• Anonym

Jag hatar HEN!!!

Anonym skrev 2012-07-26 15:30:35 följande:
    Deluxe är nog milt sagt
    Deluxe extra allt
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-26 15:32:23 följande:
    "Hen" är ett oladdat ord och betyder INTE könlös varelse eller pojke i paljettkjol. "Hen" är en förkortning av "han/hon, honom/henne. Ett ord för att förenkla språket. 
    INGEN människa med normalt IQ som använder ordet "hen" gör det i sammanhang där man vet könet på den/de man talar om. Man säger inte "-Min Lisa är så duktig, hen går på pottan". Den som säger så (ett exempel) är dummare än en gråsten!!!
  • Anonym

Om någon benämner mina barn med hen får de en käftsmäll!

• Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-26 16:16:54 följande:
    Ja?
    OK. Och när du säger "hen" i något sammanhang så är det väl för att du inte vet könet på den du talar om! Du säger väl inte lilla Lisa är varm "hen" har nog feber! I denna "hendebatt" som jag inte fattar varför den finns så verkar det vimla av folk som menar att "hen" ska beteckna ett slags "tredje kön eller ickekön"!!! Man använder väl "hen" för att slippa upprepa han/hon, Honom/henne flera gånger i tal och skrift?? Snälla Dorian håll med mig!!
  • Anonym
    Plutteli skrev 2012-07-26 17:57:04 följande:
    Hen kan BÅDE användas när man inte vet könet på en person eller som "ett tredje kön" för personer som inte identifierar sig som kvinna eller man.
    OK!!! Men det är inte ordets huvudsakliga betydelse (tycker jag alltså). Och det är ju inte så enorma grupper i samhället som är hemafroditer eller transsexuella!! Men självklart kan de benämnas "hen" också (om de vill) och då är det ju ytterligare en bra användning av ordet. Men det är inte i min värld ett ord som ska betyda att småpojkar VISST kan ha paljettklänning på förskolan (det är en annan debatt som blandas ihop med denna om ordet "hen")
  • Anonym
    Faber skrev 2012-07-26 18:10:47 följande:
    De som använder hen är oftast rödvinspimplande vaginaltalibaner.
    ??? men jag blir förstummad! "Hen" är ju bara ett "hjälpord" som hittats på för att man i tal och text ska slippa upprepa han/hon, honom/henne. I akademiska uppsatser, i långa texter om allehanda ämnen och i föreläsningar etc etc. Menar Du att "hen" är ett påhitt av dessa närmast militanta genusfanatiker som vill att deras söner ska ha rosa kjol och glittertop??
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-26 17:44:45 följande:
    Om någon benämner mina barn med hen får de en käftsmäll!
    Det är väl att ta i för då åker du kanske in. Men ingen benämner ditt barn "hen". Varför skulle någon göra det? Ingen som känner dig och ditt barn kommer någonsin att säga det!! Men ponera att en gammal klasskompis pratar om dig och säger att du fått ett barn och hen inte vet könet på ditt barn så kanske hen säger "-Ja "Kalle" fick ju barn hörde jag någon som vet vilket kön?" -Nej alla skakar på huvudet för ingen vet. Då kan den gamla klasskompisen säga i bästa fall "-Ja men hen är säkert lockig och söt om hen blev likt "kalle" för han var ju så gullig och lockig". Det är så "hen" används.
  • Anonym
    Faber skrev 2012-07-26 18:48:54 följande:
    Nej men de använder det som ett av flera verktyg för att föra fram sin ideologi och normalisera den. Att hen skulle behövas för att göra sig förstådd i text och tal är bara en undanflykt för att legitimera användandet.

Jag skulle kunna gå runt med en svastika på stan och hävda att det är en tusentals år gammal solsymbol vilket är sant. Det förhindrar dock inte att majoriteten av de människor jag stöter på främst kommer att förknippa den med nazityskland.
    Ja då är det allvarligare än jag trodde. Jag tycker "hen" är ett praktiskt ord och använder det då och då. Men det är ju inte allmänt vedertaget och det kommer nog att dröja ett par decennier (kanske) innan det känns naturligt. Men om mitt användande av "hen" betyder att jag stöder de galna militanta mammor som klär sina ettåriga pojkar i rosa strassklänning så ska jag sluta säga det NU.
  • Anonym
    Jeff skrev 2012-07-26 19:01:24 följande:
    Det är inte det ditt användande betyder. Fast det kanske inte räknas när det kommer från mig. Vissa dagar klär jag nämligen min dotter i jeans och en Motörhead-body så jag kanske klassas som militant
    Men jag fattar inte hur du tänker?? Är en flicka i motörhead-body (vet inte vad det är men antar att det är maskulint)  och jeans så är hon en "hen" och motsvarande om en pojke kläs i prinsessklänning så är han en "hen"!!?? Eller förstår jag dig fel?
  • Anonym
    Jeff skrev 2012-07-26 20:45:58 följande:
    Va? Ja, du förstår nog fel.

Min dotter är en hon, jag vet det och refererar till henne som hon. Hon är en "hon" oavsett vad hon har på sig.

Däremot förstår jag att det kan vara svårt att folk som inte känner oss att avgöra om det är en pojke eller flicka jag har i vagnen då bebisar mest ser ut som bebisar. Vill de då fråga vad hon heter eller hur gammal hon är får de hemskt gärna fråga "Vad heter hen?" eller "Hur gammal är hen?" istället för att fråga om "den". Då svarar jag och kan genom att använda ordet "hon" i mitt svar förmedla att hon är en flicka.
    Jag tycker att det är väldigt oartigt av folk att benämna ditt barn "den"!!! Betydligt värre än hen? "Den" låter ju som om att det kan vara en alien !! Jag som medelålders kvinna som tycker alla småbarn är söta skulle nog säga -" ÅÅÅ så söt är det en pojke eller flicka? Och om jag skulle säga ÅÅÅ vilken söt liten pojke för att dottern var klädd i 
    svart dödskalletshirt och hade svarta jeans och en skylt med "fuck you" på barnvagnen så hoppas jag du ursäktar. Ja och ursäkta igen för att jag anser att dessa attribut är maskulina.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!