som används den dagen är relevant. Att jag är kvinna är inte relevant.

Om jag däremot ska strippa så är plötsligt mitt kön en av de delar av mig som är relevanta. Men väldigt få aktiviteter faller under den kategorin. 
  • MaryArden
    CMM skrev 2012-07-20 13:55:33 följande:
    Inte med de orden - men du delade ut bannor eftersom du inte villa fokusera på skillnaderna utan på likheterna. Jag menar att man bör fokusera på bådadera, annat vore att försöka forma världen till något den inte är. I och för sig rätt populärt i vissa genusvetarkretsar, men ändå.
    Nej, det här sidospåret startade när du misstolkade Solglimtars inlägg tidigare i tråden.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!