Jag hatar HEN!!!
Suck, du är verkligen tröttsam!
En relaterad fråga:
www.familjeliv.se/Forum-26-176/m65930019.html
Nej, då hade det inte blivit någon debatt alls utan ordet hade bara glidit in i språket obemärkt eftersom det inte hade funnits några som var paranoida som ser konspirationer om avkönande, könsförvirring och ropar "låt pojkar vara pojkar och flickor vara flickor" och skapar uppmärksamhet på bloggar, forum och kommentarsfält så fort någon nämner "genus"...
Kanske hade det inte hänt nu, utan om 5-10 år, kanske hade det varit finlandssvenskarna eller invandrare som hade skapat ett nytt könsneutralt pronomen?
De flesta förstår hur "hen" fyller ett tomrum, precis som "snippa" gjorde trots att det fanns befintliga alternativ, men väljer (!?) att misstolka det i syfte att, ja vaddå? Ingen kommer tvingas säga "hen" precis lika lite som någon konmer tvingas säga "snippa"?
Men, ponera att folk börjar använda "hen" på det sätt som majoriteten (i tråden och i övrigt) gör, dvs när könet är okänt eller irrelevant, på vilket sätt gynnar det den där "genusmaffian" eller vaginaltalibanerna eller vad det heter?
Om ingen annan än de själva använder det för att "avköna" mot andras vilja eller vad det nu är som är så farligt?
Men hur är då "hen" farligt eller ens påverkande när det inte används som "de farliga" gör?
Det handlar väl snarare om att de kvinnor som vill göra saker som traditionellt är associerade med män och män som vill göra saker som traditionellt är associerade med kvinnor ska få göra det utan att de möts av fördomar. Alla får göra allt istället för att alla ska vara lika (grupperat på kön). Dvs FLER valmöjligheter, inte färre.
Sen finns det en del som vill tvinga in sina barn i en omvänd könsroll för att överkompensera men det tror jag inte majoriteten pysslar med.
Och om hen hade skrivit h*n istället då?
VEM säger att det är politiskt laddat? Det är ju rabiata henmotståndare som försöker få det till att handla om politik. I princip samma resonemang (om feminister och politik m.m.) pågick under 2007-2010 nångång om ordet "snippa" när det började "lanseras" i förskolorna och på nätet, men nu när det gått ett tag så tror jag att den kritiken tystnat när man faktiskt insåg nyttan med ordet... Kanske, kanske inte kommer hen gå samma väg, det återstår att se...
Oh, jo då... Svd, DN, GP, Di varje dag men vad har det med saken att göra?
Syftar du på att jag inte ser den stora konspirationen (tm)?
Självklart finns det några som vill lägga in en ideologisk aspekt i ordet och dessa får såklart stor uppmärksamhet i media eftersom det är så kontroversiellt (och därmed drar läsare)...
gawker.com/5938606/hilarious-amazon-reviewers-take-on-bics-stupid-sexist-for-her-womens-pens