• Element

Jag hatar HEN!!!

FMGA skrev 2012-10-19 16:12:09 följande:
    Men jag har väl redan deklarerat att jag inte är troende.

Personligen tror jag inte att Pär Ström egentligen tror på sitt  pladder om den heliga svenska statsfeminismen, men han har hittat en nisch som lockar pojkar som vill se sig som viljelösa offer för feminismen - och han exploaterar den nischen rätt väl.

Klart att jag förstår att de som lockas av hans budskap inte har några problem att koppla det personliga pronomet hen till den svenska statsfeminismen; att statens myndigheter inte använder "hen" blir ju enligt Lucky Luke-tänkandet bara ett bevis för hur hemlig och farlig hen-agendan är.

Jag skulle möjligen kunna sträcka mig så långt som till att påstå att det finns - eller snarare fanns -en skenhelig svensk statsfeminism, d v s att det vore politiskt självmord att påstå sig vara mot jämställdhet. Men då sätter jag likhetstecken mellan feminism och jämställdhet, vilket inte alltid är korrekt. Men som när Göran Persson påstod sig vara feminist så var han väl ungefär lika trovärdig som när han sa sig vara för jämställdhet.
    Jag är ingen anhängare av Per Ström, däremot ser jag ju med egna ögon att han har flera poänger. Hur han för fram budskapet är en annan sak. Bara i min kommun skulle personalen tvingas lägga flera kvällar på att lyssna på en feministisk konsults dravel. Det var många av bägge könen som såg det som slöseri med skattemedel men det var obligatoriskt. Jag anser inte att skattepengar skall gå till svammel om patriarkat som inte existerar.

De kommuner som anställt genuspedagoger, som könsbestämmer bestick  varför har de gjort det om inte i ett politiskt syfte? Jag antar att du nu kommer att lägga ned tio minuter på att förklara att jag bara drömt om alla artiklar jag läst.
  • Element
    FMGA skrev 2012-10-19 17:05:05 följande:
    Men vad gäller (bristen på) källkritik och relevanskontroll påminner du om Pär Ström.

Jag läste också om besticken, men jag fick uppfattningen att det handlade om två personer i en kommun som vid ett tillfälle berättade om hur någon tänkt tanken att prova om man förknippar besticken med något speciellt kön.

Om du vill ta upp detta som ett exempel på statsfeminism så får du nog visa på systematiken och omfattningen av bestickbestämningen. 
    Det finns ett stort antal exempel på politiker och tjänstemän som ansvarat för liknande projekt och tokerier om man börjar titta i slutet av nittiotalet och fram till nu, hade jag känt till detta så hade jag köpt en scanner då. Jag har dock förstått att det spelar ingen roll. I din värld existerar inte genusvetenskapen som ett politiskt verktyg.
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-10-20 00:29:32 följande:
    Nihka: beundransvärt att du orkar. Själv tycker jag att diskutera med vissa här inne är ungefär lika fruktbart som att försöka övertyga en psykotiker om att ryssarna inte sänder meddelanden genom hans plomber...
    Ryssarna? De slutade med sådant när muren föll. Nu är det FI i samarbete med vissa grupper.
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-10-20 13:49:16 följande:
    Eller hur? För 75 år sedan hade du varit tvungen att ta skiten, i vart fall om skitprataren var din pappa eller äkta man. Och det gäller ju även nu på många ställen i världen.
    Vad är det för trams så är det inte.
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-10-20 20:57:29 följande:
    Det måste ju vara jobbigt att tro att onda män med patriarkala tendenser lurar bakom varje hörn. Visst finnd det sådana men de är en minoritet utan politiskt inflytande.
  • Element
    FMGA skrev 2012-10-20 21:07:18 följande:
    Annars är väl ditt inlägg ett skolexempel på härskarteknik - att göra sig själv till alla andras måttstock.

Ärligt talat kan det vara svårt att avgöra när Element behagar skämta eller är allvarlig.

Och trots allt är ju tron på att det finns en helig svensk statsfeminism så absurd att steget inte är så långt till att påståendet att FI sänder hemliga meddelanden genom plomberna bara ska vara en del av samma strålkärringsmentalitet.

Jelly, skriver t ex att hon inte läser det Aaliyah skriver - som ett svar på Aaliyahs inlägg!

Den logiska förmågan hos vissa henmotståndare är helt enkelt inte särskilt utvecklad, vilket innebär att det är svårt att diskutera utifrån rationella utgångspunkter med dessa om hens funktion i svenskan.

Eftersom det inte existerar någon statsfeminism och med det menar jag en eller flera intressegrupper som har inflytande över den politiska processen så väljer jag att betrakta dess motsats som ett fantasifoster på samma sätt.
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-10-21 10:51:04 följande:
    Jag förstår helt ärligt inte det här inlägget. Existerar det eller existerar det inte en statsfeminism? Och om den inte existerar, är det ett tecken på att den finns?
    Är du inte kapabel att räkna ut vad jag syftar på? Mina bekanta som jag visat tråden har roligt. Eftersom jag inte bekänner mig till genusmodellen så måste jag vara islamofob? Med den debattekniken och slutledningsförmågan förstår jag varför det blir så många rubriker kopplade till juridiken och rättssystemet.
  • Element
    FMGA skrev 2012-10-20 23:39:47 följande:
    Jag har för mig att först gången som jag stötte på uttrycket här på FL så var det du som använde det, men jag kan minnas fel - hursomhelst vet jag säkert att Pär Ström har använt det, vilket ju iofs inte är förvånande.

Min uppfattning är att få - om ens någon - av de som ogillar pronomet hen har lyckats argumentera särskilt väl för sin sak i den här träden, vilket inte innebär att du och andra säkert anser att vi henanvändare är helt låsta och alltså oemottagliga för de argument som finns mot "hen.

Själv tycker jag att den här tråden är mycket underhållande, just för att jag anser att så pass många av henhatarnas argument är helt befängda, dessutom förstår jag inte hur man är funtad om man diskuterar en språkfråga utan att ens ha det mest elementära kunskaper om språkregler.

Jag kanske bör tillägga att jag inte inbillar mig att du tillhör de som inte har förstått vad ett pronomen är. 
    Vad du verkar inkapabel att begripa är att det för henmotståndarna inte är en språkfråga ur rent teknisk synvinkel. De anser att dina argument är minst lika befängda när du börjar diskutera korrekt grammatik i vad de ser som en politisk/ideologisk fråga.
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-10-20 23:31:14 följande:
    CMM: noterar att du är betydligt mer respektfull mot manliga debattörer. Vad KAN det bero på?
    Kanske det kan bero på din egen debatteknik? Nej visst ja, jag glömde ju att kvinnor aldrig använder fula knep eller har fel.
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-10-21 12:44:15 följande:
    Du får nog en kram av din mamma om du frågar henne.
    vsv?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!