• FruSen

Hur stor är ''risken'' att jag kan ha PCOS? Hjälp!

Jag har precis fått beskedet att jag har PCOS.
    Det sägs ju vara ärftligt. Min mamma har det inte vad jag vet men du kanske ligger i riskzonen då du har en kusin och moster som har. det kan ju hända att din mamma har det utan att veta om det. Jag visste som sagt inte alls om det förräns nu, jag är 28 år.
    Det bästa vore om du tog kontakt med gyn/kvinnokliniken eller en privat klinik för att få det hela undersökt. det gick jättefort för mig att få svar trots att jag sökte till den "allmänna vården". Fick göra vul 13/7, provtagning 18/7 och jag fick svar på detta 24/7. Då vi försöker skaffa barn fick jag recept på pergotime på en gång dessutom.
    Ägglossningstester har för mig en tendens att bara visa positivt, trots att jag inte har någon ägglossning. Tydligen ett vanligt förekommande problem hos PCO'are vad jag förstått...

• FruSen
    telgebo skrev 2012-08-03 18:51:48 följande:
    Har man aldrig spontan äl om man har pco eller pcos?
    Ja, det kan man. Jag blev gravid direkt jag slutat med p-piller 2008. Har en dotter född våren -09. Visste inte att jag hade PCOS då...!
  • FruSen
    telgebo skrev 2012-08-06 19:13:17 följande:
    Men jag tycker ändå att det borde ha setts på alla dom VUL jag gjorde hos olika gyn under perioden juni 2009 till juni 2010.
    Det beror nog på vad de tittar efter. Jag har gjort vul förut men det är ingen som sagt något om pco då. Men när jag gjorde vul nu för knappt en månad sedan så kollade hon noga på äggstockarna och då syntes det tydligt (det såg till och med jag).
    de kollar ju även hormonnivåerna i blodet så ring till gyn och be att få det kollat.
  • FruSen
    telgebo skrev 2012-08-06 20:14:29 följande:
    Jag gjorde utredning då jag försökte få barn och genomgick även spolning
    Det borde ju ha synts då kan jag tycka... Togs blodprover då också? Om du genomgått utredning borde de ju ha kollat det mesta tycker jag...
Svar på tråden Hur stor är ''risken'' att jag kan ha PCOS? Hjälp!