Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-10-05 15:10:53 följande:

Jag blir bara så trött när folk rent slentrianmässigt slänger ur sig saker som "klyftorna har aldrig varit större än nu!" eller "arbetslösheten har bara ökat!" utan att back upp det på något vis. Men du har rätt i att det säkert inte hör till diskussionen om hen.
    Att man inte lämnar källor på sådant som man tror är allmän kännedom är kanske inte slentrian direkt, men visst.
    Så mycket som jag har tjötat om källor här så är det klart att jag skall bidra:

www.scb.se/statistik/AM/AM0401/Syssels%E4ttning%20och%20arbetsl%F6shet%201975-2003.pdf

Sidan 14.

1975 var arbetslösheten 1,6 %. 1986 var den 2,5%. 1989 var den 1,5%.

Är vi överens om att det är betydligt mycket lägre än idag?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 14:45:55 följande:
    Jag är nöjd med de bevisen jag har sett. Tror inte teorin förklarar allt men det ger en del insikt om hur det hänger ihop.

Det är ju helt okej. Men du får gärna dela med dig av dem.

Men om du inte presenterar bevis kan du ju knappast bli förvånad om folk inte köper dina förklaringar rakt av?
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 16:08:48 följande:
    Så statistik är bevis, didn't see that coming  
    Det beror ju på vad man vill bevisa. Vad gäller saker som går att räkna som t.ex. arbetslösheten så är statistik helt okej bevis. Om det är mer komplexa företeelser som man vill bevisa så är statistik ganska dåliga bevis.

• Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 16:24:09 följande:
    Vad säger din egen lärobok?

Du kan ju börja där och sedan kan jag hjälpa dig om det är något du inte förstår ang tillgång och efterfrågan. 
    Jag förstår alltihop. Jag vill veta hur det upptäcktes och hur man lyckades bevisa teorin...
  • Quintus Zebra
    Ermenegildo skrev 2012-10-05 16:36:27 följande:
    Ha, sysselsättningsstatistik är ju ungefär den minst trovärdiga statistik som finns. Dels ändras beräkningssätten hela tiden, dels tar den fortfarande inte hänsyn till en massa faktorer som påverkar såsom studerande som anges som arbetssökande etc.

Det gamla Sovjet kunde för övrigt alltid stoltsera med 0% arbetslöshet. Det åstadkom man bland annat genom att anställa personer som tog emot mynt, lade in dem i en godisautomat och sedan gav godiset till kunden. Se där en innovativ metod att trolla bort arbetslöshet Glad

Jag vågar sätta en hundring på att Nordkoreas och Kubas officiella arbetslöshet är väldigt nära noll. Måste ju vara finfina samhällen...
    Visst är det så. Men nu hänvisade jag ju inte bara till statistik, utan till en rapport som nämner alla de siffror du skriver om och många fler och som även tar hänsyn till att beräkningssätten varierar över tid.

• Quintus Zebra
    Anonym skrev 2012-10-14 02:20:04 följande:
    Vad är syftet med att benämna en person "hen" egentligen?

URDUMT!!!!
    Samma syfte som när man använder andra könsneutrala ord som människa eller person eller barn?
    Anonym skrev 2012-10-14 02:20:04 följande:
    Vad är syftet med att benämna en person "hen" egentligen? Vi ÄR ju bevisligen män/kvinnor eller pojkar/flickor. Jag kan som pedagog säga att detta är något som kommer att förvirra våra barn/elever ännu mera. De ska redan idag ta in en massa saker/begrepp vi vuxna skapar i tron att detta gangnar t ex jämdställdheten och jag kan verkligen Inte begripa varför man ska skapa något som inte finns. Det kommer garanterat att komma en tid då man ska anstränga sig för att återgå till de förra begreppen då detta har inverkat dåligt på könsroller och hur barn ska identifirea sig med sig själva och sina förebilder- de vuxna. Det skulle ju t e x vara otänkbart att man refererade i en naturfilm till att lejonhenet parade sig med lejonhenet och sedan blir det olika många hen! URDUMT!!!!
    Som sagt. Det finns redan massor av könsneutrala ord, varför skulle barn bli förvirrade av just ett personligt pronomen?

Har någon påstått sig vilja avskaffa "de gamla begreppen" som han och hon?

Att människor har olika könstillhörighet går ju inte att dölja. Frågan är om det verkligen är nödvändigt att tjata om kön hela tiden, eller om det finns tillfällen då man inte behöver fokusera på det?

• Quintus Zebra
    PumpkinQueen skrev 2012-10-15 16:19:00 följande:
    Ja, varför säger/skriver man barnet ibland, trots att man skulle kunna säga pojken? Varför säger man föräldern när man skulle kunna säga mamman? Varför säger man syskonen ibland, när man skulle kunna säga bröderna? Finner du detta lika upprörande? Det döljer ju också personens (alltså mannens eller kvinnans) kön.

Bra skrivet!
  • Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-10-15 16:19:57 följande:
    Nej, jag gör ju inte det. Min motvilja riktar sig mot just "hen", av tidigare nämnda skäl. 
    Så det är inte könsneutrala ord du är kritisk mot? Du har inget emot att han eller hon ersätts av ord som barnet eller föräldern eller personen, bara när det ersätts av hen?

Är dina argument mot ordet alltså enbart ideologiska/känslomässiga eller har jag missat något?
    CMM skrev 2012-10-15 16:32:00 följande:
    Ingen är ute efter mig och jag ser inga politiska konspirationer heller. Vad som är sant är att jag gör en koppling mellan "hen" och feminism/genus, som båda är företeelser som jag, i den form de tar sig i Sverige i dag, är kritisk mot. 
    Återigen. Kan du förklara exakt vilken kritik du har mot ordet hen, förutom kopplingen med en politisk rörelse som du ogillar?

• Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-10-23 23:01:22 följande:

Som samhället ser ut i dag har män och kvinnor precis samma möjligheter att starta och driva företag -
    I en strängt teoretisk värld är det kanske så. I verklighetens Sverige verkar det inte vara så. En antifeminist länkade tidigare i tråden till en undersökning som visade att män och kvinnor idag i Sverige jobbar lika mycket. Men att männen därmed blir betydligt bättre betalda för sitt arbete och att kvinnor jobbar mer obetalt.

Om kvinnor i dag i högre utsträckning skulle börja starta företag och fortfarande ha familj och hem så innebär det för många att de känner att de måste jobba mycket mer än en man i samma situation känner.

Sen kan man ju dra olika slutsatser av detta faktum.

1. Man kan vara konservativ och tycka att det är bra att män och kvinnor är olika och därmed har olika ansvarsområden och olika möjligheter.

2. Man kan blunda för undersökningar som detta och tycka att individer inte påverkas av samhället och dess strukturer och fortsätta tro att alla har samma möjligheter.

3. Man kan tycka att det är ett problem och man kan vilja försöka skapa ett mer jämbördigt ansvarstagande. Men det betyder inte att man ser varken män eller kvinnor som viljelösa offer bara för att man vill ge dem större möjligheter att starta karriär eller vara hemma med sina barn...
  • Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-10-24 23:35:59 följande:
    "Inte definiera sig som man eller kvinna...", ja jag säger då det. Trots att den här Noah av allt att döma är en kvinna till det fysiska blir hon alltså kränkt när folk inte köper att hon hittar på sin egen könstillhörighet. Kan tycka det är rätt larvigt av henne.

Med det sagt förstår jag inte heller riktigt varför det ska finnas könsspecifika frisersalonger. 
    Människor som Noah verkar vad jag har förstått ha funnits i väldigt många av världens kända civilisationer. Så att det skulle vara något Noah har hittat på själv håller jag ju inte med om.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!