• Anonym

Jag hatar HEN!!!

Lisa med barn skrev 2012-07-19 23:17:42 följande:
    Ovanstående visar bara att DU är en lågutbildad, bitter surkärring som inte har fattat att "hen" inte har ett dugg med feminism att göra. Manshatande attack-feminister är inte heller riktiga feminister.  
    Ja jösses, hur många fel kan vi räkna till?

Skulle jag klanka på lågutbildade bittra surkärringar om jag vore en själv? Faktum är att jag är en medelålders manlig akademiker som betalar värnskatt.

Vidare så hävdade jag just att det inte har med feminism att göra, men att typiska reaktionära antifeminister ofta skränar om att "hen" är ett utspel från näbbstövelmaffian för att förneka dem deras manlighet. Ser du skillnaden?

Vet du ens vad "reaktionär" betyder?
  • Anonym
    Opcode skrev 2012-07-19 23:19:56 följande:
    Och behöver vi inte ett personligt pronomen istill med henom eller liknande för tredjeperson också? för det är väl synd att kalla den stackarn som är född till fel kön antingen henne eller honom när man pratar bakom ryggen om personen? 
    Personer som är födda i fel kropp (transsexuella) är oftast helt på det klara vilket kön de är (därav ordet trans). Dem ska du naturligtvis benämna han eller hon, utefter deras könsidentitet. Känner du inte till en persons kön/könsidentitet kan hen däremot vara ett lämpligt alternativ.

Däremot finns det intersexuella/intergender som är varken kvinna eller man (därav ordet inter), och där kan vissa föredra hen som personligt pronomen.
  • Anonym
    CMM skrev 2012-07-19 23:24:15 följande:
    Tragisk kan du vara själv, anonyma stackare.
    Va? Tog du åt dig?

Jag tycker om ordet "hen", men jag skrattade ändå gott åt ett papper jag såg på en stolpe på stan. Det stod "Hen kan du vara själv, gubbkärring!" :D :D
  • Anonym

Det vore förnämligt om queerfolket kunde hålla sin tunga i sammanhanget, för ni skrämmer bara gubbkärringarna ännu mer. Ni har min fulla sympati, men ni gör saken en björntjänst om ni lägger beslag på debatten och gör det till en queerfråga.

"Hen" uppfanns inte för att 42 transsexuella i Sverige skulle må bättre, det är ett väldigt mycket generellare och användbarare ord än så.

• Anonym
    Lisa med barn skrev 2012-07-19 23:49:03 följande:
    Jaha, detta förklarar varför jag inte har det problem med kön:
    - jag har aldrig skrivit en instruktionsbok
    - jag har aldrig skrivit en föräldrabok (vad är det?)
    - jag brukar få tid hos doktor Lindgren eller någon annat namn (hen behlvs inte)
    - rörmokare är oftast män men jag brukar inte heller få besök av dessa så ofta
    - när jag var gravid sa jag att jag hade en bebis i magen, inte en "hen". Andra graviditeten väntade jag tvillingar, inte heller då kände jag bahov att kalla bebisarna något så opersonligt som "hen"        
    Jag antar att du då inte heller använder de opersonliga orden han och hon heller.
  • Anonym

För övrigt: det är egentligen helt galet att säga "den" om en generell person. För det är förmodligen inget neutrum, och vad säger att "den" är mer korrekt än "det"? Vilket förmodligen låter tokigt i de flestas öron?

Man kan göra antagandet att om jag säger "den som kastade plast i pappersåtervinningen" så menade jag egentligen "den person som...", men då gör man just antaganden. Jag kanske menade "den träskallen som..." och då vore det ju egentligen lika gångbart att skriva "det som kastade" eftersom jag lika gärna kunde ha menat "det dumhuvudet som..."

Så "den" är egentligen en dålig benämning, även om det har använts så mycket att det anses vara rätt. "Hen" är mycket mer korrekt, tekniskt.

Men nu är jag förstås en språknörd.

• Anonym

Jag hatar när folk män och kvinnor och tjejer och killar och flickor och pojkar använder ordet bebisen! FLICKAN eller POJKEN heter det!!! Sluta ta bort barns flickors och pojkars kön! SkrikandesSkrikandesSkrikandes

Cool

• Anonym
    Parcae skrev 2012-07-20 00:02:04 följande:
    Eh, vem fan är det som förolämpar folk egentligen?

Till min husläkare? Nej men kanske om min husläkare. Är du med då?
    Och när det gäller den okända läkaren:
    Jag: Jag måste iväg till läkaren
    nån annan: Varför då?
    Jag: Jo, jag måste be hen att ta det där provet. Det är nåt tokigt nu
    Nån annan: Aha, hoppas det går bra.

Och nej, inte fan pratar jag till rörmokaren.
    Jag: Nej, jag måste vara hemma idag. Rörmokaren ska komma.
    Nån annan: Jaha, när kommer rörmokaren då?
    Jag: Hen skulle komma vid 15

Och varför skulle jag ha koll på vem det är som kommer? Bor man i bostadsrätt så händer det att det dimper ner en lapp i brevlådan. "Mellan 8-16 behöver företaget Rörmoksjävlar tillgång till din lägenhet. De kommer att rörmoka till saker som behövs rörmokas"
  • Anonym
    Opcode skrev 2012-07-19 23:51:13 följande:
    Ja det var korrekt tolkat, jag tappade bort "inte":t.

Jag har stött på flertalet här i tråden som säger att vi som inte vill använda det eller inte tycker om ordet är låg utbildade tragiska människor osv.

Men det som verkligen är tragiskt är att dessa ryttare på sina höga hästar, oavsett om dom har decennium av utbildningar bakom sig och är "språkvetare" osv osv så majoriteten av folket i Sverige, låg utbildade; Tänk på det nästa gång, vi har fortfarande demokrati här och det är den stora massan som bestämmer. Inte någon självgod akademiker som tror sig veta bättre än alla andra. Det är ett utmärkt sätt att få igång motstånd i en grupp också, hoppa in och försöka förolämpa personer som inte tycker lika som en själv.
    Min uppfattning är att personerna syftar på personer som inte har förstått hur hen ska användas och alltså slåss mot väderkvarnar i sin iver att bli av med ordet. Inte personer som inte själva vill använda det. Jag håller med dig om att det inte är ett särskilt bra tillvägagångssätt att uttrycka sig så.
  • Anonym
    Lisa med barn skrev 2012-07-19 23:57:12 följande:
    Ha ha! Du är rolig! Men du verkar inta ha fattat nåt!

1. Jag har inga problem att kalla personen för kvinna om det är en kvinna som har fötts i en mans kropp, oavsett om det avser före eller efter operationen. Då är det ju knappast en fråga om "hen", eller hur?

2. Wikipedia: Med könsbyte kan avse antingen att juridiskt eller kirurgiskt/medicinskt ändra sin könstillhörighet    
    1. Det var inte en reaktion på att du syftade på att det skulle "vara en hen" utan på att du skrev "könet personen kommer att tillhöra efter könsbyte". Personen tillhör redan det könet, det är kroppen det är fel på.

2. Wikipedia har alltid rätt eller? Fråga valfri transsexuell om hen har bytt kön eller korrigerat kroppen för att passa hens kön. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!