• Annen81

Besök utan inbjudan

Vi har två barn ( 3 år och 5mån) och ganska stressig vardag vilket gör att vi i familjen försöker ladda under helgerna med mycket familjetid tillsammans. Nu i början på veckan skickar svärföräldrarna ett mail(?) och säger att de kommer till oss över helgen (de bor långt bort så de måste stanna över natt) och tar med sig två av mina barns kusiner som nu är tonåringar. Min första reaktion är att jag blir irriterad, man kan väl fråga först, man kanske hade planerat något annat. Sedan känner man stressen över att det blir mycket extrajobb med att laga mat och fixa åt fyra extra personer då man bara mest av allt ville ta det lugnt den här helgen. Samtidigt är jag glad för att mina barn får träffa sina farföräldrar. Vad tycker ni? Har jag rätt att vara irriterad? Kan påpeka att liknande saker har hänt tidigare och jag har sagt att de får prata med oss först.

• Svar på tråden Besök utan inbjudan
  • Annen81

Det som är jobbigt är att jag knappt träffar min man under veckorna och vill gärna umgås med honom så mycket som det går (och han vill träffa sina barn också). Jag har inget emot att de kommer någon helg då och då men tillhör det inte folkvett att man bestämmer en helg gemensamt?

• Annen81

Eftersom det har hänt innan så känns det ännu mindre ok eftersom vi har sagt att vi vill att de pratar med oss först. Vem vet hur ofta det här kommer att hända?

• Annen81
    PigletChina skrev 2012-07-13 21:35:38 följande:
    om du inte sätta ner foten och säga ifrån kommer de alltid att köra över er, jag vet det är svårt men nån gång måste man sätta gränsen.
    Jag själv har också mycket problem med mina svärföräldrar. De är rent ut sagt ASSHOLES!
    Synd att det ska behöva vara så. Det värsta är att mina svärföräldrar verkar tro att vi skulle ta det som en glad överraskning att de kommer oplanerat. De är snälla förövrigt men lyssnar inte riktigt på vad man säger.
  • Annen81

Jag är nog lite oflexibel som person och jag gillar att veta vad som händer och vill gärna planera in saker i förväg. Jag vet bara hur det brukar bli när de är här, det brukar bli så att jag fastnar i köket och lagar mat, plockar undan och passar upp.  Min svärmor är handikappad så hon kan inte göra så mycket utan bosätter sig i soffan och förväntar att jag ska underhålla henne medan de andra går ut och hittar på saker.

Vi bor ganska litet också så det finns ingen plats att gå undan och hämta andan en stund, men om man är inställd på det så funkar det ju.  

• Annen81
    izado skrev 2012-07-14 16:24:36 följande:
    Förstår ej problemet.

Om man inte vill ha besök så ringer man väl helt sonika upp och säger att man tyvärr redan ä upptagen och kanske samtidigt bokar in ett datum.

Eller så blir man glad och hälsar dem välkomna.

Det är ju inte direkt oväntat, de mailade innan och stod iaf inte och ringde på dörrklockan.

mannen i familjen kanke VILL ha besök av sin mamma och pappa samt syskonbarn, kan inte se något om hans åsikt. 
    Min man har samma åsikt, han tycker att det är konstigt att de inte kan ringa upp och bestämma en tid gemensamt med oss utan bara kommer den helg som passar dem. Vi kanske får vara tydligare i framtiden och säga nej fast i det här fallet hade de redan lovat kusinerna att de skulle åka och för deras skull så gick jag med på det till slut.
  • Annen81

Kan också tillägga att de inte är delaktiga i vårt liv i övrigt, de ringer sällan och vi har inte så nära kontakt.

Svar på tråden Besök utan inbjudan