Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-09-26 22:07:03 följande:
    Du ser inte skillnaden? Ingen utom du skulle set ett S i Sverige som främlingsfientligt. Om jag går ut på gatan och frågar 1000 slumpmässigt utvalda personer vad de förknippar hen med så kommer en hel del att säga feminismen.
    Det är ingen som påstått att det skulle vara något konstigt med att skriva Sverige med stort S. Detta är nämligen språkligt korrekt. Att däremot skriva svensk med stort S är inte korrekt, enligt dagens skrivregler. Alltså kan det mycket väl tolkas som ett sätt att försöka göra någon slags politisk markering.
    CMM skrev 2012-09-27 09:46:02 följande:
    Haha. Norge etc skrivs givetvis inte med stort S utan med stor begynnelsebokstav. Bäst att förtydliga det.

Haha. Snorge. Skrattande
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-26 20:48:58 följande:
    Nej men jag har läst igenom en stor del av tråden, chockerande att någon kan hålla med en av dina meningsmotståndare va?

Du erkänner alltså att det finns en koppling mellan hen och genusvetenskap?

Nej, inte nödvändigtvis. Däremot anser jag att det finns en koppling mellan följande: 

1) att använda hen och att erkänna att det inte är nödvändigt att utgå ifrån att alla människor som man inte vet könet på är män (eller ska kallas män tills det bevisats att de är kvinnor)
    2) att använda hen och att anse att könet inte är den mest viktiga egenskapen som en människa har.

Man behöver inte stödja den så kallade "genusvetenskapen" för att ha dessa åsikter.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-27 13:01:49 följande:
    Jo det behöver man, ingen har påstått att man behöver anta att en person är av manligt kön innan man vet. Sådana vanföreställningar om folks tankesätt finns bara hos sanna fanatiker.

Männsikor säger visst ofta "han" när de inte vet könet på någon. Det är ju att utgå ifrån att personen i fråga är man.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-27 14:10:30 följande:
    Nej det gör de inte särskilt ofta och de gånger de gör det vad spelar det för roll? Det finns folk som beroende på situationen utgår ifrån att det är en hon och personen ifråga lider ju inte av det. Om någon som inte träffat mig tar fel på mitt kön när de talar om mig i tredje person när jag är frånvarande så kunde det inte bry mig mindre.

Jag skulle däremot bry mig om man fortsatte att beteckna mig med fel kön efteråt eller att folk kallade mig hen när mitt kön var känt.
    Det spelar roll för att om man utgår ifrån att det "normala" är att folk är män så innebär det automatiskt att det är "onormalt" att vara kvinna. Att mannen är standard och kvinnan är ett undantag. Det stämmer ju helt enkelt inte, eftersom ungefär hälften av alla människor på planeten är kvinnor. Vi är alltså inga undantag från någon standard och det finns inget skäl att behandla oss som om vi vore det.

Varför är det så viktigt för dig att folk förstår vilket kön du har? Skulle de tycka att du var sämre som person om du tillhörde "det andra" könet?
  • PumpkinQueen
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 14:55:58 följande:
    Tack så mycket för det idiotförklaringsförsöket. Klart jag vet att de angagerar sig i andra frågor. Dock så var det "hen" jag reagerade på här. Jag ogillar ordet starkt (tydligen är det fler som tycker liknande) och anser att det är onödigt. Svenska språket är mer nyanserat än så och är i sig inte könsneutralt. Jag tar inte folk som använder "hen" på allvar och kan inte heller ta ett parti som använder det ordet på allvar.

Tack för upplysningarna, men jag inser nog inte riktigt varför JAG ska ta DIG på allvar.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-27 15:14:35 följande:
    I talspråk (åtminstone där jag kommer ifrån) säger man dessutom ofta "min lilla kille" och dylikt, alltså feminin adjektivändelse till maskulint substantiv. Apropå konspirationsteoretikerna som hävdar att "hen"-motståndet beror på en ovilja att använda något annat än en manlig grundsyn i sitt språkbruk.

Fast då säger ni ju fel. Jag tvivlar på att det är dialektalt, det är snarare en vanlig felsägning.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-27 15:18:59 följande:
    Spelar mindre roll. Poängen är att folk använder en feminin ändelse där den egentligen inte ska finnas om man följer språkreglerna, vilket rimmar illa med teorin att "hen"-motståndet ligger inbakat i någon diffus motvilja mot att använda en "manlig språknorm".
    De flesta känner inte till att "e" på slutet av adjektiv betecknar män och "a" betecknar kvinnor. Däremot känner de flesta till att "hon" betyder människa med snippa och "han" betyder människa med snopp. Alltså är dessa två saker inte helt jämförbara.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-09-27 15:28:27 följande:
    Inte vet jag. Tänkte Göteborg, av någon anledning. Bor själv i stockholmstrakten.
    Jag bor också i Stockholm och upplever att folk säger "e" på slutet av adjektiv, om de pratar om män. Det beror troligtvis på vad man har för umgänge, hur mycket de läst och pluggat och sånt.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-27 16:02:15 följande:
    Snippa är ännu ett konstlat ord som används för att promota genusagendan.

På vilket sätt skadar detta ord dig?
  • PumpkinQueen
    Aaliyah skrev 2012-09-27 16:57:35 följande:
    Du förstod att jag var ironisk, eller hur?
    Ja, jag förstod att du var ironisk. Jag var också ironisk. Det antog jag att du förstod.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!