• Pallas

Jag hatar HEN!!!

Det där låter inte friskt. Det finns hjälp att få, man behöver inte må så här!

• Pallas
    Opcode skrev 2012-07-20 00:10:14 följande:
    Och om vi ska dra in könsneutrala aspekter i språket måste vi ju definera om iprincip alla ord som slutar på "n" osv, Så som Tiden, Jorden osv. 
    Va?
  • Pallas
    Opcode skrev 2012-07-20 00:12:30 följande:
    För att förtydliga, det känns tämligen onödig information som inte tillförnågot till en uppgift. om man inte vet om det är en han eller en hon i dom exemplen varför skulle man överhuvudtaget nämna det? Vad tillför det konversationspartnern annat än att det avslöjar man inte har en aning om vem man ska till.
    Visst kan man göra omskrivningar, men det är ju inget argument mot ett könsneutralt pronomen.
  • Pallas
    Opcode skrev 2012-07-20 00:14:15 följande:
    Femininum används per automatik för ord som inte har någon könstillhörighet.

"Vad är klockan? Hon är..." 

"Moder jord" osv osv 
    "Läkaren" är alltså "hon"?
  • Pallas
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 00:14:09 följande:
    Varför använda "hen" i onödan? Här är samma samtal hemma hos oss.

Jag: Nej, jag måste vara hemma idag. Rörmokaren kommer.
    Nån annan: Jaha, när kommer rörmokaren då?
    Jag: Vid 15

Varför krångla till det?      
    Är det så att det gör fysiskt ont på dig om jag använder "hen"?
  • Pallas
    Opcode skrev 2012-07-20 00:16:54 följande:
    Argumentet är inte mot ett könsneutralt pronomen utan att det redan finns i form av "denne", jag har bara fått förklaringen att det har en maskulin ton och möjligen något trångsynt.

Ingen har hittils kunnat demonstrera ett exempel där "hen" gör sig bättre än något alternativ som finns, istället formulerar man meningar med intet sägande iformation för att bevisa att det går att använda det i en diskussion, men det tillför inget till vare sig ena eller andra parten annat än att det gör kommunikationen långsammare eftersom man säger onödiga meningskonstrukt. 
    Jag kan inte se att dina argument emot ordet "hen" är starkare än något argument för. Snarare tvärtom, åt det reaktionära hållet. Det finns massor med ord som är onödiga i betydelsen "används inte av så många". "Hen" används redan flitigt och är här för att stanna, men vem fan använder "tjejsamla", tex?
  • Pallas
    Opcode skrev 2012-07-20 00:25:08 följande:
    Just läkaren har väl ett visst genus behäftat liksom dom flesta yrken, men jag antar rent teoretiskt så är det nog femininum på ordet "Läkaren".  
    Är det så du uppfattar könskodningen av ordet "läkare"? För mig är det förknippat med "han", så medveten jag är om könsförutfattade meningar. Det är det som är lite av min poäng.
  • Pallas
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 00:31:59 följande:
    Hur gör du om man inte vill bli kallad hen?
    Då kan jag kalla dig "denne", inga problem!
  • Pallas
    Anonym (:)) skrev 2012-07-20 00:35:58 följande:
    Vet att jag klarar mig gott utan ordet. Känner också transsexuella och behöver inte använda ordet hen när jag träffar dom. Det är sån tur att folk har namn :)
    Om du ska prata om en transsexuella vänner, vad säger du då? Namnet hela tiden?

• Pallas
    Anonym skrev 2012-07-20 00:40:57 följande:
    Varför skulle man inte använda hon resp. han?
    Tex om personen är ambivalent?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!