• Opcode

Jag hatar HEN!!!

Jag använder och kommer aldrig använda något annat än han eller hon. Och för att lösa fallet där en person är född till fel kön, så betalar jag hellre skattepengar till operationer än använder hen.

• Opcode
    Anonym (Henhenhenhen) skrev 2012-07-19 23:06:12 följande:
    Men tänk om ditt barn skulle födas i fel kön, men nöja sig med att vara en hen? En kvinna i en manskropp, eller tvärt om?
    Tvångsoperera du då? Eller stöter bort ditt barn? 
    Nej han eller hon skulle få kalla sig vad dom vill. Jag väldigt svårt att tro att dom skulle vilja vara utan tillhörighet på någonsida. Det är tillräckligt knepigt vad det är med feminister, ska ytligare en vokalgrupp heninister finnas också? Det kommer ju bli ett tredje världskrig osv.
    Hey! Bite my shiny metal-ass!
  • Opcode

Ursäkta stavningen, jag var tvungen att stressa fram inlägget av olika anledningar. det ska vara "har" och lite mellanslag osv på lämpliga ställen.

• Opcode
    Anonym skrev 2012-07-19 23:10:21 följande:
    Reaktionära personer. Folk som tycker det är jobbigt att lära sig något nytt, som föredrar att allt förblir som det alltid varit, och är stolta över att motsätta sig förändring.

Dit hör lågutbildade, gamla gubbar, bittra surkärringar och liknande.

I fallet med "hen" också antifeminister som tror det är en attack mot deras sårade manliga identitet. Tragiska typer.
    Det är väl snarare tragiskt att det finns folk som inte accepterar att samtliga vill använda ordet eller ta det i sitt språkbruk, att lära sig blir man ju tvungen oavsett vilket eftersom uppenbarligen ett antal tar till sig det helhjärtat. 

Men med tanke på dina fördomar så är det uppenbart att du inte tillhör dom slipade i samhället så detta inlägg gör förmodligen dig inte klokare. 
  • Opcode
    Anonym skrev 2012-07-19 23:06:26 följande:
    "Hen" är bra för det är kortare och enklare än att skriva "han eller hon" i de fall då könet är obestämt.

Man kan förstås skriva "den", men det är tekniskt sett mindre korrekt eftersom personen ju knappast är ett neutrum.

En  del verkar ha fått det om bakfoten och tror att "hen" uppfunnits för att ersätta "han" eller "hon" i situationer då könet faktiskt är känt. Så är inte fallet.

Så jo, han är en han han han han han han! Men "personen som kastar plast i pappersåtervinningen" är en hen tills dess du vet om det är en han eller hon.

Det är inte värre än så.
    Så det gamla etablerade "denne" fyller inte funktionen menar du?
  • Opcode

Och behöver vi inte ett personligt pronomen istill med henom eller liknande för tredjeperson också? för det är väl synd att kalla den stackarn som är född till fel kön antingen henne eller honom när man pratar bakom ryggen om personen? 

• Opcode
    Rocket Mania skrev 2012-07-19 23:18:22 följande:
    "Denne" låter maskulint. Tycker jag då
    Det är väl skitsamma vad det låter som, det finns ett ord som fyller funktionen redan. Jag tänker ivilketfall inte använda något "hen" vilket jag förövrigt tycker låter feminint.
  • Opcode
    Lisa med barn skrev 2012-07-19 23:27:07 följande:
    Hur ofta vet man inte vad personen man pratar om har för kön? Varför vet man inte det? Jag har aldrig haft problem att se om det är en man eller kvinna. Och om det är nån man inte har träffat så kanske man in alla fall vet namnet på personen och det brukar vara självklart om det rör sig om en kvinna eller man (undantag finns).
    Fallet jag kan se är när man skriver formella manualer/instruktioner,uppmaningar eller dyl, i en normal konversation så har jag väldigt dåligt minne av att någonsin behövt säga "han eller hon", utan jag har nog kommit undan med att säga personen.

Lika så är som sagt "hen" ogenomtänkt och okonsekvent. Vad ska man göra med uttryck som "Siste man släcker!" det är väl könsbetingat om något, han eller hon jämlikhet med "hen" är bara rent ut sagt töntigt.

Men som sagt jag kan bara uttrycka mina åsikter och jag kommer vägra smutsa ner mitt vokabulär med sådant här larv, 
    Möjligtvis den dag det är ett konsekvent förslag och involverar alla former av pronomen och liknande.  
  • Opcode
    Parcae skrev 2012-07-19 23:35:24 följande:
    Ja, man kanske skriver en text där könet inte är viktigt (en instruktionsbok eller varför inte en föräldrabok). Man kan ha fått en läkartid men inte riktigt vet vem det är man ska träffa. Det kanske ska komma en rörmokare som man inte vet namnet på. Man kanske är gravid och inte vet könet. Det finns ju massor med tillfällen för sånt.

För lite mer än 10 år sedan satt jag och svor under skrivandet av en uppgift till skolan att det inte fanns något smidigare sätt att skriva "hon eller han". Texten blir så himla stel om man hela tiden upprepar "personen" gång på gång. Variation är bra för ett levande språk
    Ja du menar om man skriver en föräldrabok där båda föräldrarna är födda till fel kön och man inte vet om dom är kvinna eller man? 
    Eller syftar du på den generella benämningen "bäbisen" inte bör användas för det har någon form av maskulin touch?

Låter som man har större tekniska problem om man inte vet vilken läkare man ska träffa när man får en kallelse, det går även i detta fallet utmärkt att säga "Läkare eller läkaren" och alltså referera till titel istället för kön, vad har könet med arbetsuppgiften att göra? 

Samma sak med rörmokaren- använd titel, problemet är löst.

Ja texten blir stel, men precis som du sagt så är det egentligen bara ett fall då man skulle behöva "hen" och det är i instruktioner eller manualer som skrivs långt innan man vet vem användaren eller operatören är, manualer får vara stela det är inga noveller. 
  • Opcode

Och tillsist, mitt sista argument här...

Det är ganska ironiskt hur så många skriver spaltmeter av inlägg för att säga att det är jobbigt att skriva "han eller hon" , det är absolut inte jobbigt att skriva inlägg efter inlägg efter inlägg om något så banalt som ett litet ord och förolämpa personer för att dom inte vill ta det till sig. 

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!