• Annen81

Besök utan inbjudan

Vi har två barn ( 3 år och 5mån) och ganska stressig vardag vilket gör att vi i familjen försöker ladda under helgerna med mycket familjetid tillsammans. Nu i början på veckan skickar svärföräldrarna ett mail(?) och säger att de kommer till oss över helgen (de bor långt bort så de måste stanna över natt) och tar med sig två av mina barns kusiner som nu är tonåringar. Min första reaktion är att jag blir irriterad, man kan väl fråga först, man kanske hade planerat något annat. Sedan känner man stressen över att det blir mycket extrajobb med att laga mat och fixa åt fyra extra personer då man bara mest av allt ville ta det lugnt den här helgen. Samtidigt är jag glad för att mina barn får träffa sina farföräldrar. Vad tycker ni? Har jag rätt att vara irriterad? Kan påpeka att liknande saker har hänt tidigare och jag har sagt att de får prata med oss först.

• Svar på tråden Besök utan inbjudan
  • alexias mamma

Var glad att dom kommer, det finns så jävla många människor som önska få besök men ingen som kommer.

Förstår faktiskt inte vad som e så jobbigt?? Det gäller EN helg, passa på att gå ut med dina vänner om du tycker det är så jobbigt att umgås med dina svärisar en helg

• denislo

Självklart blir du irriterad! Dem ska givetvis fråga först, man bjuder inte in sig själv. Men det är ju iallafall en fördel att du tycker det är bra att dem kommer för barnen skull :) Men de ska absolut fråga först och inte bara ta er för givet!

• Annen81

Det som är jobbigt är att jag knappt träffar min man under veckorna och vill gärna umgås med honom så mycket som det går (och han vill träffa sina barn också). Jag har inget emot att de kommer någon helg då och då men tillhör det inte folkvett att man bestämmer en helg gemensamt?

• PigletChina

kommer utan inbjudan är verkligen inte en sjysst grej att göra, de respekterar ju inte ert beslut. Jag menar det är ert hem ni får bestämma vilka ni vill ha eller inte.
    Svärföräldrarna kan gå över gränsen ibland tycker jag.

• Annen81

Eftersom det har hänt innan så känns det ännu mindre ok eftersom vi har sagt att vi vill att de pratar med oss först. Vem vet hur ofta det här kommer att hända?

• PigletChina

om du inte sätta ner foten och säga ifrån kommer de alltid att köra över er, jag vet det är svårt men nån gång måste man sätta gränsen.
    Jag själv har också mycket problem med mina svärföräldrar. De är rent ut sagt ASSHOLES!

• Annen81
    PigletChina skrev 2012-07-13 21:35:38 följande:
    om du inte sätta ner foten och säga ifrån kommer de alltid att köra över er, jag vet det är svårt men nån gång måste man sätta gränsen.
    Jag själv har också mycket problem med mina svärföräldrar. De är rent ut sagt ASSHOLES!
    Synd att det ska behöva vara så. Det värsta är att mina svärföräldrar verkar tro att vi skulle ta det som en glad överraskning att de kommer oplanerat. De är snälla förövrigt men lyssnar inte riktigt på vad man säger.
  • lotus01

Se det som att fyra vuxna personer kommer och kan hjälpa till:). Låt svärföräldrarna laga mat o klippa gräs eller nåt. Sätt dem i arbete så kanske de frågar innan de kommer nästa gång. Fyra personer kan inte komma och bli uppassade.

• Mercurialis

Jag hade också blivit irriterad. Tänk om ni hade haft andra planer för helgen. Eller om ni hade tänkt att ha helgen för återhämtning och att "bara vara". Fyra extra personer i hemmet kräver ju en del planering.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att bjuda in mig själv hos någon annan och det är troligtvis därför jag inte heller uppskattar när andra gör så.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • hallontryffel

Men, då kan ni väl (om ni är överens om att det är ett problem) svara dem att "så synd att ni inte kollade detta tidigare, vi har andra planer för helgen".

Men jag tycker att det låter väldigt oflexibelt att reagera som du/ni gör OM detta inte är ett ofta återkommande mönster.

Om ni alltid är lediga på helgerna ihop, dvs ingen av er har helgtjänstgöring i era tjänster, så hinner ni väl umgås annars?

Och varför kan ni inte vara med varann om svärisar och kusiner kommer? Be ungdomarna duka, svärfar laga mat och svärmor ta ungarna på promenad!

Skulle du reagera på samma sätt om det var dina föräldrar som gjort såhär?

Svar på tråden Besök utan inbjudan