Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-10-03 14:30:33 följande:
    Statsfeminism existerar i allra högsta grad. Kvinnor är viljelösa offer som måste guidas, lyftas fram och curlas för att komma någonstans i livet, män är onda förtryckare. Att ifrågasätta eller motsätta sig denna verklighetsbild är att utmåla sig själv som "kvinnohatare"i "de upplystas" ögon.
    Nyfiken. Är du seriös? Eller försöker du du göra parodi på vänsterpartiets text ovan?

Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    Element skrev 2012-10-03 14:28:14 följande:
    S kvinnorna svamlar också om patriarkatet så jag utgår ifrån att det är något S som helhet ställer sig bakom.
    Varför inte ta reda på det innan du utgår ifrån något?
  • Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-10-02 13:24:47 följande:
    Problemet är knappast att man påtalar och verkar mot att kvinnor utsätts för vidriga brott för att de är kvinnor, utan att det verkar finnas någon (mestadels outtalad) inställning att män som utsätts för sådant på något plan har sig själva att skylla eftersom gärningsmännen oftast är av manligt kön och att de således i grund och botten båda två är en del i det förtryckande patriarkatet.

Lite förenklat brukar det låta ungefär "ja, det kanske är flest män som dör i krig men det är samtidigt män som startar krigen". Som om det på något sätt skulle förringa lidandet hos stupade/sårade soldater och deras närstående att den som tvingade ut dem i kriget var en man.
    Det låter ju helt barockt att någon skulle avfärda våld mot män genom att påstå att de får skylla sig själva? Fruktansvärt känslokallt och vidrigt. Vem gör detta?

Själv tycker jag att det är avskyvärt pojkar som tvingas kriga enbart på grund av sitt kön. Jag tycker det är avskyvärt att pojkar över hela världen luras av nationalister och andra att tro att det är hedersfullt eller manligt att kriga.
    Jag diskuterar gärna det.

Sen tycker jag ju att man skall diskutera bara våld mot kvinnor också.  Men om någon skapar en diskussion om våld mot kvinnor så kommer det inte sällan in någon och börjar prata om våldet mot män istället. Och då är det kanske inte så konstigt om det avfärdas. Det är väl inte fel att bara vilja diskutera just specifikt det våld som kvinnor utsätts för?

Jag undrar dock om det verkligen fortfarande är så att det är en stor majoritet av alla som dödas i krig som är män? För 70 år sedan så var det ju soldaterna en stor majoritet av alla som dog i krig. Så är det ju inte längre. Idag är ju om jag minns rätt över 90% av alla som dödas civila. 
    Och tittar man rent statistiskt så är det ju som sagt inte så konstigt om fokus ligger på kvinnorna. För tittar man på världens befolkning så fattas alltså ca 220 miljoner kvinnor! Och de har ju inte bara gått upp i rök. Om män nu dödades i så mycket högre grad. Om det var män som råkade ut för de värsta olyckorna och blev offer för de värsta morden. Då borde väl statistiken visa det?

• Quintus Zebra
    Element skrev 2012-10-03 14:54:36 följande:
    Tror du verkligen att en politiker skulle få låna partiets namn till sin privata agenda utan att det skulle bli konsekvenser?
    Jag vet en namnkunnig socialdemokrat som ständigt skriver på sin twitter och försvarar vinster i välfärden. Betyder det att alla sossar står bakom det?
  • Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-10-03 14:57:07 följande:
    Lite av varje. Axiomet "kvinnor = viljelösa och förtryckta offer" har jag dock gett uttryck för tidigare i tråden så att jag upplever saken så är ingen nyhet.
    Känner nog ingen feminist som ser kvinnor som viljelösa offer.

Är det mer okej att påstå att det finns en statsfeminism, utan att kunna bevisa det. Än att påstå att det finns ett patriarkat, utan att kunna bevisa det?
  • Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-10-02 14:49:32 följande:
     jag kan inte undgå att tro att detta beror på att det ligger de flesta feminister närmare till hands att "problematisera mansrollen" än att "problematisera kvinnorollen". 
    Feminismen har väl från sin födelse i allra högsta grad problematiserat kvinnorollen? Jag tycker ju att det är ett problem med vissa feminister. Att man beskriver mer traditionellt "kvinnliga" livsval som hemmafru eller vårdarbetare som något negativt, medan traditionella manliga val (karriär och så vidare) ses som positiva. Det är ju också ett problem när man ser hur barn behandlas. Det är ju inte helt ovanligt att typiskt flickiga företeelser (rosa kläder, prinsessor, dockor) ses som mer negativt än typiskt grabbiga företeelser...
  • Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-10-03 15:11:10 följande:
    Ändå ska det göras riktade satsningar i syfte att hjälpa kvinnor välja "rätt", sanktionerade ovanifrån. För de kan ju inte starta företag eller välja "rätt" utbildningar av egen kraft.
    Det finns många motiv till detta. Inget av dem är nog att kvinnor ses som viljelösa offer.  Om du anser att detta gör en viss grupp till offer så får du tycka det. Men du skall nog inte ta för givet att alla tänker som du.

Det görs riktade satsningar för att hjälpa massor av människor. Det betyder inte att man ser dem som offer.

Om det finns diskriminering i samhället. Skall man inte försöka motverka den då, för då utmålar man de diskriminerade som offer?
  • Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-10-03 15:20:20 följande:
    Ja, jag får liksom inte ihop det där. Å ena sidan ska mansrollen problematiseras och dissekeras och omdanas, å andra sidan verkar mycket av det "traditionellt manliga", t.ex. karriär, makt, pengar, vara sådant kvinnor i större grad vill uppnå i dag. Man vill alltså å ena sidan skapa en "modern mansroll", å andra sidan strävar man fortfarande efter att i viss mån passa in i den "omoderna".
    Det går inte alltid ihop. Som så mycket annat ideologiskt.

Feminismen har väl inte bara problematiserat mansroller? Feminismen problematiserar väl alla könsroller?
  • Quintus Zebra
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-03 15:33:51 följande:
    Hur många könsroller finns det egentligen?
    Lika många som det finns människor??
  • Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-10-03 15:33:47 följande:
    Ja, varubeskrivningen säger ju så. Däremot vet jag inte hur det förhåller sig i verkligheten. Jag upplever att det är betydligt mer accepterat att "problematisera mansrollen".
    Fast du höll ju nyss med om att den traditionella kvinnorollen problematiseras också?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!