• Pallas

Jag hatar HEN!!!

Opcode skrev 2012-07-20 00:47:54 följande:
    OCH ATT ANVÄNDA DENNE FUNGERAR PRECIS LIKA BRA.

Så alla nöjda och diskussionen nedlagd. 
    Tycker att "denne" låter jävligt krystat i talspråk.
  • Pallas
    CMM skrev 2012-07-20 16:03:57 följande:
    Det är ju just i de där lägena "hen" blir så urbota fånigt. För du vet mycket väl vilket kön ditt barn har, eller hur?  
    Men du vet inte och FMGA kanske inte vill avslöja det av anonymitetsskäl? Det är en plausibel förklaring.
  • Pallas
    Faber skrev 2012-07-20 15:58:32 följande:
    Nja, jag tycker mig höra rätt mycket svammel om patriarkaliska strukturer . I den här artikeln säger hon ju det inte rent ut men det är ingen tvekan om vad hon menar med strukturer. www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article1204...
    Man nu tycker jag du läser som fan läser bibeln. 
  • Pallas
    The Green Witch skrev 2012-07-21 09:17:21 följande:
    Och hur uttalas h*n när man behöver säga det på riktigt och inte bara skriva det? :-O

Det uttalas "hasterisken".
  • Pallas
    Veladis skrev 2012-07-23 23:09:22 följande:

Jo hen-användarnas. Och det är så de allra, allra flesta som kallar sig feminster resonerar i den här frågan. Att det ska finnas massor av olika sätt att vara flicka eller pojke, man eller kvinna på. Och att alla ska vara lika OK.  Manliga män och kvinnliga kvinnor såväl som flickiga pojkflickor, Prinsesspoliser, Ninjagodansörer, morfäder i rosa strumpor. Att man vill ha någon slags likformig beige massa där alla kallas hen är ju ett gravt missförstånd, det är ju precis tvärttom!
    Alltså, jag blir inte klok på hur antifeminister i allmänhet och hen-motståndare i synnerhet får "fler fria val för alla" till att betyda "alla blir likadana". Det är ett återkommande argument, så halmgubbe det är, men varför? Jag blir galen av att fundera på det! Det är som att studera den där Hubble-teleskopbilden, där det finns flera tusen galaxer, och fundera på om universum tar slut någonstans...

(En annan intressant grej är ju att det oftast är de här antifeministerna (och hen-motståndarna) som hårdast propagerar för att nästan alla beteenden och egenskaper är direktkopplade till könskromosomerna. Om det är så, så blir "alla blir likadana"-argumentet ännu mer befängt.) 
  • Pallas
    Daddy Cool skrev 2012-07-23 23:37:18 följande:
    Det finns ganska mycket i språket som skulle vara praktiskt. Vad fyller oregelbundna verb för funktion egentligen förutom att krångla till det lite extra? Eller olika stavningar av sch-ljudet? Det vore väl praktiskt med skriva - skrivade, säga - sägade osv istället för skrev och sa?
    Det skulle ju klar underlätta för dyslektiker och för personer med svenska som andraspråk. Du är välkommen att starta en marknad för din idé!
  • Pallas
    PerG skrev 2012-07-24 00:18:51 följande:
    Det händer väl titt som tätt det också? Simma - sam - summit är väl inte så längesen det blev (mer eller mindre) överkört av simma - simmade - simmat?
    I Dalarna heter det klippa - klöpp - kluppi (med det karakteristiskt tjocka L:et).
  • Pallas

Nu slår det mig att motståndet förmodligen varken handlar om ordet eller dess användning i sig. Jag tror det i många fall snarare handlar om en reaktionär inställning till förändring. Jag känner igen den otroligt aggressiva tonen från trådar när Familjeliv bytte utseende och statusarna när Facebook bytte till tidslinjen, tex.

• Pallas
    Anonym skrev 2012-07-31 14:01:27 följande:
    Jag har kanske missat något men har någon pratat om rött hår specifikt. Ett "exklusivt signum" vad gäller hår (suck) kan väl lika gärna vara grönt eller lila?
    Förväntar du dig någon slags läsförståelse?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!