Jag hatar HEN!!!
Hen är här för att stanna, det är bara att hacka i sig
Hen är här för att stanna, det är bara att hacka i sig
Tycker också det är ett otroligt praktiskt ord, t.ex. på detta forumet.
Jag skulle aldrig sitta och prata med någon, dock, och säga att "hen gör si eller så"...
Men här på ett forum, om jag t.ex. vill fråga om sömnproblem, blöjavvänjning eller liknande, och det inte är relevant vad mitt barn har för kön, så tycker jag det är ett suveränt ord att använda.
Likaså kan jag tänka mig att använda det, om jag ska relatera till ett barn utan att "inse" vilket kön det är...
Hur ställer du dig till de könsneutrala pronomen du och jag? Förvirrande och provocerande?
"Hen" är bra för det är kortare och enklare än att skriva "han eller hon" i de fall då könet är obestämt.
Man kan förstås skriva "den", men det är tekniskt sett mindre korrekt eftersom personen ju knappast är ett neutrum.
En del verkar ha fått det om bakfoten och tror att "hen" uppfunnits för att ersätta "han" eller "hon" i situationer då könet faktiskt är känt. Så är inte fallet.
Så jo, han är en han han han han han han! Men "personen som kastar plast i pappersåtervinningen" är en hen tills dess du vet om det är en han eller hon.
Det är inte värre än så.