• beauty20

Hur stor är ''risken'' att jag kan ha PCOS? Hjälp!

Hej!

Min kusin har PCOS. Min mamma hade svårt att få mig. Min moster har PCOS.

Min fråga är nu. Kan jag ligga i riskzonen?

Jag har läst om att det är oregelbunden mens och så. Men sist jag fick min mens var den 14juni 2012. Än så länge har den inte kommit. Idag är det 3 dagar över tiden. Innan den mensen så hade jag mens i mars tror jag. Detta året då. 

För några år sedan så gick det NÄSTAN ett helt år utan mens. 
    Kan även tillägga att jag är överviktig.     

Jag har ALDRIG blivit gravid. Kör oskyddat med min kille.

Jag testar mig regelbundet med g-tester för att hålla koll. Men än så länge alltid ett  Minus             

Någon som kan hjälpa mig och tyda??    

• Svar på tråden Hur stor är ''risken'' att jag kan ha PCOS? Hjälp!
  • telgebo

Har man aldrig spontan äl om man har pco eller pcos?

Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • FruSen
    telgebo skrev 2012-08-03 18:51:48 följande:
    Har man aldrig spontan äl om man har pco eller pcos?
    Ja, det kan man. Jag blev gravid direkt jag slutat med p-piller 2008. Har en dotter född våren -09. Visste inte att jag hade PCOS då...!
  • telgebo
    FruSen skrev 2012-08-03 19:23:59 följande:
    Ja, det kan man. Jag blev gravid direkt jag slutat med p-piller 2008. Har en dotter född våren -09. Visste inte att jag hade PCOS då...!

Jag börjar undra, jag gjorde utredning från januari 2010 till juni samma år och jag gjorde flera VUL och spolning och aldrig sa någon av de gyn jag träffade att jag hade PCO eller PCO-S men ändå oroar jag mig nu.

Jag har bara haft mens 2 ggr naturligt efter min dotter föddes i okt, den första i dec och den andra i jan och har efter det ätit p-piller sedan jan till juli. Kan PCO bara dyka upp? Jag har ingen övervikt eller så men undrar ändå.
  • telgebo
    FruSen skrev 2012-08-03 21:30:23 följande:
    Vad jag läst mig till är det något man föds med. Jag ligger på normalvikt men då jag blev gravid med dottern vägde jag faktiskt 10 kg mindre. Min gyn sa att bara några få kilo kan göra stor skillnad för oss med.pco. innan jag blev gravid hade jag ätit p-piller i princip nonstop sedan jag var 16. Hade innan dess väldigt oregelbunden mens men då sas det vara normalt i och med att jag var så ung... När jag sen slutade med dom blev jag som sagt gravid på en gång. Efter graviditet och amning fortsatte jag med mina p-piller och det var först efter jag varit utan p-piller i drygt 1 1/2 år och inte blivit gravid jag anade att något kanske inte är som det ska. Har haft mens tre-fyra ggr det senaste året. Ringde gyn som efter vul och blodprov kunde konstatera att jag har pcos.

Innan jag blev gravid så hade jag regelbunden cykel men inte ÄL så ofta. Jag fick positiva ÄL test men sällan ÄL då jag tempade och upptäckte det då. Jag hade vad jag vet kanske ÄL varannan var tredje månad.

Om man nu vill kolla om man har PCO eller PCO-S ringer man då bara en gyn och begär att få kolla upp det? Jag har ju nyss slutat med p-piller och inte fått min första mens efter det. jag fick mens den 11 juli och kartan var slut först den 13 juli.
  • TheBlueOcean

PCO och PCOS kan man ha fast man har regelbunden mens också. Det har med hormoner och äggledarna att göra. De gör ett VUL och sedan blodprover. Älstickor kan ge positivt fast man inte får ÄL när man har PCO/PCOS så det skulle jag inte råda dig att göra. Bättre att gå till en läkare och kolla.

• telgebo
    Tindra2011 skrev 2012-08-06 18:34:06 följande:
    PCO och PCOS kan man ha fast man har regelbunden mens också. Det har med hormoner och äggledarna att göra. De gör ett VUL och sedan blodprover. Älstickor kan ge positivt fast man inte får ÄL när man har PCO/PCOS så det skulle jag inte råda dig att göra. Bättre att gå till en läkare och kolla.

Men jag tycker ändå att det borde ha setts på alla dom VUL jag gjorde hos olika gyn under perioden juni 2009 till juni 2010.
  • FruSen
    telgebo skrev 2012-08-06 19:13:17 följande:
    Men jag tycker ändå att det borde ha setts på alla dom VUL jag gjorde hos olika gyn under perioden juni 2009 till juni 2010.
    Det beror nog på vad de tittar efter. Jag har gjort vul förut men det är ingen som sagt något om pco då. Men när jag gjorde vul nu för knappt en månad sedan så kollade hon noga på äggstockarna och då syntes det tydligt (det såg till och med jag).
    de kollar ju även hormonnivåerna i blodet så ring till gyn och be att få det kollat.
  • telgebo
    FruSen skrev 2012-08-06 20:10:16 följande:
    Det beror nog på vad de tittar efter. Jag har gjort vul förut men det är ingen som sagt något om pco då. Men när jag gjorde vul nu för knappt en månad sedan så kollade hon noga på äggstockarna och då syntes det tydligt (det såg till och med jag).
    de kollar ju även hormonnivåerna i blodet så ring till gyn och be att få det kollat.

Jag gjorde utredning då jag försökte få barn och genomgick även spolning
  • FruSen
    telgebo skrev 2012-08-06 20:14:29 följande:
    Jag gjorde utredning då jag försökte få barn och genomgick även spolning
    Det borde ju ha synts då kan jag tycka... Togs blodprover då också? Om du genomgått utredning borde de ju ha kollat det mesta tycker jag...
  • telgebo
    FruSen skrev 2012-08-06 20:20:17 följande:
    Det borde ju ha synts då kan jag tycka... Togs blodprover då också? Om du genomgått utredning borde de ju ha kollat det mesta tycker jag...

Det togs hormonprover men inget specifikt för pco.

Tycker ju att de borde ha kollat det för flera gyn undersökte mig.
  • PiOmiO

Var på intromöte inför IVF start idag.
    Har genomgått VUL och spolning av äggledare innan (på ett mindre sjukhus) Nu i dag hade vi en annan läkare som vi inte haft innan (pga semester tider antar jag) Han var dock mkt mkt erfaren och VUL tittade han och såg att mina äggstockar var olikstora det skiljde 5mm i diameter, så han han misstänkte starkt att jag hade PCO på min högra äggstock. Har bara läst om PCO här på FL innan så blev lite paff, är faktiskt lite överviktig om magen, men inget större hårväxt i ansiktet... Vi ju redan på väg att på hjälp så detta utgör ju inget hinder för vår IVF väg.
    Var lite nervös i dag när jag skulle upp i gynstolen, men VUL (vaginalt ultraljud) är då inget farligt, inget att vara rädd för.. mer läskigt och ont gjorde det när jag skulle spola äggledarna. 

• Solrosen 83

Fick veta att jag har PCO idag när jag var på första besök för att start utredning om varför vi inte blivit gravida på ett år. Var där i maj också då min mens var så oregelbunden och tog då diverse hormonprover och gjorde ett VUL. Alla de proverna var helt ok. Idag gjorde den nya läkaren vi fick ett VUL och det syntes tydligt då att jag har PCO och att det troligtvis är förklaringen till att jag inte får regelbunden mens. Ska ta mer prover för att se om jag får någon äl men har inte fått något utslag på testen jag gjort själv så misstänker att det inte varit någon denna cykel i alla fall.

Svar på tråden Hur stor är ''risken'' att jag kan ha PCOS? Hjälp!