• CMM

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-07-20 14:12:34 följande:
    Om man ska bli behandlad som en individ, varför är det då viktigt för dig att generalisera och gruppera människor i grupper som baseras på deras fysiska attribut?
    För att det är så världen ser ut. Det finns män och det finns kvinnor och mellan dessa grupper finns uppenbara skillnader, och det kan inga genusteorier i världen ändra på.

Som jag sa, att bortse från ovanstående är att försöka forma världen till något den inte är. Jag tror på att se saker och ting för vad de är även om det kanske inte överensstämmer med ens bild av hur det borde vara. Genusvetarna, tycks det mig, resonerar precis tvärtom. De har svaren, men inga frågor.
  • CMM
    FMGA skrev 2012-07-20 15:12:37 följande:
    Visst är det så, särskilt om nivån på inläggen är densamma som i den här tråden.

Och det får mig att småskratta i just detta ögonblick medan jag har en som står här intill och trampar. Hen tycker vi ska åka till badstranden nu. 
    Det är ju just i de där lägena "hen" blir så urbota fånigt. För du vet mycket väl vilket kön ditt barn har, eller hur?  
  • CMM
    Pallas skrev 2012-07-20 16:08:53 följande:
    Men du vet inte och FMGA kanske inte vill avslöja det av anonymitetsskäl? Det är en plausibel förklaring.
    Om det skulle förhålla sig så lovar jag att äta upp mina strumpor.
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 16:13:02 följande:
    Och bara för att hen vet det måste hen tala om det för dig? Varför då?
    Han. FMGA är en han. Det står tidigare i tråden.

Och nej, det måste han väl inte egentligen. Men vad är syftet med att låta bli? Blir man behandlad annorlunda om man har en son som vill åka och bada än om man har en dotter som vill åka och bada? 
  • CMM
    Veladis skrev 2012-07-20 20:36:03 följande:
    Det finns inget som heter talibannazifeminister, ändå tycker Faber att det är lämplig benämning på folk, så...
    Prova att tycka tvärtemot FMGA om något, då blir du kallad lite vad som helst som tack.
  • CMM

Jag hatar inte ordet. Men dess flagranta anstrukenhet av genusflum och radikalfeminism får mig inte att uppskatta det mer. Inte hjälper det heller att en drös beskäftiga moraltanter på sedvanligt manér intar en "von oben"-inställning gentemot folk som inte råkar tycka som dem.

• CMM
    Anonym skrev 2012-07-25 13:58:12 följande:
    Jag slutade att läsa efter den där meningen.
    Varför gör man bort sig genom att visa att man inte har fattat?
    Vadå "inte har fattat"? Det finns gott om exempel, även i den här tråden, när folk använt "hen" när de varit fullt medvetna om subjektets könstillhörighet. Vanligt här på FL när man skriver om sina barn.
  • CMM
    FMGA skrev 2012-07-26 21:18:26 följande:
    Men var det verkligen nödvändigt att dra igång tråden igen. Du kanske inte far illa av diskussionen, men Faber har redan tappat koncepterna  och har gått igång med rödvinspimplande vaginaltalibanfeminister och Jelly som försäkrat att hon inte ska fortsätta att undervisa om att pronomen inte kan vara subjekt eller lära ut kemi är tillbaka.
    Snart kommer nog Faber  att börja käxa om batikhäxor också.

Du hade ju fått en förklaring. Jag klistrar in den här nedan. Visst jag hade kunnat skriva mitt barn likaväl - och/men då skulle du inte ha reagerat, trots att könet skulle ha varit precis lika dolt som med hen.

Glöm inte att tråden ligger under psykisk ohälsa, dvs att det finns exempel på att vissa människor faktiskt mår dåligt av att ordet är fritt för andra. Kanske dessa borde få vänja sig i lugn och ro: Hen är här för att stanna, åtminstone i skriftspråket. Varför inte låta dem som har fobier få en möjlighet att vänja sig successivt, tycker iallafall jag. 
    Nja, jag kan hålla med dig om att det kan verka fånigt, men i grunden och egentligen är det bara tragiskt.

Som du kan se är den här tråden placerad under psykisk ohälsa och ts skriver att hen mår mycket dåligt när hen ser ordet användas. I ts fall är detta med sannolikt bara en överdrift, men jag har skrivit så länge på nätet att jag tappat räkningen på de mordhot eller andra hot som personer som har svårt att tolerera andra åsikter än de egna riktat mot mig.

Visst. Det ärr helt absurt - och förmodligen inget annat än munväder från  psykiskt instabila talibaner av olika slag.
    Inte desto mindre föredrar jag att lämna ut så lite som möjligt om min familj.

Men i princip har du rätt: Jag skulle aldrig säga hen om mitt barn i verkliga livet, men mot bakgrund av det jag skrev ovan så var hen praktiskt - jag slapp ju skriva hon/han. 

Du är långt ifrån ensam om att använda "hen" på det sättet dock. Att jag tog just dig som exempel var för att det, i och med att det var så pass färskt förmodligen, var det som låg närmast i minnet just för stunden.
  • CMM
    Faber skrev 2012-07-26 23:41:05 följande:
    Nej den visar att Familjeliv är fullt av de som bekänner sig till den Svenska genusmodellen, inget annat.
    ... och det visste du inte innan den här tråden dök upp?
  • CMM
    Faber skrev 2012-07-26 23:49:59 följande:
    Hen har blivit en symbol i media för den Svenska genusmodellen, den som påstår annat är naiv eller ljuger medvetet.
    Just så upplever jag det också, även om jag givetvis inser att ordet också _kan_ fylla funktioner som är mer än bara genuskorrekta i vissa fall.

Den som vill får gärna försöka övertyga mig om att "hen"-debatten hade funnits om inte genus"vetenskapen" hade gjort det. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!