Farligt att "knaka" kroppens olika kroppsdelar?
Det där är inte färdigforskat på långa vägar, så i dagsläget finns nog ingen som kan ge ett 100% svar. Visst, det finns ingen entydlig forskning, som jag läst, som skulle tyda på att det direkt är skadligt. Men jag har å andra sidan heller inte läst någon som påstår att det är nyttigt. Personligen har jag däremot svårt att tro att det i längden ÄR nyttigt. Kroppens "förmåga" att hantera töjanden och knyckanden blir sämre i takt med att kroppen blir äldre. Det är bara så. Och i längden är jag övertygad om att det straffar sig. Sätt det sen tillsammans med risken att folk knäcker sig själva "fel" som ger regelrätta skador. Eller prata bara med en ortoped på er närmaste akut, hur många felbehandlade kiropraktor patienter dom tar emot varje år, och vilka konsekvenser det får för patienterna efter sjukhusvistelsen.
Jag tror absolut att massage fungerar, i form av stimulerande effekter, tex såsom klassisk massage. Men att där ska man nog också sluta. Dessutom undrar jag hur alla som går till "kotknackare" verkligen VET skillnaden mellan inflammation mot rena funktionella störningar pga dislokerade leder etc... Det verkar gå 15 dåliga kotknackare på dussinet...