Ypke skrev 2012-07-11 16:45:42 följande:
Hej Chatnoir, stort tack för dina råd. (Bytte precis nick, om du undrar ...) Nej, jag är inte så insatt än. Skulle du kunna säga lite mer om vad det är som är krävande i anknytningsprocessen ... vilka större eller mindre problem man kan komma att brottas med i förhållande till barnet. Såg bilden på ditt barn ... åååhh, jag är så villrådig. Hur kan man säga att man är tveksam till en sån där liten?!
Jo, det där med giftermål är ju också en grej. Vi vill gifta oss när vi längtar efter det, inte mitt i denna karusell av hopp och förtvivlan och en ständig oro i kroppen. Men det vore smart, jag vet.
För det mesta får man inte ett spädbarn när man adopterar. Du får en liten person som är minst ett par år och som redan har formats och präglats av de första åren. Du får ett barn som har dragits upp från sitt sammanhang (kända personer, språk, mat, dofter, ljud, lekkompisar, miljö...) och satts i ett helt nytt. Det skapar en stor stress hos barnet som kan ta sig olika uttryck. Därför krävs det väldigt mycket i början för att det nyfådda barnet ska bli tryggt i sitt nya sammanhang.
Det rekommenderas bl a att man ska bära mycket (även om barnet är större), samsova (om möjligt), och på andra sätt aktivt jobba med anknytningen. Barnet har delvis ett spädbarns behov av närhet och hudkontakt, delvis behov som är åldersadekvata. Det gör att det kan bli ganska krävande som förälder att försöka möta sitt barn på alla plan. T ex behöver en två-treåring att man sätter gränser eftersom de kan röra sig fritt och utsätta sig själva (och andra) för fara. Gränssättning är inte helt enkelt att kombinera med anknytningsarbetet (ett spädbarn behöver inga gränser, bara närhet).
Eftersom man ofta får sitt barn när det är minst ett par år innebär det att barnet börjar senare i förskolan än de flesta barn. Då kan det krävas extra stöd för att barnet ska komma in i verksamheten och förstå regler och rutiner som gäller i det sammanhanget. Det krävs också ofta en längre inskolning eftersom barnet kan reagera starkt på att förskolemiljön i mycket liknar barnhemsmiljön. Därför rekommederas det också att man är hemma en längre period med barnet, även om barnet egentligen är i förskoleåldern redan när det kommer till familjen.