• Anonym

Farligt att "knaka" kroppens olika kroppsdelar?

Jag har i flera års tid knäckt/knakat med mina fingrar och tår, och på senare tid även börjat med knäna, ryggen, armarna, handlederna samt ljumskarna ibland. Gör jag det inte så får jag ont. SPeciellt i ryggen. Är det farligt att knaka sådär? Vad kan hända? Tips för att sluta?

• Svar på tråden Farligt att "knaka" kroppens olika kroppsdelar?
  • Queenie70

Undrar faktiskt samma sak. Under tonåren ägnade jag och en kompis åt att "knäcka" varandras ryggar för att det kändes skönt. Nu med två nyopererade diskbråck har jag funderat på om det hänger ihop på nåt vis.

• Bibbidi

Jag har för mig att det sliter på lederna.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • sajo0106

Hörde en dag på Rix FM på morgonen där dem intervjuade en överläkare från salgrenska om just knakande leder och han sa ungefär såhär:

"Det är bra för lederna att det knakar i lederna, knakande leder = friska leder så länge man han inte ar ont eller är svullen, det lättar på trycket som blir inne i leden av vakum"  

• Anonym

Jag har också hört att det sliter på lederna, att man får krokiga fingrar när man är vuxen bland annat. Puckelrygg, med mera. Men alla säger ju olika! Vissa säger att det är ledvätskan som låter och att det inte är farligt alls, medan andra säger att man får väldiga problem när man blir äldre samt att man kommer ångra sig då.

Skönt att höra sista kommentaren!! Skrattande Hoppas att det är så.

• kotten91

Men om man inte gör de själv kommer ju knakandet ändå.
    Om ja kliver upp på morgonen å böjer mig ner så hör ja hela ryggen knakar. Knäna knäcker alltid när ja böjer mig, ta man i å hör nått med händerna knäcker de här å där så att man gör de själv medvetet borde ju vara samma sak. Däremot tycker ja att har man tex knäckt fingrarna mkt så är de oftare de knäcker så man kanske inte ska överdriva?

• Iam

Jag gör oxå så. Pratade med min kiropraktor om det och han sa att så länge jag bara knäcker själv eller drar ut ryggen med hjälp av någon annan så är det ingen fara. Däremot är det farligt att börja knäcka på sätt så att du kan bryta av något typ, eller låta någon gå på ryggen eller knäcka nacken. Men det handlar inte om själva knäckandet utan om du gör det på ett sätt som kan skapa skador. 

• sajo0106
    Anonym skrev 2012-07-12 16:17:13 följande:
    Jag har också hört att det sliter på lederna, att man får krokiga fingrar när man är vuxen bland annat. Puckelrygg, med mera. Men alla säger ju olika! Vissa säger att det är ledvätskan som låter och att det inte är farligt alls, medan andra säger att man får väldiga problem när man blir äldre samt att man kommer ångra sig då.

Skönt att höra sista kommentaren!! Skrattande Hoppas att det är så.
    Det har ingenting med krokiga fingrar osv när man blir gammal att göra, nästan alla äldre som jag jobbar med har krokiga fingrar, män som kvinnor och jag tror inte dem har suttit och knäckt fingrarna på den tiden, utan det är snarare ålder, sjukdomar och slitningar som gör det på skelettet!
  • Jesper f

Det där är inte färdigforskat på långa vägar, så i dagsläget finns nog ingen som kan ge ett 100% svar. Visst, det finns ingen entydlig forskning, som jag läst, som skulle tyda på att det direkt är skadligt. Men jag har å andra sidan heller inte läst någon som påstår att det är nyttigt. Personligen har jag däremot svårt att tro att det i längden ÄR nyttigt. Kroppens "förmåga" att hantera töjanden och knyckanden blir sämre i takt med att kroppen blir äldre. Det är bara så. Och i längden är jag övertygad om att det straffar sig. Sätt det sen tillsammans med risken att folk knäcker sig själva "fel" som ger regelrätta skador. Eller prata bara med en ortoped på er närmaste akut, hur många felbehandlade kiropraktor patienter dom tar emot varje år, och vilka konsekvenser det får för patienterna efter sjukhusvistelsen.

Jag tror absolut att massage fungerar, i form av stimulerande effekter, tex såsom klassisk massage. Men att där ska man nog också sluta. Dessutom undrar jag hur alla som går till "kotknackare" verkligen VET skillnaden mellan inflammation mot rena funktionella störningar pga dislokerade leder etc... Det verkar gå 15 dåliga kotknackare på dussinet...

• fjonkelina

Min dotter har alltid hållt på med sina fingrar och jag har skällt och tjatat om att hon ska sluta. Men så läste jag en artikel i Vetenskapens Värld som handlade om just det där. Det är tydligen en myt att det skulle ge krokiga fingrar eller vara farligt att knäcka. Så nu är min dotter helnöjd.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise..................................
  • Anonym (Sjuk)

Jag har förvisso en ovanlig sjukdom men jag får ex ont om jag inte drar ut mina tår så de knäcker.
    Men undrar med om det är slitsamt att knäcka, samtidigt har ju kroppen "knäckt" sig fel eftersom man vill "knäcka ut den", eller?

• Illuminati Bitch

´Vissa kroppsdelar mår man bra av att "knäcka" Tex när jag var liten så hade jag barnmigrän (hade ont i huvudet ofta) och tillslut så fick jag gå till en sjukgymnast som lärde mig att sträcka på mina kroppsdelar,jag fick akupunktur, och massage.

För första gången på länge så hade jag inte ont i huvudet tack vare sakerna som min sjukgymnast lärde mig! dom flesta sakerna som hon lärde mig var just att sitta rakt, sträcka på mig och många andra övningar.

Det jag vill komma fram till är att det är bra för kroppen att sträcka sina kroppsdelar om man är stel i dom (man är troligen stel ofta) och att röra på sig.

Men det här är kanske olika för vissa och det finns så många som har olika åsikter vare det är bra eller inte. Du borde bara gå till en vårdcentral och fråga om det,

• Alicehoglundd

Jag är tonåring och har redan fått krokiga fingrar av allt knäckande, så jo det förekommer. Skulle kunna tänka mig att rygg och knän tar mer skada..

Svar på tråden Farligt att "knaka" kroppens olika kroppsdelar?