• PerG

Jag hatar HEN!!!

Varför ballar många "hen"-trådar ut i att handla om intersexuella/transsexuella egentligen? Det är väl bara en liten del av vad man kan använda hen till. Det stora handlar ju snarare om att ha ett pronomen som inte är könsbestämt (antingen för att könet är okänt eller för att det är irrelevant)?

• PerG
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 16:20:42 följande:
    Äntligen en vettig person.

Trots allt förbannat snack om kromosomer så finns det FORTFARANDE bara två kön samt en kombo! Jag förstår inte vad det är "hen"-förespråkarna försöker uppnå? Förstår någon?
    Vad (de flesta) försöker uppnå är väl ganska enkelt att förstå (men väääääldigt många missförstår antagligen för att de vill missförstå?): Att ha ett pronomen som är könsneutralt för tillfällen där könet är okänt eller irrelevant!
  • PerG
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 17:37:37 följande:
    ...och det har vi redan, två stycken t o m. Den och Det.
    Ex. Jag har lärt känna en person via internet. Igår chattade jag med denne i en halvtimme.
    Ex. -Lisa har fått ett barn. -Åh vad skoj. Är det en pojke eller flicka?
    Jo, om man vill "objektifiera" en person könsneutralt kan man använda den och det. Om man inte vill det så får man använda...... hen?
  • PerG
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 18:03:44 följande:
     Jag förstår inte... en kvinna vill väl inte bli beskriven som ett neutrum? Inte en man heller, väl? Vad är det för konstig värld du lever i? Det är Man, Pojke, Kvinna, Flicka och sen är det de här andra konstiga Tiina Rosenberg-typerna och transorna m fl som vill vara "hen"... låt dem leka i deras sandlåda då. Låt dem kalla sig för subjekt istället för objekt. Subjekt är lägre än objekt, ett objekt är åtminstone nåt, subjekt - där tas du som person ur ekvationen! Men jag är kvinna och jag vill bli beskriven främst med mitt namn, men om andra talar om mig så vill jag att de säger "hon". Inte "hääääääään".
    Ena stunden låter det som att du förstår syftet med hen, men tycker det är onödigt. I nästa sekund (som nu) låter det som du missförstår det hela kapitalt.. Jag antar helt enkelt att du VILL missförstå det bara för att... ja varför?
  • PerG

Fart är ett engelskt ord och betyder prutt! Punkt!

Anonym (Höna) skrev 2012-07-22 19:59:32 följande:
    Hen är ett engelskt ord och betyder "höna" punkt.

• PerG

Så du menar att det vore ju dumt att få henne att tro att hon skulle, t.ex. bli VD för en stor bank... T.ex SEB?

Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 21:45:24 följande:
    Personligen, så känns det som att man vill förleda ungdomar längs en farlig väg. Nämligen förleda de som är osäkra i sina identiteter / könsroller, att hjärntvätta dem en smula och få dem att "spela för det andra laget" .

Jag inser förstås att det här låter väldigt naivt, men vi kvinnor är av fysiologiska anledningar "det täcka könet" medan män har lättare att bygga muskler, så det har blivit så att män är "the breadwinner" alltså den som försörjer familjen till största del. Jag tror att våra skillnader i kön är fysiskt och psykiskt betingande. Om jag hade ett litet barn så skulle jag inte säga t ex "lilla Greta, du får vara preciiis vilket kön du vill!" av rädsla för att förvirra barnet.

Vi snackar alltså om en hal väg som vi leder unga inpå, "slippery slope" som man säger på engelska.

• PerG
    Pallas skrev 2012-07-24 00:01:38 följande:
    Ja, vem fan använder pjätta nuförtiden?
    Äh, gå och dra en ämbar över huvudet vettja! ;)
  • PerG
    Daddy Cool skrev 2012-07-24 00:14:54 följande:
    Det är viss skillnad på att införa nya ord för nya företeelser / prylar och att ändra i grammatiken.
    Det händer väl titt som tätt det också? Simma - sam - summit är väl inte så längesen det blev (mer eller mindre) överkört av simma - simmade - simmat?
  • PerG
    Veladis skrev 2012-07-24 00:42:02 följande:
    Fast det är väl ett konstigt argument. För det första vet du inte det, vilka andra språkförenklingar/förändringar folk ev stödjer. Just nu diskuterar vi ju "hen". För det andra, bara för att någon tycker en företeelse/sak/ord är praktisk behöver det ju inte innebära per automatik att man tycker en annan sak är praktisk, även inom samma område. 

Ditt argument känns lite som att det är inte OK att diskutera Syrienkonflikten, eftersom det finns andra konflikter i världen att engarea sig i.   
    Ah, bra.. tänkte precis skriva något liknande men nu slapp jag... Då kan jag lägga mig i stället och strunta i denna nachspiel! ;)
  • PerG

Eh, ja. Det är en massa bloggare som också har missförstått... Det betyder väl fortfarande inte att det är så de flesta tänker använda "hen"..

Jellybeanbaby skrev 2012-07-26 14:52:09 följande:
    HAHAHAHAHAH!  "Det som gör folk aningen irriterade är att du har hittat på en egen betydelse av ordet och sedan anklagar andra för att tycka så där som du hittat på."

Eh---- jag? okej. En stor del av mina inlägg i tråden är kommentarer som jag kopierat från bloggar och tidningar runtom i landet och klistrat in i tråden för att det låg mkt nära min egen åsikt.

"Jag"? "Jag" hittat på?? Jo tjenare. Wake up!

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!