• beauty20

Hur stor är ''risken'' att jag kan ha PCOS? Hjälp!

Hej!

Min kusin har PCOS. Min mamma hade svårt att få mig. Min moster har PCOS.

Min fråga är nu. Kan jag ligga i riskzonen?

Jag har läst om att det är oregelbunden mens och så. Men sist jag fick min mens var den 14juni 2012. Än så länge har den inte kommit. Idag är det 3 dagar över tiden. Innan den mensen så hade jag mens i mars tror jag. Detta året då. 

För några år sedan så gick det NÄSTAN ett helt år utan mens. 
    Kan även tillägga att jag är överviktig.     

Jag har ALDRIG blivit gravid. Kör oskyddat med min kille.

Jag testar mig regelbundet med g-tester för att hålla koll. Men än så länge alltid ett  Minus             

Någon som kan hjälpa mig och tyda??    

• Svar på tråden Hur stor är ''risken'' att jag kan ha PCOS? Hjälp!
  • krompa

Ja, risken finns...

Kontakta läkare och be dem ta ett blodprov för att kolla...

• Yrja M

För mig tog de först blodprov som antydde att jag kunde ha pco och sen gjorde de VUL som bekräftade det.

Men om du är oregelbunden, överviktig (mycket på magen?) och har pco i släkten så så är väl sannolikheten ganska hög att du har det också. Så du borde absolut kolla upp det, särskilt ifall ni försöker få barn. Har du koll på om du har ägglossning?

• krompa
    beauty20 skrev 2012-07-19 14:31:21 följande:
    Jag har en app på mobilen som hjälper mig att hålla koll! :)
    Fast appen kan inte säga om du har äl eller om kroppen luras såvida du inte kissar på appen  ;)

Har du testat med äl-stickor för att se om du har ägglossning?
  • NemuNeko

Enda sättet att verkligen få veta är ju att gå till doktorn. Jag gick länge och funderade och var orolig, tillslut fick jag nog och ville bli undersökt. På vårdcentralen/barnmorskemottagningen var det lång kö så jag kollade upp privata läkare och blev förvånad då jag fick komma på undersökning samma vecka och det kostade bara 300:- för undersökning och provtagnin, så mycket värt att slippa stå i lång kö :)  Kanske har inte alla kliniker samma pris så kolla upp det först om du vill gå privat.

Det är jobbigare att gå undra än att faktiskt veta.
    Jag känner mig mycket lungare nu när jag vet att jag faktiskt har PCO och att det finns hjälp att få.  

• beauty20

Känns som de är resultatet som jag är orolig för..men samtidigt vill man ju veta!

• Jossan

Jag har PCOS och måste bara säga att det inte bara är negativt! Visst så är jag ofrivilligt barnlös,generande hårväxt i ansiktet (som jag tar bort med epilering) samt helt utebliven mens. Men jag är också fysiskt stark, behöver inte träna särskilt mkt för att få en svarvad kropp. Vilket kan vara en fördel när du bestiger berg.
    På frågan om jag hellre velat bli "normal" så vet jag faktiskt inte. PCOS:en med alla dess för- och nackdelar har berikat mkt i mitt liv. Format mig till den jag är. Vilket jag idag som 30-åring är mycket tacksam för.
    Jag hade som 18-åring tur att träffa en underbar läkare, utan henne hade jag troligtvis inte kommit så långt med dessa tankar.

Lycka till med allt!  {#emotions_dlg.flower}

• FruSen

Jag har precis fått beskedet att jag har PCOS.
    Det sägs ju vara ärftligt. Min mamma har det inte vad jag vet men du kanske ligger i riskzonen då du har en kusin och moster som har. det kan ju hända att din mamma har det utan att veta om det. Jag visste som sagt inte alls om det förräns nu, jag är 28 år.
    Det bästa vore om du tog kontakt med gyn/kvinnokliniken eller en privat klinik för att få det hela undersökt. det gick jättefort för mig att få svar trots att jag sökte till den "allmänna vården". Fick göra vul 13/7, provtagning 18/7 och jag fick svar på detta 24/7. Då vi försöker skaffa barn fick jag recept på pergotime på en gång dessutom.
    Ägglossningstester har för mig en tendens att bara visa positivt, trots att jag inte har någon ägglossning. Tydligen ett vanligt förekommande problem hos PCO'are vad jag förstått...

Svar på tråden Hur stor är ''risken'' att jag kan ha PCOS? Hjälp!