• Element

Jag hatar HEN!!!

FMGA skrev 2012-10-21 14:09:00 följande:
    Den som söker han finner att den som spar han har är bara ett av många uttryck där vi män är normbärande för språket.

Visst, förstår jag att ditt motstånd mot hen inte grundar sig på en önskan om språkriktighet utan är ideologiskt betingad. Det finns väl överhuvudtaget inte några invändningar mot hen som är grundade på en önskan om språkriktighet, jag uppfattar det så iallafall.

Och så kommer det nog alltid att vara, världen förändras men vissa vill stoppa den och kliva av, kanske tillbaka till ett samhälle där man kunde se en bil svischa förbi och säga "fan vad fort han körde" och vara säker på att han verkligen var en man och inte t ex en ung tjej i budbil (de kör ju som biltjuvar allihop).
    Att jag vänder mig mot en ideologi som använder sektliknande metoder och inte tål granskning innebär inte att jag är emot jämställdhet eller att jag vill vrida klockan tillbaka. Ett samhälle där kvinnor aldrig gör fel, där de har samma rättigheter som män men ändå kan slinka tillbaka till den traditionella kvinnorollen när det passar dem för att slippa ta ansvar eller vinna fördelar för att sedan slinka tillbaka är inte ett jämställt samhälle.
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-10-21 14:54:37 följande:
    Dina argument är väldigt känslostyrda, och är därför svåra att bemöta på ett logiskt sätt.
    De är inte känslostyrda. Jag pekar på artiklar och dokumentärer men du och dina gelikar viftar ju bort dem som anomalier. Du kan på intet sätt visa att din tolkning är den rätta och att detta rör sig om isolerade fall och inte är uttryck för ett mönster.

Sedan vet jag inte om någon som svarar med en pussmun och ad hominem har rätten att beskylla andra för att vara känslostyrda.
  • Element
    FMGA skrev 2012-10-21 17:35:12 följande:
    Nja, det är viss skillnad på en fråga från Daddy Cool varför nihka inte skrev hen i stället för vederbörande och din tolkning att någon frågar Daddy Cool varför han skriver vederbörande i stället för hen.

Det är inte oväsentligt efter så många av de påståenden som henmotståndarna i den här tråden för fram vittnar om att de har stora problem med att förstå skriven svenska.

Det handlar inte om personangrepp, utan om ett enkelt påpekande om vad som har skrivits eller inte.

Och som redan har påpekats för dig så handlar den här tråden inte om att någon försöker tvinga någon annan att använda hen, det är bara vi henanvändare som hävdar vår suveräna rätt till vårt eget språk, vilket orsakar frustration hos ett antal mer eller mindre språkligt och/eller politiskt förvirrade existenser.

Än har jag inte sett konkreta bevis på att er teori är den rätta och att alla extrema yttringar endast är isolerade händelser utan någon koppling till varandra eller en underliggande struktur.
  • Element
    FMGA skrev 2012-10-21 18:14:44 följande:
    Nej, och dessa bevis kommer du heller aldrig att få se. Jag kan inte bevisa att det inte är heffaklumpar som i hemlighet ligger bakom den dolda hen-agendan. Det ligger heller inte på mig att motbevisa påståenden om statsfeminism, utan på dig och andra som påstår att den existerar att bevisa dess existens.

Jag har för mig att någon skrev att han var övertygad i sin tro - men det övertygar inte mig, lika lite som jag övertygas av dem som tror på sina olika slags varianter av en gud.

Och jag inbillar mig inte att jag kan bevisa att en ynka liten gud av alla dessa gudomar inte existerar, lika lite som jag kan bevisa att det inte existerar någon helig svensk statsfeminism.

Däremot har jag inga problem med att förhålla mig skeptisk till dessa olika trosuppfattningar. 
    Ändå kräver du att andra skall acceptera din version trots att du inte har något att komma med. Jag skall alltså bevisa att statsfeminismen existerar, när jag presenterar material viftas det bort. Ni pratar om dess motsats men då gäller helt plötsligt inte regeln om att ett påstående skall bevisas av den som framför det.
  • Element
    Magrat skrev 2012-10-22 10:30:04 följande:

Ingen försöker tvinga någon att använda ordet hen.

Precis som ingen försöker tvinga hela svenska folket att använda ordet munter. Man kan använda glad, eller lycklig, eller fnissig. Det är olika ord som beskriver samma sak - fast på lite olika sätt. Du vet, sådana där varianter som du hänvisar till.
    Ett språk som har många varianter av ord är ett rikt språk. Jag är glad att svenskan är ett rikt språk med många ord som gör att man kan välja flera olika sätt att uttrycka sig på.
    Om du inte vill använda dig av ordet hen behöver du inte.
    Om andra ser möjligheten med ordet är det synd att du ondgör dig över detta och därmed försöker begränsa ett rikt språk.
    Är det ok med ord som uttrycker ens tillhörighet när det gäller grupper med tveksam människosyn?
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-10-22 12:31:29 följande:

Vilket jag heller aldrig förnekat. Vi pratade om ett specifikt exempel där demonstrativa pronomen blandades ihop med personliga pronomen. Gå tillbaka så hittar du det säkert.

Grammatikboken som jag rekommenderade används på universitetsnivå. Som sagt, om du är intresserad av ämnet kan det vara en bra idé att läsa på lite.
    Om du läser TS kan du tydligt se att det handlar om ideologi och politik. Grammatik har inget med  TS aversion att göra.
  • Element

Jag har alltid respekterat kvinnor, tyvärr har min kvinnosyn försämrats markant efter att ha stiftat bekantskap med Familjeliv. Kanske är det samma fenomen som inom andra områden.

• Element
    Aaliyah skrev 2012-10-22 20:11:26 följande:
    Du kanske tänker som italienarna? Alla kvinnor är horor utom din mamma som är ett helgon.
    Nej det har nog snarare att göra med debattekniken.
  • Element
    nihka skrev 2012-10-22 21:08:04 följande:
    Jag fattar vad du menar. Tror jag, med ett litet tankeskutt som jag fyller i själv. Män som i det här fallet surrar om att de minsann respekterar kvinnor får mig att genast misstänka att de är ganska sexistiska. Man respekterar inte kön, man respekterar individer  pga av individens frivilliga handlingar. Det finns mig veterligen inga könsspecifika frivilliga handlingar att respektera något kön för.
    Så du är en genusanhängare alltså? Det handlade ju bara om grammatik.
  • Element
    FMGA skrev 2012-10-23 13:28:44 följande:
    Pröva att klicka på visa endast CMM och sen visa endast FMGA och gör en bedömning av vem av oss som oftast väljer att diskutera ämnet och vem som oftast enbart behandlar personfrågor.

Mitt främsta intryck av dig är att du mycket väl skulle kunna klara av att diskutera på en sådan nivå att du inte skulle behöva fästa dig särskilt vid eventuella gliringar åt personangreppshållet. Det finns åtskilliga som inte ens har förutsättningar att kunna diskutera på annat än personangreppsnivå, men det har ju du egentligen.

(Och ovanstående är alltså exempel på den variant av härskarteknik som du brukar använda dig av) 
    Det kom ju verkligen från rätt person, att dina påhopp är inlindade och välformulerade  spelar ingen roll, de är nämligen fortfarande påhopp.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!